816162_857

با چه روش هایی می توانیم از  ایجاد حالت تهوع در حین پرواز با هواپیما پیشگیری کنیم چه مواد خوراکی در این زمینه به ما کمک می کنند ؟به برخی از آن ها در ادامه مطلب اشاره می کنیم

احتمالا واژه «جِت لَگ» یا «پرواز زدگی» را شنیده اید؛ حالتی که در آن تنظیم خواب فرد پس از یک پرواز طولانی و به علت اختلاف ساعت مبدا با مقصد به هم می ریزد و مشکلاتی برای او پدید می آورد.

تصور کنید که با شوق فراوان به کشوری دیگر سفر کرده اید اما به دلیل جت زدگی نمی توانید شب ها به درستی استراحت کنید، آن وقت است که در طول روز خسته و بی حوصله خواهید شد.

این مشکل با اینکه آزاردهنده است اما خوشبختانه روش های درمانی موثری هم دارد که می توان از آن خلاصی پیدا کرد. مواردی همانند برخی نوشیدنی های مخصوص، سرد نمودن اتاق یا استفاده از اپلیکیشن های ردیاب خواب برای درمان این اختلال وجود دارد اما چندان کاربردی به نظر نمی رسند.

از این رو با در نظر داشتن آغاز موج دوم سفرهای نوروزی، در این مطلب 7 راهکار را پیشنهاد نموده ایم که با کمک آنها می توانید ساعت بدن خود را با موقعیت مکانی که در آن حضور دارید، تنظیم نموده و راحت بخوابید.

مصرف ویتامین D و B

ویتامین B-12 روشی طبیعی برای سرحال و پرانرژی نگه داشتن بدن شما به شمار می رود و همانند نوشابه های انرژی زا تاثیرات سوء ندارد. ویتامین D در هر دو صورت طبیعی یا قرص مکمل نیز تنظیم کننده میزان ملاتونین (هورمون خواب) است. بنابراین تا می توانید در طول روز آفتاب بگیرید تا حسابی ویتامین D در بدنتان ذخیره گردد.


عدم مصرف کافئین

هنگامی که بی خواب می شوید هرگز به سراغ قهوه و مشتقات آن نروید زیرا کافئین و الکل دارای مواد تحریک کننده بوده و آب بدن شما را نیز خشک می نمایند و در نتیجه میزان بدخوابی و بی خوابی شما افزایش خواهد یافت.


نوشیدن آب

پروازهای طولانی موجب گرفتکی عضله ها، خستگی و کم آبی بدن می شود. به همین منظور، پیش و پس از سفرهای هوایی حتما زیاد آب بنوشید تا بتوانید نشانه های جت لگ شدن را از بین ببرید.


استفاده از نور

یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای از بین بردن خستگی و جلوگیری از پرواز زدگی، استفاده از نور است. جت لگ اصولا به دلیل به هم ریختن ساعت بدن پدید می آید. بنابراین، با کاهش نورهای مصنوعی و افزایش نورهای طبیعی می توانید به تنظیم خواب خود کمک شایانی بکنید. به طور مثال، حتی درون اتاق هم عینک آفتابی به چشم بزنید. همچنین خوب است بدانید که نور خورشید علاوه بر تامین ویتامین D، باعث می شود ساعت درونی بدن شما نیز سریع تر با فضای جدید تنظیم گردد.


ورزش کردن

سفر می تواند مملو از استرس باشد و استرس نیز موجب بدتر شدن جت لگ می گردد. بنابراین توصیه می کنیم حتما در هتل خود ورزش های نه چندان سنگین انجام دهید. بهترین ورزش یوگا است که می توانید در هر کجا آن را انجام دهید.


نوشیدن آب میوه

آب میوه های طبیعی علاوه بر تقویت بیشتر بدن، موجب آبرسانی نیز می شوند. در طول سفر تا می توانید آب میوه های سالم و ارگانیک مصرف کنید تا میکروب های بدنتان نیز از بین بروند.


مصرف ملاتونین

قرص های ملاتونین یکی از بهترین روش ها برای راحت خوابیدن هستند که می توانید نیم ساعت قبل از خواب مصرف کنید. این مکمل هیچ عارضه ای ندارد و هورمون تنظیم کننده خواب بدن به شمار می رود.

وب سایت دیجیاتو – فروغ بیداری:

ارسال شده در 14 فروردین 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • ۶ عادت قبل از خواب، که باعث افزایش وزن شما می شود
  • آیا درد زانو با طب سوزانی قابل درمان است ؟
  • روحیات افراد خسیس
  • با رعایت چند قانون زندگی خود را شاد کنید
  • بررسی انواع مشکلات گوارشی بدن
  • ویژگیهای منحصربفرد گل کلم برای لاغری
  • طب سوزنی چگونه بیماریها را درمان میکند
  • غذاهایی که حافظه شما را تضعیف و یا تقویت می کنند
  • هشدار وزیر بهداشت: آرامش مردم را بر هم نزنید
  • تصاویری از فشار سنج جیوه ای
  • 5نکته درباره رژیم سرخپوشان
  • یادگیری ماساژ گردن و صورت
  • برای برداشتن “خال صورت” چه سنی مناسب است؟
  • عوارض و خطرات جانبی شنا در استخر برای سلامتی
  • صافی و زیبایی شکم با ایروبیک و یوگا
  • محبوبترین ها

  • برای اشخاص اکتومورف برنامه حرکتی عضله‌ ساز
  • آشنائی با مفهوم بازيافت در تمرینات ورزشی
  • تاثیر ورزش کردن همراه دوست
  • برای چربی سوزی این قوانین علمی را بدانید(1)
  • جاگینگ سبب زیاد شدن طول عمر می شود
  • همه چیز در مورد بهداشت در هنگام خواب
  • عوارض پشت میز نشینی را بشناسیم
  • تاثیر وزن کفش بر کیفیت دویدن
  • مکمل ریبوز در چه مواردی مصرف می شود؟
  • اطلاعات غلط پیرامون تمرینات پیلاتس
  • برای کالری سوزی ناشی از فست فود چه نوع ورزش هایی مناسب ترند
  • چگونه به سهولت کوفتگی عضلانی پس از ورزش را از بین ببریم؟
  • اطلاعاتی مختصر و کامل درمورد تاریخچه رشته کیوکشین کاراته
  • برای افزایش قدرت در بدنسازی این تکنیک ها را بدانید
  • نکاتی مهم برای داشتن برنامه چربی سوزی علمی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است