816162_857

با چه روش هایی می توانیم از  ایجاد حالت تهوع در حین پرواز با هواپیما پیشگیری کنیم چه مواد خوراکی در این زمینه به ما کمک می کنند ؟به برخی از آن ها در ادامه مطلب اشاره می کنیم

احتمالا واژه «جِت لَگ» یا «پرواز زدگی» را شنیده اید؛ حالتی که در آن تنظیم خواب فرد پس از یک پرواز طولانی و به علت اختلاف ساعت مبدا با مقصد به هم می ریزد و مشکلاتی برای او پدید می آورد.

تصور کنید که با شوق فراوان به کشوری دیگر سفر کرده اید اما به دلیل جت زدگی نمی توانید شب ها به درستی استراحت کنید، آن وقت است که در طول روز خسته و بی حوصله خواهید شد.

این مشکل با اینکه آزاردهنده است اما خوشبختانه روش های درمانی موثری هم دارد که می توان از آن خلاصی پیدا کرد. مواردی همانند برخی نوشیدنی های مخصوص، سرد نمودن اتاق یا استفاده از اپلیکیشن های ردیاب خواب برای درمان این اختلال وجود دارد اما چندان کاربردی به نظر نمی رسند.

از این رو با در نظر داشتن آغاز موج دوم سفرهای نوروزی، در این مطلب 7 راهکار را پیشنهاد نموده ایم که با کمک آنها می توانید ساعت بدن خود را با موقعیت مکانی که در آن حضور دارید، تنظیم نموده و راحت بخوابید.

مصرف ویتامین D و B

ویتامین B-12 روشی طبیعی برای سرحال و پرانرژی نگه داشتن بدن شما به شمار می رود و همانند نوشابه های انرژی زا تاثیرات سوء ندارد. ویتامین D در هر دو صورت طبیعی یا قرص مکمل نیز تنظیم کننده میزان ملاتونین (هورمون خواب) است. بنابراین تا می توانید در طول روز آفتاب بگیرید تا حسابی ویتامین D در بدنتان ذخیره گردد.


عدم مصرف کافئین

هنگامی که بی خواب می شوید هرگز به سراغ قهوه و مشتقات آن نروید زیرا کافئین و الکل دارای مواد تحریک کننده بوده و آب بدن شما را نیز خشک می نمایند و در نتیجه میزان بدخوابی و بی خوابی شما افزایش خواهد یافت.


نوشیدن آب

پروازهای طولانی موجب گرفتکی عضله ها، خستگی و کم آبی بدن می شود. به همین منظور، پیش و پس از سفرهای هوایی حتما زیاد آب بنوشید تا بتوانید نشانه های جت لگ شدن را از بین ببرید.


استفاده از نور

یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای از بین بردن خستگی و جلوگیری از پرواز زدگی، استفاده از نور است. جت لگ اصولا به دلیل به هم ریختن ساعت بدن پدید می آید. بنابراین، با کاهش نورهای مصنوعی و افزایش نورهای طبیعی می توانید به تنظیم خواب خود کمک شایانی بکنید. به طور مثال، حتی درون اتاق هم عینک آفتابی به چشم بزنید. همچنین خوب است بدانید که نور خورشید علاوه بر تامین ویتامین D، باعث می شود ساعت درونی بدن شما نیز سریع تر با فضای جدید تنظیم گردد.


ورزش کردن

سفر می تواند مملو از استرس باشد و استرس نیز موجب بدتر شدن جت لگ می گردد. بنابراین توصیه می کنیم حتما در هتل خود ورزش های نه چندان سنگین انجام دهید. بهترین ورزش یوگا است که می توانید در هر کجا آن را انجام دهید.


نوشیدن آب میوه

آب میوه های طبیعی علاوه بر تقویت بیشتر بدن، موجب آبرسانی نیز می شوند. در طول سفر تا می توانید آب میوه های سالم و ارگانیک مصرف کنید تا میکروب های بدنتان نیز از بین بروند.


مصرف ملاتونین

قرص های ملاتونین یکی از بهترین روش ها برای راحت خوابیدن هستند که می توانید نیم ساعت قبل از خواب مصرف کنید. این مکمل هیچ عارضه ای ندارد و هورمون تنظیم کننده خواب بدن به شمار می رود.

وب سایت دیجیاتو – فروغ بیداری:

ارسال شده در 14 فروردین 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • 3 راه ساده برای آماده سازی ماسک بابونه صورت در خانه
  • بیماری جنون جوانی schizophrenia
  • رفع سرماخوردگی با غذاخوردن
  • ایجاد آفت با این دو خوراکی پرطرفدار
  • روانشناسی و گروههای پیشرفته
  • خوشمزه ترین رژِیم غذایی شیرین برای لاغری
  • بعد از اپیلاسیون عروسها چه مشکلاتی پیدا میکنند
  • رازهایی راجع به ارتباط لباس سفید با فشارخون
  • شرایط آموزش در کشورهای پیشرفته
  • معرفی برخی سالادهای مخلوط
  • 9 معجزه غذایی برای لاغری و چربی سوزی
  • براساس طب سنتی رژیم بگیرید
  • استفاده از نانو تکنولوژی برای آلودگی هوا
  • از پدهای سم زدا چگونه استفاده کنیم
  • 5 غذای زمستانی برای ا فزایش متابولیسم
  • محبوبترین ها

  • این مواد غذایی را تنهایی میل نکنید!
  • مراقبت های تغذیه ای لازم برای بیماران مغزی
  • مفیدبودن لبنیات کم چرب به چه دلیل است
  • 4 دلیل برای اینکه اغلب اوقات گرسنه ایم
  • کدام آدامس ها برای سلامتی مفید و کدام مضر است
  • دانستنی هایی درمورد مواد سازنده نوشابه
  • تغذیه نادرست و ایجاد بلوغ زودرس
  • بررسی نقش انواع رژیم های غذایی بر سلامت پوست
  • عدم دریافت ویتامین ب 12 و این اختلالات در بدن
  • توصیه های تغذیه ای برای کاهش وزن
  • این طعم دهنده های رژیمی هم عوارض دارند!
  • چه خوراکی هایی برای تقویت کودک مناسب است؟
  • چای نوشیدن و این فواید بی نظیر
  • مواد غذایی سرشار از ویتامین ب
  • دانستنی‌هایی درباره ویتامین B12
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است