roghan

استفاده از روغن های گییاهی چه تاثیراتی روی سلامتی ما میگذارد آیا استفاده مداوم از روغن های گیاهی کار درستی است و اینگونه روغن ها بی ضرر و خالی از هرگونه عارضه ای هستند؟

تمام چربی ها، چه مایع چه جامد، حاوی اسید چربی های اشباع و غیر اشباع هستند – مقدار اینها است که سالم یا ناسالم بودن یک چربی را مشخص می کند.
چربی های دارای حلقه های اشباع نشده ( امگا 3 و امگا 6 ) و چربی های اشباع نشده ( امگا 9 ) به بهبود سطح کلسترول خون کمک می کنند و مشکلات قلبی و عروقی را نیز کاهش می دهد. این اسید چرب های سالم در روغن های گیاهی و روغن زیتون بیشتر شایع هستند، اما روغن های جامد به خاطر وجود مقدار بالای چربی اشباع شهرت دارند. مشخص شده که چربی های اشباع و چربی های ترانس، خطر بیماری های قلبی را بالا می برد، اما تحقیقات نشان داده جایگزین کردن چربی های اشباع با چربی های دارای حلقه های اشباع نشده که در روغن های گیاهی یافت می شود در واقع خطر مشکلات قلبی و عروقی را کاهش می دهند.
اسید چرب های امگا 3، در ماهی های چرب مانند سالمون یافت می شوند و می توانند سطح کلسترول خون را بهبود دهند و از بیماری های قلبی پیش گیری کنند. اما برنامه غذایی این روزهای مردم سرشار است از غذاهای فرآوری شده، که بیشتر اسید چرب امگا 6 دارند، امگا 6 بیشتر در روغن های فرآوری شده مانند روغن کانولا و روغن گیاهی یافت می شود. نترسید: این ضرورتاً چیز بدی نیست. در تحقیقی جدید مشخص شد اسید لینولئیک، یکی از اعضای خانواده امگا 6، می تواند به کاهش چربی هایی که ارگان های بدن را پوشانده اند کمک کند، ترکیب بندی بدن را بهبود ببخشد، و التهاب و مقاومت به انسولین ( باعث دیابت می شود ) را کاهش دهد.
هر چربی چیزی برای ارائه دارد و برنامه غذایی با چربی های سالم متنوع، می تواند سری کامل از مزایا را برای بدن به همراه داشته باشد.
وقتی می خواهید انتخاب کنید که چه روغنی را در پخت و پز به کار ببرید، باید این را هم در نظر بگیرید که چگونه استفاده می شود. روغن هایی که چربی اشباع نشده بالایی دارند نقطه دود پایینی دارند و در حرارت بالا خراب می شوند. از روغن زیتون برای سس سالاد، تفت دادن سریع، پیتزا و هر غذایی که به عطر و طعمی اضافی نیاز دارد استفاده کنید. از سوی دیگر، روغن های گیاهی، عطر و طعمی خنثی دارند و نقطه دودشان بالا است، همین آنها را به انتخابی بهتر برای پخت و پز در دمای بالا تبدیل کرده. از روغن گلرنگ، کانولا، بادام زمینی و آفتاب گردان برای سرخ کردن، پختن گوشت و یا سرخ کردن سبزیجات استفاده کنید.

کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )

ارسال شده در 20 فروردین 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • ذرت تند لیوانی
  • بارداری با وجود بیماری های های مهم
  • تغذیه صحیح مادر در دوران بارداری
  • لپه باعث جلوگیری از بالا رفتن میزان قند و فشار خون می شود
  • پی بردن به راز و رمز نهفته انواع شخصیت ها با لباسشان
  • مطالب باورنکردنی در مورد سلامتی
  • آیا تغذیه روی آکنه تاثیری دارد؟
  • نکات کلیدی و موثر درباره ی سلامتی ما انسان ها
  • کند شدن ذهن با این ماده خوراکی
  • تمایل به گفتن دروغ
  • سرنخ هایی در ارتباط با دیابت
  • ورزش پس از درس بهترین گزینه برای کودک
  • نقش میوه در حفظ سلامت کودکان
  • ریسک نارسایی قلبی در زنان با مصرف رژیم غذایی پر پروتئین
  • اقدامات اولیه اورژانسی زمان خون آمدن از بینی
  • محبوبترین ها

  • عدم وجود عدالت در سلامت!
  • سوختن پوست پسته برای تغییر اب و هوای شهر
  • شنا،رمز شادی
  • آشنایی با پوکایوکه یا همان خطا ناپذیر سازی
  • با جدیدترین متد پوست درمانی آشنا شوید
  • وارونه دیدن دنیا توسط این زن
  • چرا کلینتون از عینک آبی رنگ استفاده کرد؟!
  • اوردوز عامل اصلی مرگ میر به علت مصرف مواد مخدر
  • زخم بستر و راههای درمان و پیشگیری از آن
  • آشنایی با بیماری هیلاری کلینتون
  • تصمیمات جدید و سخنان معاون وزیر غذا و دارو
  • آقایان حواستان به سرطان کلیه باشد
  • میزان ابتلای ایرانی ها به آسم
  • نادر ترین پدیده دنیا، سه گربه از یک سگ متولد شدند!
  • سنسورهای پوشیدنی،هنگام بروز بیماری به شما هشدار می دهد
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است