طراوت ذهنی سلامت روانی تمرکز ذهنی بیماری روحی بیماری افسردگی افکار منفی استفاده از تخیلات

 کارهای بدون هدف مشخص مانند تماشای تلویزیون، خواندن مجلات یا پیاده روی اگر در غیاب منقتد درونی و فارغ از افکار منفی صورت گیرد می تواند لذت آفرین باشد. البته برای این گونه فعالیت ها بایستی تا حد کافی از بحبوحه افسردگی بیرون آمده باشیم. بنابراین توانمند شدن در این راه را می توان نقطه عطفی در بهبود انگاشت. به باور من تمرین های مرتب برای ایجاد طراوت ذهنی در رسیدن به این توانمندی موثر است زیرا این فعالیت ها هیچ گاه کسالت آور نیست. با برخورداری از طراوت ذهنی مشاهده می کنیم که همواره  اتفاقات غیر سطحی بسیاری در حال وقوع است که فرصت می دهد چیزهای نوینی دیده و فرا گرفته شود. بنابراین بایستی در اندیشه به کار گرفتن مهارت هایی باشیم که بیشتر جنبه انفعالی دارند مانند مطالعه، بازی، استفاده از تخیلات یا دراز کشیدن روی تاب و آرامش دادن به خود. این فعالیت ها چنان با روش روزمره زندگی در تضادند که ما برای درست انجام دادن آن به تقویت و تمرین نیاز داریم بدون آنکه از بابت آن ها احساس قصور کنیم یا این حس مستمر در ما ایجاد شود که بایستی به جای آن به کار پربارتری بپردازیم. این کارها نیز پربارند لیکن در تعریف چنان به نظر نمی آیند. این فعالیت ها سبب ایجاد سلامت جسمانی و فعال کردن ذهن ما می شوند و این فرصت را به ما می دهند و ما را قابل تحمل تر و با خودمان سازگار می کنند تا بتوانیم به خود پاداشی بدهیم که از همه برایمان مهم تر است.

البته باره های دیگری که گرایش سنتی بیشتری دارند هم برای ارامش بخشیدن وجود دارند به شرط آنکه وقتش را داشته باشیم. عبادت کردن و ارتباط با خداوند یکی از آن هاست. پیاده روی اگر همراه تمرکز ذهنی باشد به خودی خود هم فایده ورزشی دارد و هم جنبن مراقبه ای. ورزش هایی که مستلزم تمرکز ذهنی است مانند شنا و گلف و تنیس هم می تواند همان نتایج را داشته باشد. مکالمات عاشقانه و در حقیقت روابط عاشقانه هم می توانند ما را از بند خودمان بیرون آورند و در آرامش بخشیدن به خود یاری دهند. این کار با خواندن یک کتاب و گرفتن وان آب گرم یا کندن علف های باغچه هم میسر است.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

امتیاز بدین ! 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...
ارسال شده در 22 فروردین 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • املت در قالب کیک در فر
  • معرفی تیتروار نظریه های انگیزش 1
  • چگونه از وجود حشرات چندش آور در هتل ها با خبر شویم؟
  • اُما ترومن چگونه ورزش شانه انجام می دهد
  • گول ته دیگ های اشتها آور را نخورید
  • خواص میوه انجیر
  • نگرانی های پزشکان پیرامون اختلال حافظه
  • بذر کتان را اینگونه مصرف کنید
  • محبوبترین ها

  • تشخیص عرقیات سالم از ناسالم
  • آموزش مصرف چای سبز
  • دارچین و زردچوبه دو ماده معجزه آسا
  • نیاز به آشنایی بیشتر با سفیداب پنبه روی
  • مصرف چای و اینهمه فایده
  • گل داوودی، گیاه درمانگر
  • چگونه با درد پستان مقابله کنیم
  • معالجه ترشحات واژن به شیوه طب سنتی
  • رپورتاژ

  • دکتر دندانپزشک امینی عضو انجمن ایمپلنتولوژی آمریکا
  • کلینیک سیب سرخ -گونه‌گذاری،فرم‌دهی چانه، برجسته‌سازی لب
  • مریم جواهریان، متخصص روانشناسی سلامت و استادیار دانشگاه
  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • چرا محصولات ارگانیک استفاده کنیم؟
  • الو دکتر

    محبوبیت داروهای گیاهی در بین بیماران قلبی
    رفع جای نیش حشرات با استفاده از کرم های مختلف
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است