images

کنجکاوی چنین بر نمی تابد که کمی از احساسات پر حرارت دور شویم و به درک عینی اینکه چرا چنین احساسی داریم و چرا این گونه رفتار می کنیم بپردازیم مثلا به خود بگوییم: چرا درست در آن موقع خشمگین شدم؟ چه چیز باعث شده که امروز چنین غمگین باشم؟ نگاه ما به رفتارمان نباید با این هدف باشد که خود را شکنجه کنیم یا نیروی منتقد را به مهمات بیشتری مجهز نماییم یا از روی استیصال به دنبال راه حلی سریع بگردیم بلکه باید از روی شفقت در قالب توجه خالصانه و با این باور باشد که راه حل های عاقلانه ای بیابیم. رفتار ما هر چه بی خردانه و احساساتمان هر چه غیر معمول باشد همواره برای آن دلیلی وجود دارد و آگاهی از واقعیات ما را در رهایی از آن یاری می دهد. بهتر است نگاهی عمیق تر به رفتار خود داشته باشیم و مسائل را با عینیت بیشتری بنگریم نه اینکه خود را مجازات کنیم و به خود این وعده پوچ را بدهیم که در نوبت بعدی رفتار بهتری خواهیم داشت. بهتر است به خود بگوییم: چرا؟ چه چیز مرا ناراحت کرده است؟ چرا از نگرش به حقایق واهمه دارم؟ باید دریابیم که احساسات ما از انسان بودن ما نشئت گرفته و ما را نه منهدم خواهد کرد و نه به جنون خواهد کشانید. به احتمال فراوان این احساسات از ما حمایت و سعی می کند پیام مهمی را به ما برساند.
هنگامی که در نوسان میان منتقد درونی و مدافع کمرو هستیم اختیار اوضاع در دست کیست و چه کسی زندگی ما را می چرخاند و برایمان تصمیم می گیرد؟ چنین به نظر می رسد که ما سه نیروی دست نشانده در ذهن خود داریم. یکی از آن ها آزارگری است که ما را شکنجه می دهد دیگری بهانه های رقت انگیز را به ما ارزانی می کند و سومی که همان نهادمان است و در میان این استعاره ها ر اشتهاتر و پر تحرک تر از بقیه به حساب می آید برانگیزاننده همه مشکلات است. در واقع هیچ کس سکان زندگی ما را در دست ندارد و هواپیمای حامل بی هدف در اسمان از مسیر خود منحرف می شود و در حال سقوط است و بدون اینکه به مقصدی برسد بیم آن می رود که سرنگون شود. در این موقعیت ما نیاز به خلبانی خردمند آرام و کاردان داریم تا قدم جلو بگذارد و ما را از این تنش ها رهایی دهد. اما این خلبان را باید درون خود جستجو کنیم و اینجاست که طراوت ذهنی خودنمایی می کند.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

ارسال شده در 23 فروردین 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • آیا میزان ابتلا به سرطان در ایران بیشتر از میانگین جهانی هست؟
  • درمان خانگی مختص خشک شدن پوست
  • خطرات رایج در هنگام ورزش
  • تشخیص سرطان گلو
  • پرورش ویژگی انتقادپذیری در خود و فرزندان
  • رژیم غذایی حاوی ویتامین ب برای افزایش حافظه
  • وسایل مورد نیاز برای یك میکاپ بی‌عیب و نقص
  • اهمیت سیستم ایمنی بدن در این بیماری سالمندان
  • پیشنهادات مفید برای نوآوری
  • اقدامات اولیه هنگام مواجه با غریق
  • با دانه چیا همراه باشید
  • جوانه گندم گیاهی ضد سرطان
  • خوراکی گیاهی و خوشبوی هندی
  • با سیب کم حوصلگی را درمان کنید؟
  • عدم مصرف میوه و سبزیجات و این پیامدها
  • محبوبترین ها

  • عدم مصرف میوه و سبزیجات و این پیامدها
  • خوردن چه مقدار سبزی برای پیشگیری از بیماری لازم است
  • عکس هایی از گیاه مارچوبه و خواص این گیاه
  • سوسنبر و خواص باورنکردی آن
  • عکس هایی از خربزه تلخ و خواص این خربزه
  • اطلاعاتی در رابطه با جلبک دریایی آگار
  • شما هم نمیدانید کدو سبز این خاصیتها را دارد
  • پیاز درمان کننده بیماری های زمستانی
  • برخی از خواص کرفس
  • اختلاف در طعم و بوی میوه های حال با میوه های گذشته
  • نکات پر اهمیت در مورد بادمجان
  • انجیر خشک و یک دنیا خاصیت
  • مصرف میوه تازه باعث پیشگیری از حملات قلبی و سکته‌ مغزی میشود
  • اهمیت مصرف خوراکی های آبدار
  • خوردنی های ازبین برنده چربی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است