811221_801

  برخی مواد غذایی می توانند برای حفظ سلامت خانم ها انتخاب خوبی باشند و بهتر است با مصرف آن ها بدنشان در مقابل انواع بیماری های مختلف در امان بماند توصیه می کنیم با آن ها آشنا شوید و در برنامه غذایی تان بگنجانید

مصرف غذاهای سالم هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها ضروری است، اما علم نشان داده است مصرف برخی مواد غذایی فواید بیشتری برای خانم‌ها دارند و می‌توانند از پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، سرطان سینه و گرگرفتگی جلوگیری کنند.

این «هفت ماده غذایی شگفت‌انگیز برای خانم‌ها» را در آشپزخانه داشته باشید.

گوجه فرنگی
گوجه فرنگی‌های رسیده، آبدار و قرمزرا به راحتی می‌شود دوست داشت. اینکه مطالعات نشان داده اند مواد غذایی غنی از«لیکوپین» مثل گوجه فرنگی، می‌توانند در جلوگیری از بیماری‌هایی مثل سرطان سینه و رحم نقش داشته باشند، صرفاً تأکید بیشتری بر مزیت‌های استفاده از این ماده غذایی است. گوجه فرنگی برای سلامت قلب نیز مفید است. محققان در «بوستون» پس از مطالعه روی 40 هزار زن به این نتیجه رسیدند که لیکوپین یا دیگر فیتوکمیکال‌ها در تولیدات حاوی گوجه فرنگی، می‌توانند از بیماری‌های قلبی- عروقی جلوگیری کنند.

دانه کتان
یکی از مواد خوراکی عالی – دارای اسیدهای چرب امگا3، فیبر و ترکیبات ضد بیماری به نام «لیگنان»‌ها- که دانشمندان آن‌ها را به طور خاص برای زنان مفید می‌دانند، کتان است. براساس تحقیقات «کلینیک مایو»ی ایالت «مینه سوتا» ی آمریکا، 40 گرم دانه کتان، گرگرفتگی زنانه را کاهش می‌دهد و نیز از میزان LDL یا کلسترول «بد» و تری گلیسیریدها می‌کاهد(مطالعه ای که در چین انجام شد نشان داد تأثیرات کاهندگی کلسترول دانه کتان، در زنان بیشتر از مردان است).

دانه‌های قهوه ای یا طلایی کتان می‌توانند در مبارزه با سرطان سینه نیز نقش داشته باشند. با این حال زنان باردار یا شیرده باید در مصرف این ماده احتیاط کنند.

آب زغال اخته
در بسیاری موارد، درمان‌های طبیعی واقعاً مفید واقع می‌شوند. یکی از این موارد، مصرف آب زغال اخته و عصاره آن برای مبارزه با عفونت‌های ادراری در زنان است. آنتی اکسیدان «پرو آنتوسیانین» قهرمان اصلی این مبارزه است. این آنتی اکسیدان از چسبیدن باکتری‌ها به دیواره مثانه – جایی که می‌توانند در آن تکثیر شوند و عفونت را تشدید کنند- جلوگیری می‌کند.

کلم
کلم یکی از سبزیجات ارزشمندی است که منبع سرشاری از انواع مواد مفید برای سلامت، به طور کلی و برای سلامت زنان به طور خاص است. آنتی اکسیدان‌های «لوتئین» و «زیزانتین» کلم، از چشم محافظت می‌کنند. به این خاصیت کلم باید دارابودن ویتامین C مورد نیاز روزانه و مقداری کلسیم را هم اضافه کرد، اما چیزی که این ماده غذایی را بویژه برای زنان مفید می‌سازد، ویتامین K، استخوان ساز قوی آن است. محققان ثابت کرده اند زنانی که رژیم غذایی غنی از ویتامین K دارند، کمتر به شکستگی لگن دچار می‌شوند. بدن برای جلوگیری از پوکی استخوان- که در زنان چهاربرابر بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد- به این ویتامین نیاز دارد.

ماهی آزاد
اسید چرب امگا 3 موجود در ماهی سالمون برای همه مفید است، اما برای زنان فواید خاصی دارد. تحقیقات نشان داده اند ماهی‌های چرب و روغنی مثل «ماهی آزاد» برای زنان باردار و برای رشد مغز و دستگاه عصبی جنین، ضروری هستند. اگر در دهه چهارم به بعد زندگی‌تان هستید، به خاطر داشته باشید که بیماری‌های قلبی، همچنان اولین عامل مرگ و میر در میان زنان هستند. زمانی که سطح هورمون زنانه «استروژن» که نقش حفاظتی برای قلب دارد، پایین می‌آید خوردن ماهی‌های چرب به سلامت نگه داشتن قلب کمک می‌کند.

ماست یونانی
ماست یونانی غلیظ و خامه‌ای، دوبرابر دیگر انواع ماست‌ها، پروتئین و یک دوم آن‌ها قند دارد. پایین بودن میزان کربوهیدرات باعث می‌شود قند خون ثابت باقی بماند. اما میزان بالای پروتئین، فایده اصلی این ماست، بخصوص برای زنانی است که کمتر به فکرمیزان پروتئین مصرفی شان هستند. تحقیقات نشان داده‌اند مصرف بیشتر پروتئین به زنان در کاهش وزن، حفظ ماهیچه‌ها و روند پیری سالم‌تر کمک می‌کند. «مؤسسه طب» آمریکا مصرف 68 گرم پروتئین را برای زنی با وزن تقریبی 70 کیلوگرم ضروری می‌داند.

گردو
ته بندی با یک مشت گردو می‌تواند هم با رشد سرطان سینه و هم با پوکی استخوان مقابله کند. به نظر می‌رسد این به دلیل آنتی اکسیدان «فیتو استرول» موجود در گردو باشد که از مبارزان سرطان نام گرفته است. این خواص گردو می‌تواند به دلیل امگا3 موجود در آن نیز باشد. مطالعات نشان داده اند رژیم‌های غذایی غنی از این ماده غذایی و بر پایه اسیدهای امگا3 استخوان‌ها را قوی و سالم نگه می‌دارد.

قدس آنلاین،

ارسال شده در 24 فروردین 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع خواص میوه و سبزیجات

پیشنهاد سردبیر

  • درمانی جدید برای اختلال استرس پس از سانحه
  • اهمیت کسب مهارت در برابر مشکلات روانی
  • تغذیه اطفال و تشویق آنان به مصرف خوراکی مغذی
  • تاثیر ضربات دست برای دفاع از خود در ورزشهای رزمی
  • بیماری افسردگی و تغییرات خلق و خوی
  • موز سبز؛ از فواید تا عوارض
  • راههای خلاقیت و پیروزی در زمینه سرپرستی
  • با عوامل دیابت آشنا شوید
  • گلبول‌هاي قرمز مصنوعي با قابليت حمل اكسيژن و دارو ساخته شد
  • چگونه با موز بستنی رژیمی درست کنیم
  • مراقبت از اعتماد به نفس
  • اصول و نحوه نگهداری وزن نرمال کودکان
  • تاثیرات باورنکردنی کافئین بر نتایج تمرینات
  • راه حل خانگی برای کوچک شدن منفذهای پوست
  • با این خوردنیها دیگر نیازی به رژیم گرفتن ندارید
  • محبوبترین ها

  • سالم بودن توت فرنگی را چگونه تشخیص بدهیم
  • نوشیدنی تابستانی: آب میوه مرکبات در مقابل اسموتی میوه
  • راهی ساده برای اینکه خوش اندام بمانید
  • کلسیم بدن با چه موادی کاهش می یابد؟
  • تاثیرگذاری گارسون بر اشتهای مشتریان
  • راه‌هایی برای افزایش کالری وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی
  • روزه تان را با آب و خرما باز کنید
  • معجون نشاط آور مخصوص بانوان
  • دوستی هندوانه با آقایان
  • 5 آبمیوه سالم در دوران بارداری
  • همراه با مصرف قرص ضد بارداری،مواد غذایی زیر را بخورید
  • ایده آل ترین زمان ریکاوری، وقت خواب است، به آن توجه کنید
  • آیا شکلات واقعاً برای شما خوب است؟
  • توضیحاتی پیرامون بستنی سنتی
  • لطفا در انتخاب رژیم غذایی کودکتان دقت کنید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است