993

 مصرف غذاهای پرچرب چه نوع تاثیراتی روی سلامتی بدن ما میگذارد آیا می تواند ساعت درونی بدن ما را دچار اختلال کند می خواهیم پیامدهای پیروی از رژیم های غذایی پرچرب را روی بدن بدانیم

مطالعات جدید نشان می دهد رژیم غذایی پرچرب سبب التهاب شده و ساعت سلولی بدن را تغییر می دهد.

هریک از سلول های بدن دارای ساعت طبیعی هستند که زمان فرآیندهای سلولی مهم و ضروری برای عملکرد صحیح بدن را تنظیم می کنند. همچنین این ساعت طبیعی در واکنش های التهاب نیز موثر هستند. التهاب، یک واکنش طبیعی بدن است که در صورت جراحت یا آلودگی باکتریایی، ایجاد می شود.

به گزارش ساینس، استفاده از رژیم غذایی پرچرب ممکن است منجر به بروز التهاب مزمن شود و در نتیجه آن خطرات بزرگتری از جمله چاقی، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و عروقی، سکته و آرتریت روماتوئید سلامت شخص را تهدید کند.

مصرف بیش از حد چربی، عملکرد ساعت طبیعی موجود در سلول های دفاعی را کند می کند و توانایی آن ها را در تعیین دقیق زمان کاهش می دهد.
برای بررسی بیشتر این موضوع، محققان نوعی اسید چرب اشباع شده موسوم به پالمیتات را با DHA که نوعی چربی اشباع نشده است، مقایسه کردند.
ساختار پالمیتات یک زنجیره اسید چرب طولانی است که از 16 اتم کربن تشکیل شده و به طور طبیعی در روغن پالم، روغن هسته خرما، کره، پنیر، شیر و گوشت وجود دارد.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد پالمیتات سلول های بدن را کند می کند و ساعت طبیعی برخی از آن ها را در منطقه زمانی متفاوتی قرار می دهد و بدین ترتیب، زمانبندی واکنش آن ها را نسبت به یک محرک برهم می زند.

حالتی را تصور کنید که ساعت دیواری، ساعت مچی، ساعت کامپیوتر و گوشی موبایل شما زمان های مختلفی را نشان دهند. در این حالت چطور می توان زمان درست را تشخیص داد؟ با وجودی که بدن انسان به عنوان یک ساختار واحد به سادگی می تواند از یک منطقه زمانی به منطقه زمانی دیگر برود، در صورتی برخی از سلول های بدن منطقه زمانی خود را تغییر دهند و برخی دیگر بدون تغییر بمانند، بدن دچار التهاب می شود.

این اختلال ممکن است منجر به انواعی از بیماری ها به ویژه اختلالات متابولیک شود. احتمال ابتلا به التهاب مزمن به نوع چربی های اشباع شده و زمان مصرف غذای هر شخص نیز وابسته است؛ ولی به طور کلی ساعت سلولی بدن را تغییر می دهد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه EBioMedicine منتشر شده است.

 ایرنا

ارسال شده در 22 فروردین 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • برای عضلات پشت آرنولد از چه شیوه ای استفاده می کرد؟
  • خطر افسرده شدن برای نویسندگان
  • نحوه قدم برداشتن، گویای احساسات فرد است!
  • گردو خوردن و این تاثیرات مختلف
  • در هنگام ورزش کردن از انجام این اشتباهات بپرهیزید!
  • خطرات مواد غذایی آماده
  • خرافه های عامیانه درمورد اعتیاد
  • تاثیر روغن بادام شیرین بر چاق شدن صورت
  • مشاهده زگیل در اندام مختلف بدن
  • با همکاری شرکت دکسکام و گوگل محصول تازه برای دیابت ابداع شد
  • موانع بارداری
  • بررسی عادات غذایی با ترویج رژیم غذایی سالم
  • اشخاص کم خون پس از وعده های غذا دوغ بنوشند
  • مقابله با یبوست در سفر
  • شادی این مادر از رفتن فرزندانش به مدرسه
  • محبوبترین ها

  • نماد صلح نشان دادن این جنین
  • 4 شیوه برای دیرتر خراب شدن پیازچه
  • نقش یکپارچگی حسی در یادگیری
  • اگر خوب نخوابید چه اتفاقاتی می افتد؟
  • هیچ کس کار پزشک را نمی کند!
  • بخورید و لاغر شوید
  • تاثیرات منفی ناشی از کمبود فیبرها
  • فواید درمانی کم کردن وزن
  • مطالعه و مناسبترین حالتهای آن
  • زیاد خوابیدن و پیامدهای آن
  • به لوازم برقی در زمان صاعقه نزدیک نشوید
  • برای آب کردن چربی های شکمی ، میانبر بزنید
  • درمان کننده های خانگی در دیگر کشورهای دنیا
  • کاربردهای درمانی و طبی ماءالشعیر
  • چطور حواسم رو به خوبی جمع مطالعه کنم؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است