564646
بهتر است در حین پیاده روی آب بیشتری بنوشید و مراقب باشید بدنتان دچار کم آبی نشود چون در حین پیاده روی آب بدن کم می شود و ممکن است انرژی لازم برای ادامه ورزش نداشته باشید

 هنگام پیاده روی به دلیل افزایش مصرف انرژی و همچنین از دست دادن مایعات بدن از طریق تعریق نیاز به آب برای ایجاد تعادل در سوخت و ساز زیاد می شود.
برای اینکه بدن دچار کم آبی و عوارض ناشی از آن نشود توصیه متخصصان تغذیه براین است که هنگام پیاده روی به ازای هر 15 الی 20 دقیقه یک لیوان آب بنوشید.
ننوشیدن آب کافی در طول روز علاوه بر عوارض متعدد دراز مدت، موجب تجمع لاکتات در بدن و بروز خستگی زودرس در افراد می شود.
طی فعالیت بدنی گلیکوژن که شکل ذخیره شده کربوهیدرات داخل عضلات است مصرف می شود که به منظور حفظ آن و پیشگیری از پایین آمدن سطح قند خون بعد از ورزش از خوراکی هایی که موجب جبران سریع قند خون می شوند باید استفاده کنیم.
پروتئین های با کیفیت بالا و هضم آسان نیز از دیگر خوراکی های توصیه شده است.نان و پنیر به همراه مقادیری سبزی و چند عدد خرما نیز جیره مناسبی است.
پیاده روی در طبیعت با سرعت متوسط در 45 دقیقه حدود سه کیلومتر طی می شود و تقریباً 200 الی 250 کیلوکالری انرژی مصرف می شود که معادل خوردن یک میان وعده سبک نظیر دو کف دست نان و یک قوطی کبریت پنیر است.
ورزش کردن گرچه برای سلامتی امری ضروری است ولی به هیچ وجه نمی تواند به تنهایی عاملی برای کاهش وزن محسوب شده زیرا کالری مصرفی آن به سرعت توسط خوردنی های روزمره جایگزین می شود.
این مقدار کالری سوزی هنگام کوهنوردی افزایش قابل ملاحظه ای می یابد به نحوی که 4 ساعت کوه پیمایی حدود 2000 کیلوکالری یعنی معادل انرژی مورد نیاز یک روز انسان بالغ مصرف می کند.
با افزایش فعالیت بدنی مصرف اکسیژن نیز افزایش می یابد که بالطبع باعث ازدیاد رادیکال های آزاد شده در نتیجه شرایط برای استرس اکسیداتیو مهیا می کند .
اکسیداتیو با بر هم زدن تعادل میان تولید رادیکال های آزاد و دفاع های آنتی اکسیدانی می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی ما داشته باشد نظیر افزایش خطر ابتلا به سرطان و یا سکته های قلبی است.
البته سیستم دفاعی بدن به خوبی با این پدیده مقابله می کند به خصوص افرادی که به طور مرتب و دائم ورزش می کنند از دفاع قدرتمندتری نیز برخوردار هستند و بایستی با مصرف مواد آنتی اکسیدان به این سامانه دفاعی کمک کرد.
مواد آنتی اکسیدان که به یاری سیستم دفاعی بدن می آیند ویتامین های E و C و همچنین بتاکاروتن موثرترین آنتی اکسیدان ها هستند که به وفور در میوه جات و سبزیجات یافت می شوند.

ارسال شده در 16 فروردین 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع ورزش و سلامتی

پیشنهاد سردبیر

  • علامت هایی که نشان می دهد ممکن است آسیب عصبی ایجاد شده باشد
  • فقط در عرض ۳۰ ثانیه بینی خود را کوچک کنید
  • چه دارو هایی باعث ایجاد اختلال در حافظه می شوند ؟
  • نگاهی به میوه ها و سبزیجات مفید برای سلامت چشم
  • موز سبز؛ از فواید تا عوارض
  • آموزش استفاده از کمربند طبی
  • داروی فولیک اسید چه اثرات درمانی دارد؟
  • ترفندهای ناب از بین بردن سم میوه ها و سبزی ها
  • پیشنهاداتی جالب برای گذراندن این روزها
  • اهمیت گلدان داشتن در منزل
  • توده زیر بغل چگونه پدید می آید
  • چاق شدن با غذا خوردن بعد از ساعت 6 عصر،درست یا غلط؟
  • ممنوعیت این خوراکی ها در تابستان
  • شیوه های مفید در نقد کردن از دیگران
  • این عوامل باعث تشدید میگرن می شوند
  • محبوبترین ها

  • مراقبت های خوراکی از مغز
  • اهمیت درمان به موقع و سریع سکته مغزی
  • درمان های مغزی برای رفع آنورکسیا
  • مغز در ساعات مختلف روز
  • ابتلا به مننژیت با امواج موبایل
  • افزایش سکته مغزی در بین جوانان
  • با کمک آهنربا خاطرات فراموش شده خود را به یاد آورید
  • جانشین داروهای دردهای جزئی
  • برقراری ارتباط بین نخاع و مغز توسط محققان سوئیسی
  • جانشین داروهای میگرن
  • مراقبت از بدن در برابر سکته مغزی
  • دیجیتال یا آنالوگ؛ مسئله این است!
  • مکمل های مناسب برای درمان میگرن
  • توصیه های مهم برای سکته مغزی
  • تومور مغزی با این علائم آلارم میدهد!
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است