دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس
متخصص جراحی فک و صورت
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی

827644_158

از ویژگی های بی نظیر قهوه سبز چه میزان اطلاع دارید این نوع قهوه چه تاثیراتی روی سلامتی تان دارد و باعث چه تغییراتی روی چربی های اضافی بدنتان می شود

 «هیچ رژیمی لاغرم نمی‌کند، هیچ ورزشی نتوانسته چند کیلو اضافه‌وزن مرا کم کند، قرص‌های لاغری زیادی را مصرف کرده‌ام  اما نتیجه‌ای نداشته و…» اینها جملاتی هستند که ممکن است روزانه از زبان افراد زیادی بشنوید.

کسانی که نتوانسته‌اند به وزن دلخواه خود برسند و به‌دنبال راهی معجزه‌آسا برای کاهش وزن هستند. در این میان ممکن است عده‌ای از خواص معجزه‌آسای قهوه سبز در لاغری برای‌تان بگویند و شما را تشویق کنند که روزی چند فنجان قهوه سبز بنوشید تا بدون هیچ زحمتی چند کیلو در ماه وزن کم کنید.

چربی‌سوزی قوی، کاهش اشتهای موثر، سریع‌الاثر بودن، کاهش وزن باور نکردنی، انرژی‌دهنده در طول روز و بدون اثرات منفی و… ازجمله خواصی است که برای این نوشیدنی عنوان می‌شود. خواصی که ممکن است وسوسه‌تان کند حداقل برای مدتی هم که شده آن را امتحان کنید. اما آیا این خواص  واقعیت دارد و خوردن قهوه سبز لاغر می‌کند؟ برای اینکه بدانید این گفته‌ها صحت دارد یا خیر، با دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه گفت‌وگو کرده‌ایم.

اغراق نکنید لطفا!

دکتر کوروش جعفریان در گفت‌وگویی درباره خواص شگفت‌انگیز لاغری که برای قهوه سبز عنوان می‌شود، این‌طور توضیح می‌دهد: متاسفانه اکثر افراد درباره خواص مواد غذایی اغراق‌آمیز صحبت می‌کنند. به این معنی که اگر ماده‌ای ممکن است روی لاغری تاثیر داشته باشد، به‌طور اغراق‌آمیز آن را به‌عنوان اکسیر لاغری معرفی می‌کنند. مثلا عنوان می‌کنند که خوردن فلان ماده غذایی می‌تواند تا چندین کیلو در ماه کاهش وزن را ایجاد کند.

همین اتفاق هم درباره قهوه سبز روی داده است. سوال این است که اگر واقعا این‌طور است و خوردن قهوه سبز واقعا چند کیلو در ماه لاغری ایجاد می‌کند،  چرا متخصصان به جای رژیم‌های برنامه‌ریزی شده و طولانی‌مدت لاغری، نوشیدن چندین فنجان قهوه سبز در روز را توصیه نمی‌کنند؟ مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده بحث لاغرکنندگی قهوه سبز را مطرح کرده است اما به لحاظ علمی با یک مطالعه نمی‌توان به قطعیت رسید.

قهوه سبز تاثیر دارد اما معجزه نمی‌کند

آنچه حقیقت دارد این است که قهوه سبز اگر به‌طور معقول مصرف شود، می‌تواند منافعی داشته باشد. یکی از خواص قهوه سبز این است که تا حدی باعث کاهش اشتها می‌شود. مهم‌تر از آن، چیزی که درباره قهوه سبز گفته می‌شود این است که قهوه به‌دلیل دارا بودن کافئین، می‌تواند تا حدی متابولیسم بدن را افزایش دهد. همین افزایش متابولیسم، چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد، بنابراین واقعیت این است که قهوه سبز روی کاهش وزن تاثیر دارد اما این خاصیت زمانی است که قهوه به‌طور منطقی مصرف شود. به‌علاوه این تاثیرات به شکل اعجاب‌انگیز نیست و نمی‌تواند کاهش وزن چند کیلو در ماه ایجاد کند.

خواص قهوه سبز

ویژگی دیگر قهوه سبز این است که حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان قوی است. مطالعات نشان داده که این آنتی‌اکسیدان می‌تواند به تنظیم فشار‌خون کمک کند. به‌علاوه این نوشیدنی به مقاومت نسبت به انسولین و کنترل قند خون کمک می‌کند. قهوه سبز حتی تا‌حدی برای دفع صفرا و به‌دنبال آن کاهش کلسترول در بدن هم مفید است. علاوه بر موارد ذکر شده، گفته می‌شود که قهوه سبز مانع جذب برخی قندها می‌شود.

در‌نتیجه اختلال در جذب قندها، انرژی زیادی وارد بدن فرد نمی‌شود و لاغری اتفاق می‌افتد. تمام این خواص لاغری درباره قهوه سبز گفته می‌شود اما اینکه چقدر واقعیت دارد باید تحقیقات و مطالعات بیشتری انجام شود. اما باتوجه به همین خواص هم سوال این است که آیا می‌توانیم هر اندازه که خواستیم قهوه مصرف کنیم؟ باید بدانید که برای کسب خواص مفید قهوه سبز باید آن را در حد منطقی مصرف کنید وگرنه به جای فایده، ضرر می‌بینید.

لطفا زیاد نخورید

دکتر جعفریان می گوید: اگر قهوه سبز بیش از اندازه مصرف شود نه تنها مفید نیست بلکه مشکلات زیادی را به‌دنبال خواهد داشت. مصرف افراطی این نوشیدنی باعث افزایش ماده در خون می‌شود که یکی از عوامل سفت شدن دیواره قلب و عروق است. یعنی قهوه‌ای که می‌تواند برای بدن مفید باشد، با مصرف افراطی به یک ماده ایجاد کننده بیماری‌های قلبی تبدیل می‌شود.

به‌علاوه حتما می‌دانید که اکثر افراد بر‌اثر مصرف قهوه مشکلات گوارشی پیدا می‌کنند، بنابراین کسی که مشکل گوارشی مثل ریفلاکس یا روده تحریک‌پذیر دارد با مصرف قهوه به وخیم‌تر شدن اوضاع خود دامن زده است. بسیاری از افراد هم هستند که با نوشیدن یک فنجان قهوه حتی ممکن است نتوانند یک شبانه‌روز به خواب بروند. اختلال در خواب هم یکی دیگر از مضرات مصرف زیاد قهوه است. مقدار زیاد قهوه به‌شدت اضطراب‌آور است؛ مشکلات بی‌قراری و… از مشکلات خلقی افرادی است که به‌طور افراطی قهوه می‌خورند به این امید که لاغر شوند.

همچنین لازم است بدانید که اگرچه قهوه می‌تواند نقش مثبتی در کاهش کلسترول خون داشته باشد؛ اما در قهوه ترکیبی وجود دارد که مصرف بیش از اندازه آن کلسترول خون را افزایش می‌دهد. فشار به سلول‌های داخل چشم یکی دیگر از عوارض مصرف بیش از حد کافئین است. مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند باعث دفع کلسیم نیز شود که همین موضوع در دراز‌مدت پوکی استخوان را به‌وجود می‌آورد.

جور دیگر باید دید

حتما باید یک نگاه معقول و منطقی نسبت به همه غذاها داشته باشید و تاثیرات عجیب و غریب از هیچ خوراکی نخواهید. با صحبت‌های وسوسه‌کننده نمی‌توان با مشکلات برخورد کرد. حتی اگر یک خوراکی برای حل مشکلی مفید است باید آگاهی داشته باشیم که 10مشکل دیگر اضافه نمی‌کند، پس از آن باید درباره مصرف آن تصمیم گرفت.

هرگز زیاده روی نکنید

معتقدم در روز نباید بیش از دو فنجان قهوه مصرف کرد، در این صورت می‌توان از فواید آن بهره گرفت. اما این یک موضوع کلی است؛ مهم این است که در همان دو فنجان قهوه چقدر کافئین وجود دارد. ممکن است یک قهوه کافئین کمی داشته باشد و بتوان بیش از دو فنجان در روز نوشید. اما قهوه دیگری میزان کافئین بالایی داشته باشد و بیش از یک فنجان در روز نتوان مصرف کرد. این است که میزان کافئین مصرفی بسیار مهم‌تر از تعداد فنجان‌های قهوه در روز است.

حقیقت چیست؟

معتقدم هیچ غذایی لاغر‌کننده نیست؛ در حقیقت غذاهای مختلف فقط ممکن است روی لاغری تاثیر‌گذار باشند. مثلا تصور این است که آب کرفس باعث لاغری می‌شود اما این‌طور نیست. در حقیقت وقتی میزان زیادی کرفس می‌خورید حجم معده خود را با فیبر پر می‌کنید. فیبر دیر هضم می‌شود، بنابراین زمان بیشتری احساس سیری خواهید کرد. به‌همین ترتیب غذای کمتری می‌خورید و انرژی کمتری دریافت کرده و لاغر می‌شوید.

بنابراین همان‌طور که دیدید کرفس به خودی خود لاغر‌کننده نیست، بلکه به‌طور غیر‌مستقیم این کار را انجام می‌دهد. ثابت شده که کافئین می‌تواند باعث افزایش سوخت‌وساز شود اما در این مورد هم صحبت‌های زیادی وجود دارد. من درباره کافئین معتقدم که پس از مدتی نوشیدن قهوه، ممکن است بدن نسبت به آن عادت کند و دیگر اثر افزایشی در سوخت‌و‌ساز نداشته باشد.

مجله سیب سبز

5 1000
ارسال شده در 4 اردیبهشت 1395 توسط با موضوع طب سنتی و گیاهان دارویی
پيلتن شاپ

پیشنهاد سردبیر

  • این کلکهای قدیمی زیبایی را از یاد نبرید
  • با این 7 روش همیشه فردی با انگیزه باشید
  • کاهش وزن راحت تر با این کارهای صبحگاهی
  • اگر میخواهید قند خونتان ثابت بماند میان وعده ها را فراموش نکنید
  • نیازهای پوست انسان در فصول سرد سال
  • خطر فعالیت های ورزشی در سالمندان
  • طرز تهیه کیک قرمز مخملی
  • تعریف عضلات آنتاگونیست (مخالف) Antagonist
  • محبوبترین ها

  • مهار اضافه وزن پس از تشکیل زندگی مشترک
  • علت دیدن خواب تحریک آمیز
  • عدم موفقیت در پایین آوردن وزن
  • آیا خوردن انبه برای بیماران دیابتی خوب است؟
  • خلاصه یافته های مطالعات در مورد هایپراکسی
  • 9 عضو عجیب بدن انسان با عملکرد ناشناخته
  • پیکر تراشی برای چه کسانی موثر است؟
  • تقویت استخوان بندی با این روش ها
  • رپورتاژ

  • اطلاعاتی در مورد ویتیلیگو و راه درمان آن
  • دکتر وحید عارفی دندانپزشک و متخصص بیماری های لثه
  • کلینیک پیشرفته دندانپزشکی دیبا
  • دکتر صابر گوگانی دندانپزشک زیبایی و ترمیمی
  • شامپوهای ضد ریزش و رویش مجدد مو حاوی کافئین
  • کلینیک صدف
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
    x