دپرس1

اگر محسنات طراوت ذهنی هنوز هم برایتان روشن نیست فرض کنید که با متضاد آن یعنی نداشتن طراوت ذهنی همراه هستید و ذهنیت شما از بیداری افراطی و عجولانه ای برخوردار است که وادارتان می کند با شتاب به انجام دادن کارهای عادت شده بپردازید و آن چنان تحت فشار هستید که نمی توانید به اطلاعات و آگاهی های جدید توجه یا روی آن تمرکز یا آن را ارزشیابی کنید. به جای آن همه چیز را در قالب داوری های از پیش تعیین شده مانند خوب یا بد بودن خسته کننده بودن یا یک کار اضطراری جدید داشتن می نگرید یا فکر کردن درباره آن را به بعد موکول می کنید. طراوت ذهنی یعنی آنکه در همین لحظه حاضر ولی به صورتی مهار شده قرار گیرید به عبارت دیگر همه افکار و احساسات و تجربیات خود را به طور کامل جذب کنید بدون اینکه تحت تاثیر آن ها اختیار خود را از دست بدهید.
طراوت ذهنی معنی دیگری هم دارد و آن عبارت از این است که فراگیرید ذهن خود را در عمل ببینید و به خود با کنجکاوی مشتاقانه ای بنگرید. شفقت همانند یک دوست نزدیک با ما همدردی می کند اما در عین حال روندهایی را مشاهده می کند که ما معمولا آن را به علت نزدیکی زیاد نمی بینیم. کنجکاوی به ما نشان می دهد که در حقیقت چیزی در ذهن ما وجود ندارد که بتواند سبب ترسیدن و نگرانی ما شود ولی چیزهای زیادی هست که می توانیم فراگیریم. در آن وضعیت است که می توانیم دنیا را با همان دیدگاه بنگریم. این گونه تمرینات بینش و سنجیدگی ما را افزایش می دهد به طوری که به هیجانات و تکانه هایمان با اندیشمندی بیشتری واکنش نشان می دهیم کنجکاوی مان افزایش می یابد و در سایه آن تعمق بیشتری به عمل می آوریم در نتیجه گیری هایمان شتاب نمی کنیم مهربان تر و بربارتر تر می شویم و با دیگران و خودمان گذشت و انعطاف بیشتری به خرج می دهیم. یکی از عناصر کلیدی طراوت ذهنی کمی فاصله گرفتن از اندیشه ها، نگرانی ها و تکانه هایمان است یعنی تصمیمات عجولانه نگیریم و انتظار داشته باشیم که اگر قدری تامل کنیم با نگرش به درون ذهنمان احتمالا تصمیم عاقلانه تری خواهیم گرفت. برای رسیدن به حالت طراوت ذهنی بهترین روش مراقبه است چون ثابت شده که مراقبه اثرات بسیار مطلوبی در خلق و خو کاهش تنش ها و سلامت انسان دارد. اگر مطالب یاد شده برایتان جذابیت دارد یا آن را عملی می بینید با انجام دادن آن به مدت یک یا دو هفته و دست کم پنج بار در هفته آن را با جدیت پیگیری کنید. با این کار حتملا متوجه منافع آن در زمینه آرامش برخورداری از عینیت و روشن بینی بیشتر خواهید شد. از سوی دیگر باید هشدار دهم که مراقبه برای کسب طراوت ذهنی احتمالا نباید توسط کسانی به کار گرفته شود که مبتلا به افسردگی شدید هستند یا در اثر فعالیت های روزانه دچار خستگی مفرز و فلج کننده شده اند یا آن قدر غم زده اند که نمی توانند از وضعیت نامطلوب احساسی خود رهایی یابند. برای این دسته از افراد مراقبه بار سنگینی است که ثمره زودرسی ندارد و ممکن است سبب شود بیشتر متوجه ناکامی هایشان بشوند. به طور کلی بیشتر افراد افسرده مراقبه را کاری دشوار می پندارند ولی به آن ها توصیه می کنم که از آن استفاده کنند. اگر سعی کنید مراقبه را حتی برای مدت پنج دقیقه انجام دهید احتمالا می یتوانید آن را برای پانزده دقیقه دیگر هم ادامه دهید و این کار برای یک روزتان کفایت خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که افسردگی شما عمدتا ناشی از تنش هایی است که با آن روبه رو هستید نه ضعفی که مقصرش شما باشید. همچنین بیماری ای نیست که فقط با دارو درمان بشود. مراقبه بهترین درمان تنش است.
در اینجا روش بنیادین مراقبه که برای بسیاری از مردم مفید بوده است شرح داده می شود:

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

ارسال شده در 23 فروردین 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • مسواک زدن بدون نخ دندان به ضرر شماست
  • شیر ESL با شیر پاستوریزه چه تفاوتی دارد؟
  • مراقبت های تغذیه ای پس از زایمان
  • ضررهای مژه مصنوعی برای چشم ها
  • التیام دردهای بدن با تهیه دمنوش خانگی
  • نکات تغذیه ای جالب مخصوص لاغرشدن
  • یافته های پزشکی جدید در زمینه مشکلات نخاعی
  • طبیعی ترین خوراکی ها برای رفع چربی شکم
  • دسر متفاوت و جدید
  • آیا همیشه شکمی باد کرده دارید؟
  • توانایی بدن برای تبخیر عرق در فعالیت ورزشی
  • هپاتیت و درمان انواع آن
  • موجودات کوچک بیماری های خطرناکی را منتقل میکنند + پوستر
  • نقش صیفی جات در حفظ سلامت بدن
  • داروهای ضد صرع و افزایش احتمال خودکشی
  • محبوبترین ها

  • استفاده يك دهم كودكان از داروهاي ضدسرفه و سرماخوردگي
  • جديدترين داروي بيماري ديابت با خاصيت كاهش وزن
  • موارد مصرف ژل پروفایل
  • مصرف واكسن سرطان گردن رحم بي‌خطر است
  • ویتامین B3 و کشف مسیر جدیدش
  • داروهاي ضد افسردگي داراي خاصيت بي حس کننده موضعي هستند
  • ايتاليايي ها واکسن آنفلوانزاي مرغي توليد مي کنند
  • ضرورت تجویز آسپیرین در مبتلایان به سكته
  • مکمل کوآنزیم Q10 و تاثیر مفید آن بر امراض قلبی
  • فروش هرگونه دارو خارج از داروخانه جرم است
  • بیماران ام‌اس در تهیه دارو همچنان مشکل دارند
  • بوسپیرون را چگونه مصرف کنیم؟!
  • داروی ایدز کشف شد!
  • كلسترول خوب را افزايش دهيد
  • دارويي براي تقويت عملكرد افراد مبتلا به سندرم دان ساخته شد
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است