زنان باردار روحیات زنان باردار دوران بارداری و فشارهای روحی تغییرات روانی زنان در دوران بارداری

بهتر است همسران در دوران بارداری توجه بیشتری به همسرشان داشته باشند و مراقب روحیات و احساسات آن ها باشند و سعی کنند با ملایمت و نوازش با آن ها برخورد بهتری به خصوص در این دوران داشته باشند

در حالی که همسرتان یک جنین را در خودش پرورش می‌دهد شما یک ناظر خواهید بود مگر اینکه مسئولیت و نقش خودتان را در دوران بارداری به عهده بگیرید. شما می‌توانید به عنوان یک پدر از همان لحظه‌ای که خبر بارداری را می‌شنوید در این روند چند ماهه مشارکت بیشتری داشته باشید‎.

برای بسیاری از مردهای جوان رشدیافته در خانواده‌های سنتی بارداری همسر وضعیت گیج کننده‌ای است. از یک طرف آنها می‌خواهند در این دوران مشارکت جدی داشته باشند و نقش خود را ایفا کنند و از طرفی واقعا نمی‌دانند چه کار درستی از عهده‌شان بر می‌آید. در بعضی از موارد آنها خود را در حساس‌ترین شرایط عقب می‌کشند و حمایت و همراهی را کنار می‌گذارند در حالی که فقط کافی است کمی بیشتر درباره دوران بارداری بدانند.

 

این فهرست ساده‌ای از کارهایی است که می‌توانید انجام بدهید تا از همان ابتدا نقش یک پدر خوب برای بچه و یک همراه واقعی را ایفا کنید‎.

واکنش‌های مناسب در برابر خبرهای مادر و فرزند

از همان لحظه‌ای که خبر بارداری را می‌شنوید باید واکنش عاطفی مناسب نشان بدهید. شاید شما آدم ذوق‌زده و هیجانی نباشید اما واکنش شما به این خبر باید کاملا مهربانانه و حاوی امید و همراهی و نشاط باشد. در تمام طول بارداری شما خبرهای متفاوتی از مادر و فرزند می‌شنوید خیلی خوب است که نسبت به این خبرها حساس باشید و واکنش مناسب نشان بدهید‎.

مطالعه بیشتر درباره مراقبت‌های بارداری

هرچقدر بیشتر بدانید که چه اتفاقی افتاده است و چه چیزهایی رخ خواهد داد بهتر می‌توانید شریک زندگی‌تان را همراهی کنید. دانش شما درباره مراقبت‌های بارداری باعث کمک‌های بیشتر، بهتر، همدلی و همراهی بیشتر می‌شود.

در بازار نشر انواع کتاب‌های مراقبت بارداری وجود دارند؛ کتاب مناسب خودتان را پیدا کنید و گام به گام پیش بروید. معمولا این کتاب‌ها حاوی مطالبی درباره تغییرات بارداری برای مادر و نحوه رشد جنین و مراقبت‌های دوران بارداری هستند. بدون شک مطالعه این کتاب‌ها درک شما را از بارداری متفاوت و بیشتر خواهد کرد‎.

همراهی مادر در ملاقات با پزشک

هیچ کدام از ملاقات‌های ماهانه و هفتگی با پزشک را از دست ندهید. این ملاقات‌ها مهم هستند چون هم اشتیاق شما را نشان می‌دهد، هم می‌توانید از وضعیت بارداری آگاه شوید و در نهایت می‌توانید در طی این ۹ ماه موثرتر باشید. یادتان باشد که شما باید بخشی از این مسئولیت را به عهده بگیرید و این وظیفه مادر نیست که به تنهایی همه چیز را مدیریت و کنترل کند. در مراحل سونوگرافی حتی تماشای موجودی که بیشتر شبیه یک لامپ متحرک در‌هاله‌ای از سیاهی است به خود شما احساس هیجان و انگیزه بیشتری می‌دهد‎.

استرس را کم کنید

بارداری برای زنان حاوی مقدار زیادی فشار روحی و جسمی است بنابراین لازم است که کمی از این فشار را کم کنید و استرس و نگرانی‌های مضاعف ایجاد نکنید. مسئولیت مهم شما می‌تواند همین باشد که تنش‌های این دوران را کم و یا قابل تحمل کنید‎.

‎همراهی برای یک خواب خوب

هرچقدر که به سن بارداری اضافه می‌شود وضعیت خواب و بیداری مادر بیشتر تغییر می‌کند. خوابیدن در ماه‌های آخر بارداری عملا می‌تواند یک مشکل جدی باشد. فشاری که کودک در طی خواب به مادر وارد می‌کند روند خواب آرام را به هم می‌‌زند. این تغییرات باعث بالا رفتن فشار خون، ایجاد پریشانی، دردهای عضلانی کمر و پشت و احساس خستگی مضاعف می‌شوند. علاوه بر فراهم کردن محیط آرام برای خواب، تمرین‌های ماساژ برای یک خواب بهتر را نیز یاد بگیرید و شب‌ها با حوصله آنها را انجام بدهید‎.

صبور باشید

بارداری با تغییرات شدید هورمونی همراه است. به این دلیل است که گاهی همسرتان در حال و وضعیت روحی و جسمی خوبی است و گاهی هم به شدت پریشان و خسته یا عصبی است. برای درک بهتر فقط کافی است که یک لحظه تصور کنید که همه این تغییرات در بدن خودتان اتفاق می‌افتد. رفتارهای متناقض و متغیر همسرتان را بفهمید و واکنش مناسب نشان بدهید‎.

‎گویا شما هم باردار هستید

رفتار و عملکردتان را به همسرتان نزدیک کنید. شما به هیچ وجه نمی‌توانید بارداری را تجربه کنید اما می‌توانید خودتان را با این دوران سازگار کنید. این یعنی عادت‌های غذایی‌تان را با وضعیت و ذائقه همسرتان هماهنگ کنید، سیگار را ترک کنید، ورزش‌های مشابه را با همسرتان انجام بدهید و سعی کنید به علاقمندی‌های همسرتان نزدیک شوید.

در این دوران ممکن است همسرتان ترجیح بدهد برای سرگرمی بیشتر فقط کتاب بخواند یا فیلم تماشا کند و یا فقط بتواند پیاده روی کند. در این برنامه‌ها شریک باشید‎.

پذیرش تغییرات ظاهری

بارداری تغییرات ظاهری زیادی ایجاد می‌کند. به طور کلی زنان باردار زیبا هستند‌ اما تغییرات انکار ناشدنی هستند. شکل و ظاهر اندام همسرتان بدون شک تغییر خواهد کرد.

برخی از این تغییرات ماندگار هستند. با توجه به باورهای اشتباه عرفی خیلی از زنان این تغییرات را زیبا یا قابل پذیرش نمی‌دانند. همینطور مردانی هستند نگاهی ابزاری به بدن زن دارند. واقعیت این است که اگر تا قبل از این هر دوی شما درکی از این مساله نداشته‌اید یا با آن رو به رو نشده‌اید اکنون زمانی است که باید با این مساله رو به رو شوید. این طرز فکر جنسیتی که باعث می‌شود تغییرات ظاهری بدن زن در دوران بارداری خوشایند به نظر نرسد را کنار بگذارید و اگر همسرتان برای این تغییرات نگران است این شما هستید که می‌توانید با بحث و گفتگو و با به چالش کشیدن این مساله با این ترس‌ها مقابله کنید‎.‎

همراه نگرانی‌ها

تجربه بارداری برای اولین بار معمولا زنان را دچار نگرانی‌ها و استرس‌های زیادی می‌کند. خود شما هم ممکن است چنین نگرانی‌هایی داشته باشید. اینکه بچه سالم است یا نه؟ تکان‌هایش طبیعی است یا نه؟ مواد لازم را دریافت می‌کند یا نه؟ وزن و قد مناسب دارد یا نه؟ مشکل ژنتیکی دارد یا نه و هزاران پرسش دیگری که بخاطر ناشناختگی و تجربه کم به وجود می‌آیند بسیاری از مادران را نگران می‌کند.

ممکن است همسرتان را ببینید که در لابه لای صفحه‌های اینترنت دنبال جواب نگرانی‌هایش باشد. واکنش مناسب شما می‌‌تواند درک این وضعیت ناشناخته باشد. صرف نظر از اینکه این ترس‌ها ممکن است برای شما هم وجود داشته باشد به همسرتان امیدواری بدهید. فرق شما با همسرتان بدون شک در این است که در این دوران شما با مجموعه پیچیده‌ای از تغییرات جسمی و روحی مواجه نیستید. در بسیاری از موارد می‌توانید ذهن‌تان را متمرکز کنید و ترس‌ها را از خود دور کنید‎.

‎کارهایی بیشتر

مشارکت در روند بارداری بسیار ارزشمند است. همراهی شما یعنی آدمی مسئول و متعهد هستید که موقعیت خود را شناخته‌اید. در عین حال حضور فعال شما به همسرتان احساس مثبت می‌دهد. از طرفی شما بهتر احساس می‌کنید که اکنون یک پدر هستید. با این حال هنوز کارهای زیادی هست که می‌توانید برای تقویت این احساس انجام بدهید مثلا اینکه چیزی برای کودکتان بخرید یا تلاش کنید به زندگی در کنار یک کودک فکر کنید بدون شک برای خودتان بسیار مفید خواهد بود و باعث همراهی بیشتری هم می‌شود. کمی بیشتر فکر کنید؛ به جز این فهرست چه کارهای دیگـری از شما بر می‌‌‌آید؟

ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات:

ارسال شده در 19 فروردین 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع زنان و زایمان , مراقبت های دوران بارداری

پیشنهاد سردبیر

  • ارتباط بیماری های گوارشی و ایجاد باد گلو
  • 5 شیوه لاغر شدن با موبایل
  • كشف داروي جديد براي درمان آلزايمر توسط پروفسور ايراني
  • پايان آزمايشات براي واكسن ايدز
  • شکست نخوردن با این روش ها
  • یادآوری خیانت همسر
  • هرآنچه درباره تخم مرغ شنیده اید
  • عرق بیدمشک و برطرف کردن گرمای بدن
  • آشنایی با دستگاه اتوآنالایزر
  • نکات مراقبتی در زمینه سوراخ کردن گوش در سنین پایین
  • درمان سرطان پوست، مری و ریه با نور
  • روش های علاقمند کردن همسر
  • کیفیت شیر مادر و افزایش مقدار آن
  • راز و رمز برقراری ارتباط با شریک زندگی
  • چطوری باید انواع گلودرد را شناسایی کرده و معالجه کنیم؟
  • محبوبترین ها

  • افزایش قابل توجه میزان مرگ و میر با چاقی مفرط چه ارتباطی دارد
  • مبحثی مختصر و کامل درباره شیمی درمانی در سرطان پستان
  • هورمون ها در دوران پیری چه تغییری میکنند
  • اهمیت دریافت کربوهیدرات برای بدن
  • ضرورت مصرف برخی چربی های مفید
  • اطلاعاتی پیرامون عمل تیروئیدکتومی
  • با این کارها مانع ایجاد سرطان شوید
  • خطر ابتلا به سرطان با انجام پیوند عضو
  • با یک ویلچر قوی موتوری چطورید
  • تشخیص بیماری با این فاکتورها در چهره
  • ارتباط آلودگی هوا با افزایش وزن
  • عنکبوت وحشتناک و مختل کردن زندگی قربانیان
  • ارتباط نارسایی کلیه با مرگ و میر مبتلایان
  • بیماری های قلبی و دیابت با عضلات قوی ارتباط دارد
  • اندر مصائب سرطانی ها
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است