گرفتگی عضلات پا، کم خونی سرگیجه تنگی نفس احساس خستگی

 علل مهم ایجاد خستگی را می شناسید این عوامل چگونه پدید می آیند و چه روش هایی برای پیشگیری از این حالت وجود دارند خستگی واقعی چگونه است و حالت خستگی  کسلی را می توان رفع کرد

بسیاری از افراد در سراسر جهان از احساس خستگی مداوم رنج می برند. این حالت معمولا پس از خوابیدن و استراحت کافی نیز وجود دارد. مطالعات نشان می دهد این احساس ضعف و خستگی در طول روز می تواند بر اثر اختلال در عملکرد غدد فوق کلیوی باشد که خستگی آدرنال نام دارد.

خستگی آدرنال اصطلاحی است که برای توصیف خستگی مرتبط با غدد فوق کلیوی به کار می رود. در این حالت، از همان ابتدای بیدار شدن از خواب، احساس خستگی، ضعف، عدم تمرکز و تحریک پذیری وجود دارد.

به گزارش ساینس،گرچه این حالت بسیار شایع است؛ ولی از نظر پزشکی هنوز ثابت شده نیست و برخی پزشکان درمان های طبیعی را پیشنهاد می کنند. خستگی آدرنال در افرادی که تحت استرس روانی، احساسی و فیزیکی قرار دارند بیشتر دیده می شود.

غدد فوق کلیوی درست بالای کلیه ها قرار دارند. هورمون های حیاتی بدن از جمله آدرنالین، کورتیزول، آلدوسترون، استروژن، تستسترون و پروژسترون توسط این دو غده ترشح می شوند. هورمون کورتیزول با خستگی آدرنالین مرتبط است. این هورمون برای مقابله با استرس ترشح می شود. زمانی که میزان استرس زیاد است، معمولا کورتیزول کافی برای مقابله با این شرایط ترشح نمی شود که می تواند منجر به خستگی آدرنال شود.

مهمترین نشانه های این عارضه عبارتند از :
-تغییر مداوم فشار خون
در خستگی آدرنال معمولا فشار خون به طور مداوم تغییر می کند و بالاتر یا پایین تر از حالت نرمال است.
-تمایل به مصرف غذاهای خاص
معمولا در این حالت تمایل به غذاهای شور وجود دارد.
-عدم تمرکز
-اختلال خواب
-احساس گیجی
-احساس کرختی
-تغییرات وزن
-خستگی مزمن حتی پس از بیدار شدن از خواب
-مشکل بیرون آمدن از رختخواب
-تحریک پذیری
-تپش قلب
-کاهش میل جنسی
-ناتوانی هنگام مقابله با استرس
-افسردگی
-سرگیجه بدون دلیل
-خشکی پوست
-احساس کاذب کاهش قند خون

**** درمان طبیعی خستگی آدرنال چیست
درمان خستگی آدرنال شامل سه قسمت رژیم غذایی، مصرف ویتامین و کاهش استرس است.
رژیم غذایی شامل مصرف غذاهایی است که عملکرد غدد فوق کلیوی را افزایش می دهند. این غذاها شامل نارگیل، روغن زیتون، کلم بروکلی، ماهی قزل آلا، مرغ، گردو و دانه کدو تنبل هستند. همچنین در این رژیم حذف مواد غذایی استرس زا شامل کافئین، شکر، غذاهای فرآوری شده و روغن های هیدروژنه توصیه شده است.
مصرف مکمل های روغن ماهی، ویتامین C، B12، B5، D3، منیزیم و روی توصیه شده است.

*** برای مقابله با خستگی آدرنال شیوه زندگی خود را تغییر دهید
-هر روز دلیلی برای خندیدن پیدا کنید؛ در غیر این صورت، بی دلیل بخندید
-از عوامل استرس زا دوری کنید
-به موقع به رختخواب بروید و هشت ساعت بخوابید
-در روز یک چرت کوتاه (کمتر از 30 دقیقه) داشته باشید
– در هوای تازه قدم بزنید
-با افراد منفی معاشرت نکنید

ایرنا

 

ارسال شده در 23 فروردین 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • اطلاعاتی جالب درباره سیستم شنوایی
  • برای سلامت دکتر عباسقلی دانشور،جراح سرشناس کشورمان دعا کنیم
  • ترک سیگار با این روش موثر
  • نکاتی در رابطه با مضرات خوردن کنسرو
  • رنگ پوست مد روز با این میوه ها
  • با مشکل چسبندگی روده چگونه کنار بیاییم
  • علل،علائم و راه درمان سندرم پاتلا
  • پی بردن به شخصیت افراد با مشت آن ها
  • محبوبترین ها

  • افزایش آمار ازدواج دختران بزرگ‌تر با پسران کوچک‌تر
  • تاثیر ازدواج روی روحیه ما
  • افراد دپرس و رنگ لباس
  • برای جلوگیری از طلاق چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
  • ویژگی های بارز بهترین مردان
  • همه چیز در مورد شخصیت وابسته
  • راهی برای افسرده نشدن پس از زایمان
  • آداب روز خواستگاری
  • رپورتاژ

  • کلینیک سیب سرخ -گونه‌گذاری،فرم‌دهی چانه، برجسته‌سازی لب
  • چشمانی زیبا و گیرا با پپتیدها!
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • چرا محصولات ارگانیک استفاده کنیم؟
  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • الو دکتر

    لاغر شو
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است