+8986556

 افرادی که به عارضه ام اس مبتلا می شوند برای پیشگیری از شدت یافتن این بیماری و مقابله با آن بهتر است از برخی کارها بپرهیزند و از انجام آن ها خودداری کنند

برای مدیریت بیماری ام اس علاوه بر مصرف دارو، اصلاح شیوه زندگی نیز ضروری است. مصرف سیگار نامنظم بودن ورزش ومصرف غذاهای ناسالم و همچنین استرس، برای همه افراد و از جمله مبتلایان به ام اس ضرر دارد.

برای به حداقل رساندن علایم و کند کردن روند این بیماری باید زیرنظر پزشک برنامه ای را طراحی کنید که مناسب شماست. اما در ادامه این مطلب به عادت هایی که باید کنار بگذارید، پرداخته می شود.

1.استعمال دخانیات:
عادتی که برای همه به ویژه مبتلایان به ام اس مضر است، استعمال دخانیات است؛ زیرا این عادت مضر باعث تشدید علایم بیماری می شود و روند پیشرفت آن را تسریع می بخشد. نتایج بررسی هانشان می دهد که ترک کردن این عادت حتی پس از ابتلا، می تواند روند این بیماری را کُند کند.

2.برنامه غذایی ناسالم :
خوردن غذاهای سالم در صورت ابتلا به بیماری مانند ام اس اهمیت بیشتری پیدا می کند.تغذیه ناسالم می تواند بر عملکرد روده و مثانه، سطح انرژی بدن و … تاثیر منفی بگذارد و فرد را در معرض خطر بیماری های دیگری مانند بیماری قلبی یا فشار خون بالا قرار دهد.اگر چه رژیم غذایی خاصی برای این دسته از بیماران وجود ندارد اما رعایت برنامه غذایی سر شار از فیبر و کم چرب توصیه می شود.

3. نداشتن تحرک کافی :
قبلا از بیماران ام اس خواسته می شد تا استراحت زیادی داشته باشند.اما اکنون متخصصان به این نتیجه رسیده اند که این توصیه مناسب نیست .ورزش برای سلامت مغز نیز مفید است و از اختلال شناختی که اغلب از علایم بیماری ام اس است، تا حدی پیشگیری می کند اما 20 دقیقه پیاده روی و یا استفاده از دوچرخه ثابت تحت نظر یک مربی مجرب می تواند برای سلامت مغز بسیار مفید واقع شود.فعالیت هایی را که دوست دارید ، در ساعتی از روز که بیشترین انرژی را دارید، انجام دهید.

4.انجام چندکار همزمان:
انجام دادن چند کار با هم باعث می شود بیش از حد خسته شوید و در نتیجه به زمان بیشتری برای ریکاوری نیاز پیدا می کنید.با پیشرفت بیماری توان بدن نیز افت می کند.برنامه عملی شامل زمان کاری، استراحت و سرگرمی را اتخاذ کنید.بین کار ،استراحت نیز داشته باشید.سعی نکنید برای به اتمام رساندن کاری روی خود فشار بیاورید.

5.نداشتن خواب با کیفیت:
این بیماری می تواند باعث نا منظمی خواب شود. بی خوابی در کنار عوارضی از جمله ایجاد درد، احساس خستگی و افسردگی، باعث می شود فرد نتواند بین کارهای فیزیکی و فکری هماهنگی ایجاد کند.برای بهبود بخشیدن به کیفیت خواب از مصرف نوشیدنی های کافئین دار قبل از خواب بپرهیزید.یک برنامه خواب منظم ایجاد کنید.سعی کنید هر روز حتی در روزهای تعطیل در همان ساعت همیشگی بیدار شوید و بخوابید. اتاق خوابتان باید محیطی آرام، خنک و عاری از هر گونه وسیله ای (مانند تلویزیون) که سبب حواس پرتی می شود، باشد.

6.اهمیت ندادن به سلامتی خود:
مبتلایان به ام اس باید به سلامت کلی خود توجه کنند تا اگر مشکلی هم ایجاد شد به موقع آن را مهار کنند.ابتدا به طور منظم به دندان پزشک مراجعه کنید اگر خانم هستید به متخصص زنان مراجعه کنید و مناسب سن و جنسیت برای معاینه سرطان به پزشک مراجعه کنید.به طور کلی هر نوع معاینه لازم را که پزشک توصیه می کند، انجام دهید.
منبع:

روزنامه خراسان

ارسال شده در 21 فروردین 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • چرا باید کدو حلوایی بخوریم
  • مصرف این مواد غذایی آسیب های جبران ناپذیری به بار می آورد
  • عوارض و مضرات مواد پرکننده دهان
  • این رژیم توصیه ما به بانوان باردار است
  • تلفن همراه خود را به کمک باکتری ها شارژ کنید
  • برای چربی سوزی این قوانین علمی را بدانید(2)
  • اضافه وزن با این نوشیدنی های مضر
  • در کاهش وزن اهمیت فیبر رژیم غذایی چه حد است
  • زنده ماندن مورچه ها در برابر سیل
  • آقایان! کج خلقی زنان هم علت دارد هم درمان
  • درمان فاصله بین دندان ها
  • دریافت پروتئین گیاهی و تاثیرات آن بر بدن
  • دلایل ریزش مو در خانم های جوان
  • موثرترین شیوه در جلوگیری از آنفلوانزا
  • تا جائی که می توانید روغن این غذاها را بگیرید!
  • محبوبترین ها

  • غذاهایی که آلودگی بیشتری دارند را بشناسید
  • کاهش وزن ممتد
  • مادران باردار تخم مرغ مصرف کنند
  • تقسیم بندی غذاها از نظر کیفی و ظاهری
  • نامنظم شدن ریتم قلب با این نوشیدنی ها
  • تخم مرغ یا بمب ویتامین !
  • ایجاد آفت با این دو خوراکی پرطرفدار
  • چرا خواب و چاقی و لاغری باهم ارتباط دارد؟
  • آیا سس مایونز برای سلامتی بد است؟
  • تاثیر صبحانه بر سلامت جسمی
  • همه کباب کوبیده ها سالم نیستند
  • خانم ها با سویا همراه شوید
  • هر آنچه باید در مورد اسمارتیز بدانید
  • مصرف بستنی با طعم کاکائو ممنوع!
  • دسته بندی غذاها از نظر مواد مغذی موجود در آنها
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است