دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر خرازی
دکتر محمدرضا خرازی
کلینیک کاشت مو و ابرو
کلینیک دکتر شادآلویی/ساختمان پزشکان
کلینیک دکتر شادآلویی
متخصص ارتودنسی _ زیبایی و دندان
کلینیک جوان
کلینیک جوان
پوست، زیبایی و لیزر
دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
دکتر مجید نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی
دکتر شاهین کریمیان
دکتر شاهین کریمیان
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق‌تخصصی آندوسکوپی و کولونوسکوپی
دکتر احمدی لاریجانی/ساختمان پزشکان
دکتر احمدی لاریجانی
دندان پزشک
دکتر فلاح/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی دکتر فلاح
دندانپزشک
دکتر فراهانی/ ساختمان پزشکان
دکتر مهدی فراهانی
متخصص جراحی
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
دندانپزشکی هیراد/ساختمان پزشکان
دندانپزشکی هیراد
ارائه کلیه خدمات دندانپزشکی(ایمپلنت، لمینیت،عصب‌کشی و....)
دندانپزشکی زیبایی دکتر نظری
دندانپزشکی دکتر داوود سید نظری
جراح- دندانپزشک ترمیمی،زیبایی، ایمپلنتولوژیست
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دندانپزشکی زیبایی دکتر نظری
دندانپزشکی دکتر داوود سید نظری
جراح- دندانپزشک ترمیمی،زیبایی، ایمپلنتولوژیست
دکتر شاهین کریمیان
دکتر شاهین کریمیان
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق‌تخصصی آندوسکوپی و کولونوسکوپی
دکتر محمد علی بیات شهبازی/ ساختمان پزشکان
دکتر محمد علی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
کلینیک دکتر شادآلویی/ساختمان پزشکان
کلینیک دکتر شادآلویی
متخصص ارتودنسی _ زیبایی و دندان
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
کلینیک جوان
کلینیک جوان
پوست، زیبایی و لیزر
گلزار/ساختمان پزشکان
دکتر منیره تهرانی
جراح- دندانپزشک زیبایی
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
کلینیک زیبایی یکتا
کلینیک زیبایی زیبایی
پوست، مو و لیزر
دندانپزشکی هیراد/ساختمان پزشکان
دندانپزشکی هیراد
ارائه کلیه خدمات دندانپزشکی(ایمپلنت، لمینیت،عصب‌کشی و....)
دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
دکتر احمدی لاریجانی/ساختمان پزشکان
دکتر احمدی لاریجانی
دندان پزشک
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر علی میقانی /ساختمان پزشکان
دکتر علی میقانی
بورد تخصصی گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن
دکتر مجید نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی
دکتر خرازی
دکتر محمدرضا خرازی
کلینیک کاشت مو و ابرو
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر فراهانی/ ساختمان پزشکان
دکتر مهدی فراهانی
متخصص جراحی
کلینیک دندان پزشکی دکتر مرضیه مظفری/ ساختمان پزشکان
دکتر مرضیه مظفری
دندان پزشک ( ونیر کامپوزیت، لمینیت سرامیکی، روکش های تمام سرامیکی و ...)
دکتر ترنگ آقا بیگی/ ساختمان پزشکان
دکتر ترنگ آقا بیگی
دندانپزشک
دکتر فلاح/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی دکتر فلاح
دندانپزشک

women-nutritional-needs-30

نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه، چای، نوشابه، کاکائو و شکلات، به ویژه در اوایل بارداری مضر است. برخی از مطالعات نشان می دهد که نوشیدن بیش از چهار فنجان قهوه در روز می تواند به سقط جنین، وزن کم هنگام تولد، و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد منجر شود. بجای مواد کافئین دار شیر کم چرب، آب میوه طبیعی بسیار خوب است

اگر نابارور هستید، مطالعات نشان داده اند که ویتامین C و روی  بسیار مفید است که می تواند در  دانه های کامل (به خصوص جوانه و سبوس)، نان گندم، حبوبات، آجیل و سویا یافت  شود.ه دنیا آوردن فرزند، تجربه جالبی است که به مراقبت های ویژه ای نیاز دارد. از جمله نکات حائز اهمیتی که در این دوران باید مد نظر قرار گیرد، تغذیه مادر است که هم در حفظ سلامت مادر و هم تولد نوزادی سالم نقشی اساسی دارد. بارداری باعث می شود مادر، به مصرف مواد غذایی اضافی، به ویژه آهن، فولیک اسید، ید و زینک نیاز داشته باشد.

علیرغم جمله معروفی که همه می گویند: «باید به جای دو نفر بخوری»، بارداری به مفهوم دو برابر خوردن نیست. فقط کافی است انرژی کسب شده توسط بدن در دوران بارداری اندکی افزایش یابد، آنچه باید افزایش یابد مصرف مواد غذایی مغزی است.

مطالعات نشان داده است غذایی که مادر در دوران بارداری مصرف می کند بر روند رشد جنین و حتی سلامت وی در سال های بعد زندگی وی تأثیر خواهد داشت.

چه باید خورد؟

چیزی که حائز اهمیت است آن است که طی دوران بارداری، بر مبنای پنج گروه غذایی موجود، رژیم غذایی متنوعی داشته باشید. در ذیل توصیه هایی برای مادران باردار آورده شده که می توان با رعایت آن از سلامت غذایی مادر و جنین وی اطمینان حاصل کرد.

احتیاجات خاص مادر به مواد مغذی

همانطور که گفته شد در دوران بارداری نیاز بدن به مواد مغذی افزایش می یابد. از آن میان مادران باردار باید به مواد ذیل توجه ویژه ای داشته باشند:

کلسیم

در حین بارداری، به ویژه در سه ماهه سوم، جنین شما برای تشکیل استخوان هایی سالم به کلسیم نیاز دارد. خوشبختانه بدن زنان باردار در طی بارداری کلسیم بیشتری جذب می کند. بنابراین به زنان باردار و شیرده هم چون سایر زنان توصیه شده روزانه 1000میلی گرم کلسیم مصرف نمایند.

کلسیمی که مادر و کودک نیاز دارند با مصرف روزانه سه تا چهار وعده لبنیات تأمین می شود.

هر وعده را می توانید به شکل زیر در نظر بگیرید:

  • یک لیوان شیر (250 میلی لیتر)
  • یک کاسه ماست (200 میلی لیتر)
  • 2 تکه پنیر (40 گرم)

فولات و فولیک اسید

فولات ویتامین Bی است که به طور طبیعی در سبزیجات و میوه هایی مثل مرکبات، توت و موز وجود دارد. زمانی که این ویتامین در رژیم غذایی به کار می رود یا در مکمل های غذایی مصرف می شود تحت عنوان فولیک اسید شناخته می شود. کمبود فولیک اسید به خصوص در اوایل بارداری موجب بروز نقیصه هایی در سیستم عصبی جنین می شود.

محققان بر این باورند زنان پیش از بارداریبارداری حداقل به مدت یک ماه و در سه ماهه اول بارداری روزانه به میزان 400 میکروگرم فولیک اسید مازاد بر مواقع عادی نیاز دارند.

آهن (Iron)

نیاز بدن به آهن در دوران بارداری به طرز چشم گیری افزایش می یابد، به ویژه در سه ماهه دوم و سومیعنی زمانی که حجم خون در بدن مادر افزایش می یابد تا نیاز جنین و جفت برطرف گردد. برای پرهیز از دچار شدن به فقر آهن لازم است که زنان باردار به مقدار زیاد از مواد غذایی حاوی آهن استفاده نمایند. گوشت قرمز یکی از غنی ترین منابع آهن است. گوشت مرغ و ماهی نیز حاوی مقدار خوبی آهن است. در حبوبات و سبزیجات نیز مقادیری آهن وجود دارد. آهنی که در گوشت وجود دارد بهترین نوع آهن برای جذب شدن است، اما مصرف موادی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین سی می­باشند (مثل گوجه فرنگی و پرتقال) به جذب بیشتر و بهتر آهن کمک می نماید.

ید (Iodine)

ید برای رشد مغز جنین و سیستم عصبی او الزامی است. در حین دوران بارداری نیاز بدن مادر به ید تا 47% و حین دوران شیردهی تا 80% افزایش می­یابد. لبنیات، غذاهای دریایی ونان غنی شده منابع غنی ید هستند. با این حال استفاده از مکمل های غذایی حاوی ید در دوران بارداری و شیردهی برای اطمینان از کسب مقادیر لازم این ماده ضروری توصیه شده است.

روی (Zinc)

روی برای رشد طبیعی استخوان ها، مغز و بسیاری از قسمت های دیگر بدن لازم است. ید در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد و زنان باردار به راحتی می توانند با رژیم غذایی مناسب مقادیر مورد نیاز بدنشان را تأمین نمایند. یدی که در مواد غذایی حیوانی یافت می شود، مثل گوشت قرمز، ماهی، لبنیات به بهترین شکل در بدن جذب می شود؛ ید در فرآورده های گیاهی مثل آجیل، سبزیجات و غلات نیز وجود دارد.

پروتئین

در دوران بارداری بدن به مقدار پروتئین بیشتری نیز نیاز دارد؛ تا هم به رشد جنین کمک شود و هم به تغییراتی که در بدن خود مادر نیاز است، از جمله افزایش بافت پستان ها کمک شود. به طور کلی، یک رژیم سالم و متوازن می تواند به خوبی نیاز بدن مادر به پروتئین را برطرف نماید.

منبع- ایران درمان

5 1000
ارسال شده در 3 دی 1392 توسط با موضوع زنان و زایمان
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام) است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی