طراوات ذهنی درمان افسردگی بیماری افسردگی افکار منفی احساسات منفی احساس غم

امروزه روش جدیدی برای درمان افسردگی به کار می رود که اثر بخشی خود را به ویژه در جلوگیری از بازگشت بیماری به اثبات رسانده است و بر پایه ایجاد طراوت ذهنی کار می کند. درمان شناختی مبتنی بر طراوت ذهنی برای درمان افسردگی بر این دیدگاه استوار است که بیمارانی که دچار تکرار دوران افسردگی می شوند در خود رابطه ای میان افکار غم آلود و احساسات افسرده کننده ایجاد می کنند که دیگران آن را تجربه نمی کنند. به این ترتیب به عنوان مثال بیتر مردم وقتی آهنگی را از رادیو می شنوند که آنان را به یاد عشق قدیمی شان می اندازد ممکن است تا حدی احساس غم و حسرت کنند اما همراه با به یاد آوردن خاطرات گذشته احساس شعف می کنند. در صورتی که افراد افسرده دچار انبوهی از افکار منفی می شوند مثلا به خود چنین می گویند: حیف شد. همسر من خیلی خوب بود چرا او را از دست دادم؟ من دیگر چنین کسی را نخواهم یافت و همه اش تقصیر من بوده. من به درد نمی خوردم. دیری نمی پاید که این گونه افراد حالشان بدتر می شود در افسردگی رابطه مستقیمی میان احساسات غم آلود و افکار منفی فزاینده وجود دارد. همان طور که اشاره شد شناخت محرک های بروز دوره های اول و دوم افسردگی آسان است اما دوره های بعدی ظاهرا با ناکامی های سبک تری آغاز می شود. و این عوامل محرک می توانند آن قدر ملایم باشند که بیمار از آن آگاه نشود- محرک هایی ماند یک خاطره مسافرتی یا یک آهنگ یا رفتاری ناخوشایند. روان درمانی مبتنی بر ایجاد طراوت ذهنی به بیمار چنان مهارت های ایجاد طراوت ذهنی را
می آموزد تا بتواند به طور مستقیم از پس رابطه ناخوشایند میان احساسات غم آلوده و نشخوار افکار منفی برآید. به این ترتیب بیمار فرا می گیرد که با بردباری افکارش را تحلیل کند و به صورت خودکار گرفتار آن ها نشود. او می تواند به خود چنین بگوید: من اکنون غم زده هستم ولی این حالت موقتی است. ناچار نیستم اجازه دهم که افکار منفی بر من حاکم شود. می توانم خود را از آن ها جدا کنم و از گزندشان مصون بمانم. نظام آموزش مراقبه یعنی بازگرداندن روند افکار بیمار به موضوعات دیگر مهارتی است که بیمار را قادر می سازد تا از ارتباط خود منهدم کننده میان احساسات غمناک و افکار منفی رهایی یابد. مبتکران روش طراوت ذهنی کتاب راهنمایی تحت عنوان گذر از افسردگی با استفاده از طراوت ذهنی منتشر کرده اند که حاوی یک سی دی آموزشی مراقبه است.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

ارسال شده در 26 فروردین 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • افراد بالای ۵۰ سال این توصیه های ورزشی را فراموش نکنند
  • چرا رژیم سرخپوشی سالمتر است؟
  • مقصر شناختن زنان برای نازایی
  • پسر ۱۰ ساله ای که تا میخندد، خوابش میبرد
  • هضم بهتر غذا با رعایت برخی نکات مهم
  • اعجاز نورو فیدبک
  • تغذیه برای اضافه کردن وزن
  • با این ورزش ها خود را باریک تر و بلند ترکنید
  • محبوبترین ها

  • ارتباط فعالیت بدنی و فشار خون
  • از بین رفتن افسردگی با ایروبیک
  • برای کاهش فشار خون این موارد ورزشی را بدانید
  • آموزش تصویری لاغر کردن سریع ران پاها قسمت 1
  • در مورد مکمل ها این چهارده مورد نادرست هستند
  • مطالبی کلی درباره لاغری و تناسب اندام
  • تعریف کاملی از نشر جانب و لاری اسکات
  • در هنگام آماده سازی بدن چه رژیم غذایی مناسب است؟
  • رپورتاژ

  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • کلینیک سیب سرخ -گونه‌گذاری،فرم‌دهی چانه، برجسته‌سازی لب
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • لبخندی کودکانه با دندان هایی سالم
  • بهترین و کم هزینه ترین گزینه لیپوماتیک
  • الو دکتر

    لاغر شو
    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است