طراوت ذهنی سلامت روانی تمرکز ذهنی بیماری روحی بیماری افسردگی افکار منفی استفاده از تخیلات

اگر محسنات طراوت ذهنی هنوز هم برایتان روشن نیست فرض کنید که با متضاد آن یعنی نداشتن طراوت ذهنی همراه هستید و ذهنیت شما از بیداری افراطی و عجولانه ای برخوردار است که وادارتان می کند با شتاب به انجام دادن کارهای عادت شده بپردازید و آن چنان تحت فشار هستید که نمی توانید به اطلاعات و آگاهی های جدید توجه یا روی آن تمرکز یا آن را ارزشیابی کنید. به جای آن همه چیز را در قالب داوری های از پیش تعیین شده مانند خوب یا بد بودن خسته کننده بودن یا یک کار اضطراری جدید داشتن می نگرید یا فکر کردن درباره آن را به بعد موکول می کنید. طراوت ذهنی یعنی آنکه در همین لحظه حاضر ولی به صورتی مهار شده قرار گیرید به عبارت دیگر همه افکار و احساسات و تجربیات خود را به طور کامل جذب کنید بدون اینکه تحت تاثیر آن ها اختیار خود را از دست بدهید.
طراوت ذهنی معنی دیگری هم دارد و آن عبارت از این است که فراگیرید ذهن خود را در عمل ببینید و به خود با کنجکاوی مشتاقانه ای بنگرید. شفقت همانند یک دوست نزدیک با ما همدردی می کند اما در عین حال روندهایی را مشاهده می کند که ما معمولا آن را به علت نزدیکی زیاد نمی بینیم. کنجکاوی به ما نشان می دهد که در حقیقت چیزی در ذهن ما وجود ندارد که بتواند سبب ترسیدن و نگرانی ما شود ولی چیزهای زیادی هست که می توانیم فراگیریم. در آن وضعیت است که می توانیم دنیا را با همان دیدگاه بنگریم. این گونه تمرینات بینش و سنجیدگی ما را افزایش می دهد به طوری که به هیجانات و تکانه هایمان با اندیشمندی بیشتری واکنش نشان می دهیم کنجکاوی مان افزایش می یابد و در سایه آن تعمق بیشتری به عمل می آوریم در نتیجه گیری هایمان شتاب نمی کنیم مهربان تر و بربارتر تر می شویم و با دیگران و خودمان گذشت و انعطاف بیشتری به خرج می دهیم. یکی از عناصر کلیدی طراوت ذهنی کمی فاصله گرفتن از اندیشه ها، نگرانی ها و تکانه هایمان است یعنی تصمیمات عجولانه نگیریم و انتظار داشته باشیم که اگر قدری تامل کنیم با نگرش به درون ذهنمان احتمالا تصمیم عاقلانه تری خواهیم گرفت. برای رسیدن به حالت طراوت ذهنی بهترین روش مراقبه است چون ثابت شده که مراقبه اثرات بسیار مطلوبی در خلق و خو کاهش تنش ها و سلامت انسان دارد. اگر مطالب یاد شده برایتان جذابیت دارد یا آن را عملی می بینید با انجام دادن آن به مدت یک یا دو هفته و دست کم پنج بار در هفته آن را با جدیت پیگیری کنید. با این کار حتملا متوجه منافع آن در زمینه آرامش برخورداری از عینیت و روشن بینی بیشتر خواهید شد. از سوی دیگر باید هشدار دهم که مراقبه برای کسب طراوت ذهنی احتمالا نباید توسط کسانی به کار گرفته شود که مبتلا به افسردگی شدید هستند یا در اثر فعالیت های روزانه دچار خستگی مفرز و فلج کننده شده اند یا آن قدر غم زده اند که نمی توانند از وضعیت نامطلوب احساسی خود رهایی یابند. برای این دسته از افراد مراقبه بار سنگینی است که ثمره زودرسی ندارد و ممکن است سبب شود بیشتر متوجه ناکامی هایشان بشوند. به طور کلی بیشتر افراد افسرده مراقبه را کاری دشوار می پندارند ولی به آن ها توصیه می کنم که از آن استفاده کنند. اگر سعی کنید مراقبه را حتی برای مدت پنج دقیقه انجام دهید احتمالا می یتوانید آن را برای پانزده دقیقه دیگر هم ادامه دهید و این کار برای یک روزتان کفایت خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که افسردگی شما عمدتا ناشی از تنش هایی است که با آن روبه رو هستید نه ضعفی که مقصرش شما باشید. همچنین بیماری ای نیست که فقط با دارو درمان بشود. مراقبه بهترین درمان تنش است.
در اینجا روش بنیادین مراقبه که برای بسیاری از مردم مفید بوده است شرح داده می شود:

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

امتیاز بدین ! 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...
ارسال شده در 23 فروردین 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • مصرف چه غذاهایی باعث رفلاکس اسید می شود؟
  • مراقبت و سم زدایی از کبد با این روش ها
  • معجون گیاهی سالم و مغذی خانگی
  • چگونه مدل شویم؟
  • شکل گیری شخصیت کودک با رفتارهای والدین
  • زمانیکه نور خورشید از “داروهای قلبی” هم مفید ترمی‌شود
  • تغییرات مهم در نحوه دویدن
  • در انتخاب رژیم غذایی چه نکاتی مهم است
  • محبوبترین ها

  • در مورد تاریخچه رشته ورزشی تکواندو و قدمت آن بدانید
  • حرکت ورزشی ساده برای از بین بردن کمردرد
  • آمینو اسید ها چقدر اهمیت دارند
  • فیلم آموزش پرس زیر سینه هالتر
  • تاثیر هوای گرم در فعالیت های بدنی
  • Supta Vajrasana -وضعیت خوابیده به پشت
  • قوانین ضربه ی مغزی برای جوانان ورزشکار اغلب نادیده گرفته می شود
  • پیاده روی و عدم کاهش وزن
  • رپورتاژ

  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • سالن زیبایی و عروس مریم رئوف
  • لیفتینگ با نخ
  • طعم چهره ای نو را بچشید
  • فروشگاه تجهیزات پزشکی بازار طب
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    محبوبیت داروهای گیاهی در بین بیماران قلبی
    رفع جای نیش حشرات با استفاده از کرم های مختلف
    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است