index

 کارهای بدون هدف مشخص مانند تماشای تلویزیون، خواندن مجلات یا پیاده روی اگر در غیاب منقتد درونی و فارغ از افکار منفی صورت گیرد می تواند لذت آفرین باشد. البته برای این گونه فعالیت ها بایستی تا حد کافی از بحبوحه افسردگی بیرون آمده باشیم. بنابراین توانمند شدن در این راه را می توان نقطه عطفی در بهبود انگاشت. به باور من تمرین های مرتب برای ایجاد طراوت ذهنی در رسیدن به این توانمندی موثر است زیرا این فعالیت ها هیچ گاه کسالت آور نیست. با برخورداری از طراوت ذهنی مشاهده می کنیم که همواره  اتفاقات غیر سطحی بسیاری در حال وقوع است که فرصت می دهد چیزهای نوینی دیده و فرا گرفته شود. بنابراین بایستی در اندیشه به کار گرفتن مهارت هایی باشیم که بیشتر جنبه انفعالی دارند مانند مطالعه، بازی، استفاده از تخیلات یا دراز کشیدن روی تاب و آرامش دادن به خود. این فعالیت ها چنان با روش روزمره زندگی در تضادند که ما برای درست انجام دادن آن به تقویت و تمرین نیاز داریم بدون آنکه از بابت آن ها احساس قصور کنیم یا این حس مستمر در ما ایجاد شود که بایستی به جای آن به کار پربارتری بپردازیم. این کارها نیز پربارند لیکن در تعریف چنان به نظر نمی آیند. این فعالیت ها سبب ایجاد سلامت جسمانی و فعال کردن ذهن ما می شوند و این فرصت را به ما می دهند و ما را قابل تحمل تر و با خودمان سازگار می کنند تا بتوانیم به خود پاداشی بدهیم که از همه برایمان مهم تر است.

البته باره های دیگری که گرایش سنتی بیشتری دارند هم برای ارامش بخشیدن وجود دارند به شرط آنکه وقتش را داشته باشیم. عبادت کردن و ارتباط با خداوند یکی از آن هاست. پیاده روی اگر همراه تمرکز ذهنی باشد به خودی خود هم فایده ورزشی دارد و هم جنبن مراقبه ای. ورزش هایی که مستلزم تمرکز ذهنی است مانند شنا و گلف و تنیس هم می تواند همان نتایج را داشته باشد. مکالمات عاشقانه و در حقیقت روابط عاشقانه هم می توانند ما را از بند خودمان بیرون آورند و در آرامش بخشیدن به خود یاری دهند. این کار با خواندن یک کتاب و گرفتن وان آب گرم یا کندن علف های باغچه هم میسر است.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

ارسال شده در 22 فروردین 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • آشنایی بهتر و کاملتر با رژیم غذایی فرانسوی
  • خطای پزشکی در سزارین چشم نوزاد را برید
  • رنگ هایی که خلقیات ما را تغییر می دهند
  • طالبی مناسب برای آسمی ها
  • شیر هم عوارضی دارد
  • دلیل تمایل جوانان ایرانی به ازدواج سفید چیست؟
  • ايران دومين توليد‌كننده داروي خوراكي تالاسمي در دنيا شد
  • با این 3 ماده خوراکی به کاهش التهاب بدن خود کمک کنید
  • لوزه چیست و چه وظیفه ای در بدن دارد
  • چطور هوس خوردن را از بین ببریم؟
  • تشخیص اختلالات ژنتیکی در پنج هفتگی حاملگی با تست پاپ اسمیر
  • به شادی و نشاط رسیدن با این روش ها
  • رسیدگی به فرزند از لحاظ عاطفی
  • تاریخچه ی پیدایش و پیشرفت ورزش رزمی جودو
  • شادی این مادر از رفتن فرزندانش به مدرسه
  • محبوبترین ها

  • رونمایی از نسل جدید از ویلچر هوشمند
  • راه رفتن نادرست و این پیامدها
  • هرگز قبل از خواب سراغ تبلت نروید
  • رابطه امواج موبایل با سرطان
  • وسایل بسیار مهم و ضروری
  • انواع دردهای شکمی خطر ساز برای آقایان
  • عطر درمانی و این تاثیرات مختلف
  • مشاهده طولانی مدت صفحه نمایش کامپیوتر
  • 13 نکته طلایی برای بر طرف کردن بوی بد دهان
  • نکاتی برای بهتر ماندن مواد غذایی
  • نقش ژنتیک در تمایل به قتل و جرم و جنایت
  • شرایط یک تخت خواب استاندارد
  • پولیپ سرویکس و این نشانه های خطرناک
  • صدای زنانه در مردان
  • سوالات رایج درباره کالری
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است