index

گزارشی در 2007 میلادی توسط اعضای کمیته بررسی امگا-3 انجمن روان پزشکان آمریکا قراینی را نشان می دهد که روغن ماهی یا منابع دیگر اسیدهای چرب امگا-3 اختلالات خلقی را بهبود می بخشد. در این گزارش اثری از وجود عوارض جانبی دیده نمی شود بلکه نشان می دهد که این مواد علاوه بر مقابله با افسردگی از نظر سلامتی منافع دیگری هم دارند. روغن ماهی ظاهرا برای جلوگیری از بروز آلزایمر موثر است و سلامت قلب را بهبود می بخشد. لیکن درباره میزان مناسب مصرف آن پرسش هایی مطرح است. نتایج یک پژوهش که به خوبی طرح ریزی شده بود نیز نشان دادند که مصرف روزانه یک گرم روغن ماهی به مدت 12 هفته سبب ایجاد بهبود در خلق و خو می شود ولی نتیجه گمراه کننده این پژوهش این است که مصرف مقادیر بیشتر روغن ماهی هیچ گونه اثر مثبتی ندارد. من بیماری داشتم که به مصرف روزانه 18 گرم روغن ماهی اعتقاد راسخ داشت و بیمار دیگری هم داشتم که با خوردن یک کپسول روغن ماهی خواب زده می شد. بیشتر روغن ماهی های عرضه شده در بازار 1000 تا 1200 میلی گرمی هستند که به نظر می رسد دوز مناسبی باشد. چنانچه کومادین یا داروی رقیق کننده خون مصرف می کنید از خوردن روغن ماهی پرهیز نمایید.
ولی به غیر از این روغن ماهی با داروهای دیگر واکنش منفی ایجاد نمی کند. من متخصص تغذیه نیستم ولی می دانم افرادی هستند که جزئیات ترکیبات روغن ماهی های عرضه شده را از نظر درجه خلوص و فرمول شیمیایی و منبع تهیه روغن ماهی های موجود در بازار و همچنین روغن ماهی های تجویز شده را می دانند ولی برایم روشن نیست که بحث در مورد کیفیت این روغن ها پایه علمی دارد یا نه. توصیه می کنم که مصرف روغن ماهی را با روزی یک قرص شروع کنید چون احتمال زیاد دارد که به کاهش افسردگی و همچنین به سلامت قلب شما کمک کند و برای جلوگیری از بروز آلزایمر هم مفید است. در رژیم غذایی خود از ماهی بیشتر استفاده کنید یعنی دست کم دوبار در هفته از آن به عنوان منبع اصلی تامین پروتئین بدن بهره ببرید. اگر به تجویز پزشک داروی ضد افسردگی مصرف می کنید آن را با روغن ماهی جایگزین نکنید بلکه ابتدا برای مدتی هر دو را با هم میل کنید و سپس با پزشک خود به مشورت بنشینید.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

ارسال شده در 25 فروردین 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • مقایسه خرما با قند شکر
  • الو دکتر سلام می خواهم سوال پزشکی بپرسم از شما
  • آلفا لیپوئیک اسید و درمان بیماری های حاد
  • دوست چه تاثیراتی بر روی زندگی انسان میگذارد؟
  • تصاویری هولناک از سندرم خطرناک در این کودک
  • تقویت و افزایش شانس باروری مردان با گردو
  • یاد دادن زبان جدید به کودک
  • درد مفاصل و بی خوابی
  • زیاده روی در خوردن این داروها و سردرد دائم
  • بررسی تورم مفاصل در خردسالان
  • روش جالب و تاثیرگذار بر بوی پد پا
  • تاریخچه ی پیدایش و پیشرفت ورزش رزمی جودو
  • تحریک حس رقابت فرزندان توسط والدین، خوب یا بد؟
  • موفق نشدن با این جملات
  • با رعایت این نکات وضعیت سلامت غذایی خود را بهبود ببخشید
  • محبوبترین ها

  • توصیه های طب سنتی برای هضم کامل غذا
  • نوشابه انرژی زا نخورید ، روغن زیتون بخورید
  • با خوردن صبحانه‌ی خوب لاغر شوید !
  • آیا مصرف روزانه مولتی ویتامین برای خانمها زیان اور است؟
  • آشنایی با بهترین مواد مغذی که باید در مصرف روزانه از آن ها استفاده کنید
  • با این مواد غذایی عضله هایتان را رشد دهید
  • اطلاعات کامل درباره ویتامین B5
  • سرکه سیب معجونی شفا بخش برای کاهش وزن و لاغری
  • این علائم شما را از رابطه جنسی منع میکنند
  • رژیم پسردارشدن پیش از بارداری
  • وجود این ویتامین ها در برنامه غذایی ضروری است
  • آب ریختن روی مرغ
  • نکاتی درمورد استفاده از قرص نعنا
  • اگر صبحانه کامل نمی خورید ، بخوانید
  • راهکاری مناسب برای جلوگیری از ابتلا به دمانس و آلزایمر
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است