childcraft-geometry-shapes-1321618-childcraft-math-craft-based-curriculum-shape-face-graphs-9.gif

آیا بین مهارت اطفال در حل مسائل ریاضی و مهارت های حرکتی و جسمی آنان ارتباطی وجود دارد؟و برا یحل مسائل ریاضی نیازی به تقویت مهارت های حرکتی آنان وجود دارد؟نظر محققین در این باره چیست

محققان دانشگاه استاوانگر نروژ با تحقیقی بر روی کودکان مبتلا به بیماری ضعف حرکتی دریافتند که بین مهارت‌های حرکتی و مهارت‌های ریاضی کودکان ارتباط معناداری وجود دارد.

پروفسور الین ریکراس، محقق مرکز مطالعاتی دانشگاه استاوانگر اظهارکرد: در این بررسی حدود 1000 کودک دو تا 10ساله مورد آزمایش قرار گرفتند.

وی در ادامه افزود: بیشتر جمعیت کودکان نروژی از حدود یک سالگی وارد مهدکودک می‌شوند. در مطالعات دقیق و طبقه‌بندی شده بر روی جمعیت هدف، بررسی مهارت‌های تسلطی همچون پوشیدن لباس‌ها، استفاده از اره مویی، غذا خوردن با قاشق و چنگال، استفاده از قیچی، راه‌رفتن در اتاق بدون برخورد با اشیا، استفاده از وسایل سرگرمی در زمین‌های بازی و گرفتن و پرتاب کردن توپ مورد آزمایش قرار گرفت.

محققان در ادامه برای نتیجه‌گیری بهتر، جمعیت کودکان هدف را از نظر مهارت‌های حرکتی به سه دسته ضعیف، متوسط و قوی تقسیم کردند.

همچنین در این پژوهش، مهارت‌های مختلف ریاضی مثل نشان دادن سن با انگشتان در کودکان دو ساله، استفاده از جعبه جورکردنی، بازی با تصاویر و استفاده از زبان بدن برای سنجش توان ریاضی کودکان مورد استفاده قرار گرفت.

پروفسور ریکراس در مورد ارتباط مهارت‌های ریاضی و حرکتی گفت: کودکانی که از نظر مهارت‌های حرکتی بسیار فعال هستند، در مهارت‌های ریاضی نیز بهتر عمل می‌کنند. همچنین کودکانی که از نظر حرکتی متوسط هستند، در امتحانات ریاضی نیز نمره متوسط دریافت می‌کنند.

محققان با بررسی بر روی کودکان قوی و ضعیف در مهارت‌های حرکتی دریافتند که اختلاف زیادی بین کودکان قوی و ضعیف از نظر توانایی‌های حرکتی وجود دارد.

آنها با جمع‌بندی نتایج بدست آمده دریافتند که ارتباط بین مهارت‌های حرکتی و مهارت‌های ریاضی وجود دارد، اما نمی‌توان به طور قطعی عملکرد کودکان را با سنجش مهارت‌های ریاضی از نظر حرکتی پیش‌بینی کرد، چرا که این پژوهش صرفا بر روی گروه کودکان دو ساله تمرکز داشته است.

ایسنا