منشأ استرس کنترل استرس فشارهای روانی پریشانی افزایش سطح استرس - استرس و اضطراب

اگر علاقه مندید اضطراب و استرس خود را پایین بیاورید توصیه می کنیم از برخی خوراکی های موثر در این زمینه کمک بگیرید و مانع شدت گرفتن نراحتی های عصبی خود شوید

به گفته موسسه ملی سلامت روان ایالات متحده، اختلالات اضطرابی شایع ترین بیماری روانی در این کشور است و 40 میلیون نفر از افراد بالای 18 سال اختلالات مبارزه می کنند. در این میان اضطراب و افسردگی دو اختلال توامان هستند و حدود نیمی کسانی که از اضطراب رنج می برند، درجاتی از افسردگی را هم تجربه می کنند.

درمان های خاص و داروها می توانند به کاهش بار اضطراب کمک کنند اما فقط یک سوم از مبتلایان ممکن است به دنبال راهکارهای درمانی باشند برای همین است که توصیه کارشناسان بر این است که راهکارهای تغذیه ای در مدیریت علائم این اضطراب اهمیت زیادی دارد.

علاوه بر رعایت رژیم غذایی متعادل، نوشیدن آب کافی برای هیدراته ماندن، اجتناب از الکل و جلوگیری از استعمال دخانیات می تواند به تسکین علائم اضطراب کمک کند. استفاده از کربوهیدرات های پیچیده نیز به تنظیم سطح قند خون و احساس آرامش بیشتر کمک می کند.

یک رژیم غذایی سرشار از غلات کامل، سبزیجات، میوه ها، و اجتناب از غذاهای غذاهای فراوری شده برای مبتلایان به اختلالات اضطرابی مهم است. هرچه قندهای ساده بیشتری صرف کنیم، قند خون سریع بالا و نهایتا پایین می آید. با افت قند خون برخی هورمون ها نظیر هورمون استرس در بدن ترشح می شوند تا قند را حفظ کنند و حالتی شبیه شرایط و حالت های استرس در ما رخ می دهد. در این شرایط معمولا برخی تصور می کنند فشارشان پایین است و سعی می کنند شیرینی بخورند تا آرامش خود را بازیابند. به مرور شخصی که این رویه را پیش می گیرد به مواد قندی معتاد می شود و با آن آرامش می یابد. اثر این موضوع به خصوص در کسانی که نمود استرس در آنها به شکل اضطراب است، بیشتر دیده می شود.

اما علاوه بر این منوی کلی، شما ممکن است تعجب کنید که برخی از غذاهای خاص تا چه حد در کاهش میزان اضطرابتان موثر است:

موارد غذایی سرشار از منیزیوم شامل سبزیجات برگ سبز از قبیل اسفناج، چغندر، حبوبات، آجیل، دانه ها و غلات سبوس دار، در کاهش علائم اضطراب و ایجاد آرامش نقش مهمی دارند.

غذاهای غنی از روی مانند گوشت گوساله، جگر، زرده تخم مرغ، برای مبتلایان به اضطراب توصیه می شود.

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی های چرب نیز همین اثر را دارد.

مصرف غذاهای پروبیوتیک نیز در کاهش اضطراب موثر است. پروبیوتیک های موجود در کلم ترش، کفیر و سایر محصولات لبنی مفید است.

مارچوبه نیز خواص ضد اضطرابی اش تایید شده است.

مواد غذایی غنی از ویتامین های گروه ب از قبیل بادام و آووکادو توصیه شده اند.

آیا آنتی اکسیدان ها ضد اضطرابند؟

به نظر می رسد احساس اضطراب با کاهش سطح آنتی اکسیدان ها ارتباط داشته باشد. بنابراین رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها ممکن است به کاهش علائم اختلالات اضطرابی کمک کند. غذاهای تعیین شده به عنوان منابع آنتی اکسیدان عبارتند از:

لوبیا

میوه هایی مانند سیب، آلو، گیلاس

انواع توت ها از قبیل تمشک، توت فرنگی، زغال اخته

آجیل شامل گردو

سبزیجات از قبیل کنگر فرنگی، کلم پیچ، اسفناج، چغندر، کلم بروکلی

ادویه جات و ترشی جات شامل زردچوبه و زنجبیل.

اگر علائم اضطراب شدید باشد و بیش از دو هفته با وجود رعایت رژیم غذایی متعادل طول بکشد، باید حتما با پزشک تان مشورت کنید.

فراموش نکنید که: عادت بدغذایی و تغذیه نادرست می تواند توان ذهنی را در مواجهه با عوامل استرس زا کاهش دهد و درنتیجه مدیریت شرایط استرس زا خدشه دار می شود و این مساله به ضرر فرد است. دوم آنکه تغذیه خوب و درست به فرد کمک می کند از حداکثر توانایی روانی و جسمی خود بهره بگیرد و با شرایط استرس زا بهترین مقابله را داشته باشد.

منبع: www.health.harvard.edu

آوای سلامت،

 

5 1000
ارسال شده در 7 اردیبهشت 1395 توسط با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • نا کار بلد بودن ماموران علت به وجود آمدن آسیب های جبران ناپذیر در تصادفات جاده ای
  • اک مک بالون
  • مراقبت های تغذیه ای پیش از خواب
  • روش کوچک شدن تومورهای سرطانی در کبد
  • يك محقق ايراني موفق به بررسي خاصيت آنتي اكسيداني پنج گياه شد
  • تهیه طبیعی ترین جلا دهنده های پوست
  • پناه بردن به این خوراکیها برای ترش نکردن معده
  • پیاز متخصص زیبایی همه فن حریف در اختیار شما!
  • محبوبترین ها

  • دانسته هایی درباره درمان خانگی برای دستهای خشک
  • یک شامپوی استاندارد چه خصوصیاتی برای مو دارد؟
  • با انگورماسک ضد افتادگی پوست درست کنید
  • خودمراقبتی در مبتلایان به پسوریازیس
  • تاول زدن پشت پا
  • اطلاعات کامل درباره ی پاک کردن تاتو
  • مراقب چین و چروک زدن صورتتان باشید
  • عمل کاشت مو انجام دهیم یا نه
  • رپورتاژ

  • کلینیک شنوایی افشین قرایی
  • لیفت‌پلاس، آخرین تکنیک لیفت صورت، گردن و ابرو
  • جراحی های پیشرفته زیبایی و پلاستیک
  • ارائه پیشرفته ترین خدمات دندانپزشکی توسط دکتر راه انجام
  • دکتر دندانپزشک امینی عضو انجمن ایمپلنتولوژی آمریکا
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما