stress-management-300x200

چه نوع عاداتی منجر به افزایش استرس و اضطراب شما می شوند با چه روش هایی می توانیم مانع این امر شویم چه کارهایی موجب بدتر شدن روحیات ما و ایجاد افکار منفی می شوند

افسردگی و فراموشی هردو بیماری‌هایی هستند که می‌توانند روال عادی زندگی شما را مختل کنند پس مراقب آنها باشید؛ در این مقاله شمارا با ۴ عادت رایج روزانه که ریسک ابتلا به این دو مشکل را افزایش می‌دهند آشنا خواهیم کرد.

،افسردگی و فراموشی هردو بیماری‌هایی هستند که می‌توانند روال عادی زندگی شما را مختل کنند پس مراقب آنها باشید؛ در این مقاله شمارا با ۴ عادت رایج روزانه که ریسک ابتلا به این دو مشکل را افزایش می‌دهند آشنا خواهیم کرد.

استرس
استرس زیاد، یک ریسک مهم برای افسردگی و زوال عقل محسوب می‌شود. مثلا:
. مراقبت از فرد مورد علاقه‌ای که بیماری روانی دارد یا پدر یا مادری که فراموشی دارد
. داشتن یک بیماری جدی و آزاردهنده مثل سرطان
. از دست دادن فرد مورد علاقه به‌دلیل مرگ یا طلاق

هرزمان که درمعرض جریان شدیدی از هورمون‌های استرس قرار می‌گیرید، ظاهرا فقط خواب‌تان مختل می‌شود اما می‌تواند به سیستم ایمنی‌تان هم آسیب بزند و موجب نقصان در مراکز حافظه مغزتان شود. از آنجایی‌که استرس همه جا وجود دارد، همه ما باید الگوهای مدیریت استرس را به‌طور منظم بکار ببریم. ورزش و مدیتیشن می‌تواند مفید باشد، اما من هیپنوتیزم پزشکی را ترجیح می‌دهم و سالهاست که از آن برای بیمارانم استفاده می‌کنم.

تحقیقات نشان داده هیپنوتیزم پزشکی می‌تواند:
. مغز هیجانی‌تان را آرام کرده و به تمرکزتان کمک کند
. به ترک اعتیادهای گوناگون کمک کند
. افسردگی را درمان کند، مخصوصا وقتی همراه با تکنیک‌های سخت ANT باشد
. کمک بزرگی به خواب کند.

اخیرا، زنی از استرالیا در کلینیک به من مراجعه کرد و گفت،” من عاشق خوابیدن با شما هستم!”، منظورش این بود که از برنامه هیپنوتیزم من برای خوابیدن و خواب ماندن کمک می‌گرفته است.

کم‌توجهی
اختلال کم‌توجهی(ADD) اگر درمان نشود، ریسک افسردگی و فراموشی را افزایش می‌دهد.

مطالعات نشان داده‌اند ADD به کمبود فعالیت در ناحیه‌ای از مغز به‌نام پشت پیشانی مربوط می‌شود که به‌عنوان ترمز مغز عمل می‌کند و وظیفه‌اش منع شما از گفتن یا انجام چیزهای دورن‌رانشی یا ناخودآگاه است. وقتی ناحیه پشت پیشانی، فعالیت کمی داشته باشد فرد به‌راحتی حواسش پرت شده و در کنترل خودش به مشکل برمی‌خورد، به سختی می‌تواند پیگیر کاری باشد و تصمیمات مناسبی بگیرد حتی اگر خودش هم بخواهد.

اگر بی‌نظمی دارید یا زمان کوتاهی را می‌توانید متمرکز بمانید، این حالت را ارزیابی کرده و درمانش کنید. این کار می‌تواند مغزتان را نجات دهد. برای درمان ADD هرگز دیر نیست!

یکی از بیماران من زنی ۹۴ ساله بود که برای اولین بار به من مراجعه می‌کرد. او نمی‌توانست تمرکز داشته باشد و هرگز خواندن روزنامه را تمام نمی‌کرد. یک ماه بعد از شروع درمان، با لبخند رضایت آمیزی به من گفت که خواندن اولین کتاب را به پایان رسانده است.

ورزش نکردن
اگر کمتر از دوباردرهفته ورزش می‌کنید ریسک فراموشی را افزایش می‌دهید اما می‌توانید همین امروز با ورزش کردن بیشتر از دوبار در هفته این ریسک را حذف کنید، البته باید یکجا نشینی را کنار بگذارید. جوری پیاده‌روی کنید که انگار ۴۵ دقیقه دیرتان شده، چهار تا پنج بار در هفته این گونه راه بروید و دو بار در هفته وزنه بزنید. هرچه با بالارفتن سن‌تان قوی‌تر شوید احتمال ابتلا به زوال عقل هم کمتر می‌شود و در حقیقت زندگی‌تان را نجات می‌دهید. ضمنا ورزش می‌تواند برای مبارزه با علائم افسردگی بسیار موثر باشد.

دکتر گارت هالوِگ، یک از روانپزشکان ما با کمک ورزش و قوی بودن، سلامت مغزی خوبی کسب کرده بود، روزی هنگام سفر به هاوایی مبتلا به عفونتی نادر شد که نزدیک بود او را نابود کند، او هفت روز در کما بود. تنها دلیل نجانش علاوه بر مراقبت‌های خوب پزشکی، عضلات بدنش بودند. اگر او ضعیف و یا حتی نرمال بود، این احتمال وجود داشت که بمیرد. زندگی شما به عادات‌تان بستگی دارد. چون گارت به سلامت مغز اهمیت زیادی می‌داد، توانست همین شیوه را برای کمک به بسیاری از افراد بکار گیرد.

یاد نگرفتن چیزی جدید یا اعتیاد به ایمیل و مسیج و بازی‌های ویدئویی
این موارد هم ریسک افسردگی و زوال عقل را افرایش می‌دهد. در تحقیقی که هیولت پاکارد مسئولش بود، افرادی که به گجت‌ها اعتیاد داشتند، در مدت یک‌سال ۱۰ نمره از آی کیو را از دست داده بودند. استعمال ماری‌جوانا هم آی کیو را کاهش می‌دهد اما اعتیاد به گجت‌ها از این هم مضرتر است. شما می‌توانید با محدود کردن گجت‌ها و افزودن تمرینات ذهنی به زندگی‌تان، همین امروز ریسک‌فاکتورها را کاهش دهید.

مغز شما مانند یک عضله است، هرچه بیشترآن را به شیوه‌های مثبت به‌کار گیرید، طولانی‌تر می‌توانید از آن استفاده کنید. اما حل جدول‌های کلمات متقاطع به تنهایی کافی نیست، چون تنها یک بخش از مغز را به فعالیت وامی‌دارد. درست مثل این است که به باشگاه بروید، تمرینات مربوط به عضلات دوسر را به‌خوبی انجام دهید و بعد رهایش کنید. شما باید روی تمام مغزتان کار کنید.

فرادید

ارسال شده در 7 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی
  • مطلب خوبی بود ورزش همانی در کشور ما تشویق میشه

  • پیشنهاد سردبیر

  • همه اثرات مثبت خواب رم
  • رابطه خوابیدن طولانی و خستگی
  • دستور پخت خورش بامیه بادمجان
  • ساخت توالت فرنگی ضد بیماری
  • خوراک لوبیا سبز و آووکادو
  • پیشگیری از ابتلا به بیماری های فصلی
  • برای افراد مبتدی چه مکمل هایی باید استفاده شود؟
  • موارد مورد توجه درباره دوغ
  • با روش طبیعی ، اسهال طفلتان را رفع کنید
  • بازی های مناسب برای اجتماعی شدن خردسالان
  • دسته بندی داروهای ضد افسردگی
  • نکات ضروری در مورد تهیه لباس خواب دلبندتان
  • تبدیل شدن پا به کفش!
  • هرگز به سرطان مبتلا نشوید
  • 6 عارضه که تشنگی بر سر بدن می آورد
  • محبوبترین ها

  • کارهایی که بعد از غذا خوردن نباید انجام داد!
  • مصرف زیاد اهن و ایجاد الزایمر در بدن
  • سلامتی بیشتر با غذاهای دریایی
  • آیا عسل پرکالری است یا کم کالری
  • خانم های باردار در بهار از این میوه ها بخورند
  • کالری کباب برگ
  • با طبیعی ترین و ساده ترین راه ممکن درد را تسکین دهید
  • خوراکی هایی که دشمن سرسخت سرطان هستند
  • سالاد خور ها بخوانند
  • مصرف ماکارونی غنی شده را فراموش نکنید
  • همه نشانه های فقر فیبر در بدن
  • بین گرسنه بودن با هوس کردن غذا اختلاف وجود دارد
  • پرهیزهای غذایی مهم برای آنفلوآنزا
  • تاثیرپذیری آینده شغلی از تغذیه
  • چه غذاهایی را روزانه اشتباه مصرف میکنیم؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است