6265+

 خواب در فصل بهار بسیار دلچسب است برخی افراد شاغل قادر نیستند با آن کنار بیایند و احساس خواب آلودگی در آن ها زیاد است چگونه می توانیم بر این امر مقابله کنیم

بسیاری از ما قربانی خواب آلودگی های قابل توجه در اثر نوسانات فصلی هستید. واقعیت این است که بدن ما برای تنظیم چرخه خواب و بیداری و برای مطابقت با الگوهای فصلی نیاز به زمان دارد.

تغیرات بیولوژیکی و تغییرات رفتاری ناخودآگاه با تغییرات فصلی منجر به محرومیت از خواب در برخی و افزایش زمان خواب در برخی دیگر می شود. در اینجا پیشنهادهایی برای کمک به تنظیم چرخه خواب همراه با تغییر فصل بیشتر معرفی شده است:

ساعت بدن خود را بشناسید: اگر شب‌ ها دیر بخوابید و صبح با ساعت زنگ دار بیدار شوید، ممکن است ندانید بدنتان به چند ساعت خواب نیاز دارد. به طور کلی بدن، با روش ‌های خاصی ساعات خواب خود را تنظیم می ‌کند، مثل پایین آمدن ناگهانی درجه حرارت بدن، کاهش ضربان قلب و ترشح هورمون ملاتونین در خون 1 تا 2 ساعت قبل از خواب. بیشترین این تغییرات در ساعت 3 تا 4 صبح رخ می‌ دهد. سپس بدن خود را برای بیدار شدن آماده می ‌کند. پس یکی از بهترین کارها برای بیدار شدن در صبح زود این است که شب‌ ها 7 تا 8 ساعت بخوابید؛ این کار را چند هفته انجام دهید، بعد می ‌بینید که بدون ساعت زنگدار هم می ‌توانید از خواب بیدار شوید.

خواب نیمروزی داشته باشید: اگر در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید، یک خواب کوتاه بعد از ظهر داشته باشید و البته این زمان خواب نباید خیلی به شب نزدیک باشد. حتی از یک ساعت خواب بیشتر در هنگام صبح خودداری کنید.

بدانید که چه میزان خواب نیاز دارید: هر کس با تغییرات سنی خودش، میزان خواب و بیداری مورد نیازش را می داند. این همان ساعت بدن است که باید از آن با خبر باشید تا بدون هشدار زنگ بتوانید از خواب بیدار شوید.

در طول روز ورزش کنید: حتی نرمش های ملایم مانند پیاده روی می تواند به شما کمک کند که شب ها خواب بهتری داشته باشید. انجام روزانه 30 دقیقه ورزش ملایم، و یا حتی سه بار در هفته می تواند چرخه خواب و بیداری شما را تنظیم کند. از ورزش های خیلی شدید در هنگام عصر پرهیز کنید که خود باعث دیر به خواب رفتن شما می شود.

از کافئین پرهیز کنید: از مواد تحریک کننده مانند الکل، کافئین، چای، شکلات و برخی از داروهای ضد درد که با خواب تداخل می کنند، دوری کنید. الکل و کافئین خود می توانند خواب شما را 4 تا 6 ساعت دچار اختلال کنند. افراد سیگاری نیز باید بدانند که سیگار خود یک محرک دیگر برای اختلال در چرخه خواب و بیداری است.

غذاهای سنگین نخورید: سوء هاضمه در نتیجه استفاده از غذاهای تند و چرب می تواند منجر به بی خوابی شود. برای راحت تر خوابیدن، در هنگام عصر غذاهای سبک را انتخاب کنید.

نزدیک به خواب تلویزیون را خاموش کنید: یکی از راه‌ هایی که می‌ توان صبح زود بیدار شد، این است که به مقدار کافی شب ‌ها بخوابید و قبل از خواب آرامش داشته باشید. اگر قبل از خواب، تلویزیون ببینید یا با کامپیوتر کار کنید، به سختی خواهید خوابید. حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، از این وسایل استفاده نکنید.

روشنی نور اول صبح را ببینید: روزهای آفتابی با تابش نور خورشید بیدار شوید. پیاده روی کردن در صبح زود و یا خوردن صبحانه در هوای آزاد، باعث بهتر شدن خلق و خو و بهتر خوابیدن در شب خواهد شد.

منبع:www.webmd.com

آوای سلامت،

 

ارسال شده در 30 فروردین 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • توصیه تغذیه ای دندانپزشکها
  • مقابله با انواع سرطان
  • واکنش‌های آلرژیک به بدلیجات و درمان آن
  • رول های خوشمزه کشور لبنان
  • توصیه های پزشکی در مورد مایکروفر
  • باورهای رایج در زمینه مصرف دارو
  • زیاده خوری در بارداری
  • تصاویر دستگاه سانتریفیوژ هماتوکریت
  • پیده پنیر و جعفری
  • دریافت ویتامین دی در دختران
  • روایت خودکشی های اخیر در برج میلاد و مترو تهران!
  • برطرف کردن تشویش های روزمره
  • معاینه حنجره و حلق ضروری است
  • دور باطل در اصطلاح روانشناسی- قسمت 4
  • بازگرداندن حافظه با یک ایمپلنت مغزی
  • محبوبترین ها

  • رفع خط های روی شکم با این روش ها
  • غذای خارج از منزل چه اندازه كالری اضافه دارد؟
  • قسمت های مضر مرغ
  • نقش عسل در درمان سوختگی دست
  • کنترل این عددها ضروریست
  • راهنمای اندازه گیری چاقی کمر
  • بی اشتهایی عصبی، از علت تا درمان
  • از روی رنگ زبان بفهمید بیمار هستید یا سالم
  • عیب و ایرادهای پوششی مردانه
  • چرا نباید هنگام راه رفتن اس ام اس بزنیم؟
  • تقویت اشتهای خردسالان با کمک دارو
  • از کبدتان بیشتر محافظت کنید
  • کاهش سرم برای دیالیزی ها
  • علت های مهم و اصلی خستگی روزانه
  • نقش هورمون ها در یائسگی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است