1b871593c7ba5674dc998436b17339696e9d67b3

با چه نشانه هایی می توانیم پی به کمبود پروتئین در بدنمان ببریم این هشدارها چگونه خود را نمایان می کنند توصیه های مختلف برای جبران کم شدن پروتئین در بدنمان چیست؟

بدن برای اینکه به شما بگوید به اندازه کافی تخم مرغ، گوشت کم چرب، ماهی، آجیل، لبنیات و سبزیجات سرشار از پروتئین جهت سوخت رسانی به عضلات و سلامت کلی نمی خورید راه های مختلفی دارد. اگر این نشانه ها را در خود دیدید بهتر است روی مقدار پروتئین برنامه غذایی تان تجدید نظر کنید.

مرتب احساس ضعف و گرسنگی می کنید

تری هوپو رومرو، نویسنده چندین کتاب پرفروش آشپزی، می گوید: برنامه غذایی گیاه خواری داشتم و متوجه شدم در تمام روز احساس نارضایتی ( گرسنگی ) و بی انرژی بودن می کنم. وقتی کل روز را مشغول کاری و رفت و آمد های طولانی داری، و به ندرت ورزش می کنی و مسئولیت های زیادی را باید رسیدگی کنی رفتن به سراغ کربوهیدرات های فرآوری شده خیلی آسان می شود. برای اینکه هر روز احساس سیری کنید، مخصوصا زمانی که برای ساخت عضله ورزش می کنید، این روش نمی تواند کمکتان کند. هضم پروتئین طول می کشد به همین دلیل باعث می شود احساس سیری و با انرژی بودن کنید. وقتی رومرو شروع به اضافه کردن پروتئین در برنامه غذایی خود کرد، متوجه شد هم انرژی اش افزایش یافته و هم کمتر احساس خستگی می کند.

عضلاتتان از بین می رود

برای اینکه هم قوی به نظر برسیم و هم احساس قدرتمند بودن بکنیم به چیزی بیش از هر روز باشگاه رفتن نیاز است. اگر برای سوخت رسانی به بافت ها با آمینو اسید های ضروری به اندازه کافی پروتئین مصرف نکنید، بدن چاره ای نخواهد داشت جز اینکه عضلات را برای تامین آمینو اسید ها از فیبرشان بشکند. یکی از محل های اصلی که باید چک شود قسمت ترقوه است. اگر استخوان ترقوه خیلی برجسته شود، شاید وقتش است که به فکر دریافت پروتئین و البته کالری بیشتر در برنامه غذایی خود باشید.

با کاهش وزن به مشکل خورده اید

محققان متوجه شده اند رژیم گیرندهایی که پروتئین دریافتی شان 30 درصد از کل کالری مصرفی روزشان است روزانه 450 کالری کمتر دریافت می کنند و در طول مدت سه ماه مقدار قابل توجهی وزن کاهش می دهند. مصرف پروتئین در طول رژیم غذایی بسیار مهم است چون از سوزانده شدن چربی ها مطمئنتان می کند، نه با بالا بردن سوخت و ساز، بلکه با تقویت عضلات. غذاهای سرشار از پروتئین مدت زمان بیشتری برای هضم شدن و مورد استفاده قرار گرفتن نیاز دارند، و همچنین بیرون رفتنشان از معده نیز زمان می برد و همین باعث می شود مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید.

دچار ریزش مو شده اید

معمولا متخصصان تغذیه از مراجعین خود می خواهند یک دست در موهای خود بکشند تا ببینند چند تار مو از بین آنها جدا می شود، این آزمایش برای تخمین سلامت انجام می شود. موها تا حدود زیادی از پروتئین ساخته شده اند: موها به پروتئین کافی جهت رشد و سالم ماندن نیاز دارند. اگر بدن دچار کمبود پروتئین از برنامه غذایی تان شده باشد، بدن سعی می کند تا جایی که می تواند سطح پروتئین را حفظ کند بنابراین موها را به حالت استراحت در می آورد. این یعنی بیشتر از همیشه در خود شاهد ریزش مو هستید. در طول روز دو تا سه وعده پروتئین میل کنید تا مویی سالم داشته باشید.

دائما مریض می شوید

لازمه دور ماندن از مریضی همیشه بهداشت و خواب خوب نیست، بلکه مواد مغذی مناسب حرف اول را می زند. سیستم ایمنی با توجه به سوخت رسانی درست خوب کار می کند. در یک تحقیق محققان به این نتیجه رسیدند که کمبود پروتئین باعث از دست رفتن سلول های T می شود، این سلولها با میکروب ها مبارزه می کنند. درنتیجه سیستم ایمنی بدن به راحتی می تواند ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

پایین پا به صورت غیر منتظره ای متورم می شود

اگر به اندازه کافی پروتئین مصرف نکنید، متوجه خواهید شد که در مچ و پایین پا آب جمع شده است. پروتئین به نگهداری آب و نمک در رگ های خونی کمک می کند، بدون پروتئین کافی، این مایعات می توانند به بافت های اطراف نفوذ کنند، ورم و پف کردگی پایین پاها بسیار آزار دهنده است. این حالت معمولا سبب کشیدگی و رنگ پریدگی پوست می شود طوری که اگر یک انگشت را روی آن فشار بدهید جایش مدتی باقی می ماند.

پوست در برخی نقاط تکه تکه می شود

کمبود پروتئین گاهی باعث پوسته پوسته شدن، و یا تحریک پوست می شود، مخصوصا در قسمت پاشنه پاها. کمبود یک پروتئین خاص در سد محافظ پوست، آن را در برابر مواد حساسیت زا و دیگر تحریک کننده ها سست می کند. علاوه بر بالا بردن مصرف پروتئین، استفاده از داروهای اگزما نیز به بهبود پوست کمک می کند.

سایت دکتر کرمانی

ارسال شده در 7 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • حفاظت بیشتر از همسترها
  • ابتلا به ضربه مغزی با این علائم
  • مقابله با اسهال نونهالان
  • راهنمایی درباره رژگونه برنزه
  • اختلال های توام در روانشناسی کودک
  • علائم بارز بیماری پوستی پسوریازیس
  • ظرف 4 ماه وزن خود را یازده کیلو وزن کم کنید
  • 5 ماده غذایی که دردهه 60 باید بخورید
  • دست چپ، معیاری برای تشخیص سن استخوانی
  • چند نوع جراحی پروستات داریم
  • درمان قطعی برای پلیپ بینی وجود دارد؟
  • درمان با فرو کردن سوزن( طب سوزنی)
  • مردان سنتی و پنهان کردن علاقه شان
  • چه افرادی نباید داروی کدئین‌دار استفاده کنند؟
  • 5 علامتی که نشان دهنده استرس پوست است
  • محبوبترین ها

  • آیا شامپوی خوب بر ریزش مو تأثیر میگذارد؟
  • 5 نکته برای درمان آکنه اسکار
  • چرا خانم ها به میخچه دچار می شوند؟
  • لیستی از جراحی های زیبایی ضروری
  • اگر قصد پیوند مو را دارید بخوانید
  • معرفی محصولاتی که در رهایی از جوش تاثیر دارند
  • روغن های مفید برای پوست صورت
  • رعایت زیبایی با چند نکته ساده
  • باورتان میشود بدترین دشمن پوست خانمها لوازم ارایشی ارزان است
  • لکه های پوستی به چه دلیل و چگونه بوجود می آید؟
  • برای حفظ جوانی و جذابیت پوست این اسکراب های خانگی موثرند
  • برای دانه های مزاحم روی صورت چه کنیم
  • مهمترین علت های اگزما
  • پاک نکردن آرایش و این بیماری مهلک
  • هر آنچه که باید درباره مراقبت از پوست های چرب بدانیم
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است