کاهش وزن شدید کاهش وزن عوارض کاهش وزن شدید شرایط عادی کاهش وزن سنگ صفرا ریزش مو از دست دادن وزن

بهتر است به کم کردن وزنتان اهمیت بیشتری دهید و مانع بالارفتن آن شوید توصیه می کنیم با خوراکی هایی موثر در این زمینه آشنا شوید این امر برای سلامتی شما نقش موثری ایفا میکند

مقاومت به انسولین، شرایطی است که در آن سلول‌ های بدن پاسخ مناسبی به انسولین نمی ‌دهند و به دنبال آن جذب گلوکز دچار اختلال شده و به طور ثانویه باعث افزایش قند خون می‌ شود.

در حالت مقاومت به انسولین مقدار انسولین تولید شده در بدن طبیعی و حتی بیشتر از مقدار طبیعی است اما مشکل در پاسخ سلول ‌ها به انسولین است. مقاومت به انسولین معمولا منجر به بروز دیابت تیپ ۲ می‌ شود ولی فرد می تواند با کاهش وزن، مدیریت رژیم غذایی و داشتن برنامه ورزشی مستمر اقدام به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 کند.

چرا کاهش وزن اهمیت دارد؟

چاق بودن یا اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت و عوارض مرتبط با آن را افزایش می دهد. با این حال از دست دادن تنها چند پوند وزن می تواند مخاطرات جدی مرتبط با سلامت را کاهش دهد و به کنترل هرچه بهتر قند خون کمک کند. مطالعات نشان داده است که از دست دادن 7 درصد وزن بدن با کاهش خطر 50 درصدی ابتلا به دیابت در ارتباط است.

بهترین راه برای از دست دادن وزن ورزش منظم در روز است. اما باید واقع بین بود و در کنار ورزش از یک رژیم غذایی سالم پیروی کرد.

رژیم غذایی

برخی از مواد غذایی به از دست دادن وزن و مدیریت هرچه بهتر قند خون کمک موثر می کنند. در اینجا این گزینه های غذایی معرفی شده است:

سبزیجات: سبزیجات کم کالری و کم کربوهیدرات هستند و یک غذای ایده آل برای تمام مردمی محسوب می شوند که به دنبال مدیریت قند خون هستند. گزینه های سالم برای مدیریت قند خون عبارتند از گوجه فرنگی، اسفناج، سیب زمینی شیرین، خربزه، ذرت و کلم پیچ. در انتخاب نوع کنسرو شده سبزیجات باید نوع کم سدیم آنها را انتخاب کرد.

میوه ها: میوه هایی که به آرامی قند خون را بالا می برند از قبیل سیب، موز، انگور، آلو و هلو مفید هستند. از نوشیدن بیش از حد آّب میوه باید پرهیز کرد چون به شدت قند خون را افزایش می دهد.

لبنیات: لبنیات علاوه بر این که کلسیم مورد نیاز برای استخوان ها را فراهم می کند، نوع کم چربی آن و یا بدون چربی، می تواند برای مدیریت قند خون مفید باشد. به یاد داشته باشید که استفاده از شیر یا لبنیات پرچرب خود عاملی برای بدتر شدن مقاومت به انسولین است و آنهم به دلیل وجود چربی های اشباع. اگر عدم تحمل لاکتوز را تجربه می کنید، می توانید از شیر برنج، شیر بادام، شیر سویای غنی شده و … به جای لبنیات استفاده کنید.

غلات سبوس دار: غنی از ویتامین ها، فیبر و مواد معدنی است و یک رژیم غذایی دیابت پسند محسوب می شود. سعی کنید در انتخاب غلات هنگام خرید، نوع سبوس دار آنها مانند آرد کامل گندم، بلغور ذرت، بلغور جو، برنج قهوه ای و … و یا طیف چاودار را انتخاب کنید.

آجیل: آجیل، دانه ها و مغزها حاوی چربی های سالم، منیزیوم، پروتئین و فیبر است. آجیل و دانه ها نیز از کربوهیدرات کمی دارند و برای مدیریت قند خون مفید هستند. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آنها برای سلامت قلب مفید است و بخصوص اسیدهای چرب موجود در دانه کتان و گردو. فقط باید آگاه باشید که نوع کم سدیم و کم قند آجیل را انتخاب کنید.

لوبیا: منبع خوبی از فیبر است که منجر به افزایش آهسته قند خون می شود و این یک مزیت دیگر برای افراد مبتلا به مقاومت به انسولین است.

ماهی: حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را کاهش می دهد.

مبتلایان به مقاومت به انسولین باید به یاد داشته باشند که پیش از هر گونه تغییر در رژیم غذایی و یا ورزش برای کاهش وزن، با متخصص تغذیه مشورت کنند تا یک منوی سالم رژیم و ورزش بر حسب نیازهایشان در اختیار آنها قرار گیرد.

www.healthline.com

آوای سلامت

5 1000
ارسال شده در 23 فروردین 1395 توسط با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • انگور ناجی بیماریهای کبد و کلیه
  • در انتخاب میوه افراد دیابتی احتیاط کنند
  • از پین چطوری مراقبت کنیم
  • مقدار ویتامین D و سالم ماندن بدن
  • ورزش های مناسب برای افراد مسن
  • چربی سوزی ثابت و معین با این روش
  • مهمترین علت بی انگیزه شدن افراد
  • بهترین نوشیدنی قبل،حین و بعد از تمرین
  • محبوبترین ها

  • خوردنی های تاثیرگذار در زوال عقل می شوند
  • پیشگیری از ابتلا به یائسگی زودرس
  • نگاهی به فواید و ویژگی های مهم مصرف میگو
  • رژیم هندوانه، از برنامه غذایی تا نکات آن
  • برای داشتن عضلات سالم باید تمام وعده های غذا شامل پروتئین کافی باشند
  • تقویت سیستم ایمنی با مصرف شکر کمتر
  • اگر اشتهای زیادی دارید ، این مقاله را بخوانید
  • عاشق شکلات و چیپس هستید؟ شاید تقصیر ژن شماست!
  • رپورتاژ

  • کلینیک فوق تخصصی مو و زیبایی چهره نو
  • غربالگری نوزادان جهت بیماری متابولیک
  • تغذیه و تناسب اندام در ماه رمضان
  • چرا محصولات ارگانیک استفاده کنیم؟
  • بهترین راه حل برای افراد پرمشغله جهت تناسب اندام
  • الو دکتر

    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما