images.jpg879

 چه عواملی در بروز خرو پف و آپنه های تنفسی در حین خواب تاثیر گذار هستند چه روش های درمانی برای انواع مشکلات خواب باید در نظر گرفت و توصیه های مختلف متخصصین در این زمینه کدامند؟

خروپف چیزی بیشتر از یک مزاحمت برای کسی است که کنار او می خوابید؛ خروپف تهدیدی برای سلامتی شماست، چون می تواند هم کیفیت و هم کمیت خواب تان را کاهش دهد و کمبود خواب هم موجب افسردگی، مشکلات حافظه، اضافه وزن، بیماری های قلبی، دیابت و حتی مرگ می شود. خروپف همچنین می تواند منجر به تنش بین همسران شود و در نتیجه روی روابط عاطفی شان اثر منفی بگذارد. در این مطلب دلایل خروپف آمده است و هم اینکه چطور می توانید برطرفش کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان ،اصلی ترین علت خروپف، ناتوانی در به جریان انداختن هوا در بینی و حلق است که باعث لرزش بافت های مجاور شده و صدای خُرخُر تولید می کند.

علل بسیار گوناگونی می توانند احتمال خروپف را افزایش دهند که شایع ترین آنها عبارتند از:
– بارداری
– آلرژی ها، گرفتگی بینی و سایر مشکلات مربوط به بینی
– چاقی
– سیگار
– مصرف الکل
– داروها
– سالخوردگی
– عوامل وراثتی
دستگاه بخور به حفظ رطوبت هوا کمک می کند و در نتیجه می تواند خروپف ناشی از خشکی هوا را برطرف نماید

واضح ترین علامتی که نشان می دهد خروپف می کنید، صدای آن است؛ صدای خرخری که همه ما می شناسیم و خوشمان نمی آید.

سایر علائم شامل خشکی دهان یا سوزش گلو بعد از بیدار شدن از خواب است.

اگر مشکل توقف موقتی تنفس در خواب (آپنه خواب) دارید، شاید این علائم را هم تجربه کنید:
– توقف تنفس یا احساس خفگی در خواب
– احساس خستگی و بی انرژی بودن در زمان بیداری
– سردرد
– حساسیت پذیری
– مشکل تمرکز حافظه
راه حل های کوتاه مدت توقف خروپف

آیا می خواهید همین امشب خروپف تان را به حداقل برسانید؟ پس این استراتژی ها را بکار ببرید.

از دستگاه بخور استفاده کنید

وقتی هوای اتاق خشک باشد، احتمال خروپف بیشتر می شود، چون هوای خشک می تواند غشای بینی یا گلو را تحریک کند و یا حتی باعث تورم شود. استفاده از دستگاه بخور به حفظ رطوبت هوا کمک می کند و در نتیجه می تواند خروپف ناشی از خشکی هوا را برطرف نماید. نکته دیگر اینکه به اندازه کافی آب بنوشید.

مدل خوابیدن تان را عوض کنید

هر کسی که کنار یک فرد خروپفی بخوابد می تواند به شما بگوید که به پشت خوابیدن، خروپف را بیشتر می کند. پس سعی کنید خودتان را عادت دهید به پهلو بخوابید.

اگر در خواب طبق عادت باز هم به پشت برمی گردید، از یک بالش مناسب کمک بگیرید و آن را پشت کمرتان به عنوان مانع بگذارید یا هر کاری که مانع به پشت خوابیدن تان می شود انجام دهید. خوابیدن به پهلوی چپ، فواید زیادی برای سلامتی دارد.

از وسیله ضدخروپف استفاده کنید

این وسیله هنگام خواب در بالای دندان ها قرار می گیرد و راه هوایی فرد را باز نگه می دارد و باعث می شود هوا به راحتی و آزادانه راه بینی و حلق را طی کند.

راه بینی تان را باز کنید

اگر آلرژی یا گرفتگی بینی دارید، سعی کنید قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید و از سرم نمکی برای شستشوی مجرای بینی استفاده کنید یا اسپری بینی بزنید تا راه بینی تان باز شود و آزادانه نفس بکشید.

راه حل های بلندمدت توقف خروپف

علاوه بر راهکارهای کوتاه مدت، شیوه هایی وجود دارند که می توانید با استفاده از آ نها در بلندمدت از شر خروپف خلاص شوید.

اتاق خواب و رختخواب تان را تمیز نگه دارید

مایت ها و سایر آلرژن ها می توانند در ملحفه رختخواب پنهان شده و باعث گرفتگی بینی شوند و در نتیجه احتمال خروپف را بیشتر کنند.

هر هفته اتاق ها را جاروبرقی بکشید و ملافه رختخواب تان را بشویید. رختخواب تان را مرتب نکنید! چون تحقیقات نشان داده درست کردن و مرتب کردن رختخواب می تواند محیطی امن و مناسب برای مایت های گردوخاک تولید کند.

سیگار نکشید

دود سیگار، حلق و مجرای بینی را تحریک و حساس می کند، در نتیجه باعث گرفتگی و مسدود شدن جریان هوا می شود. سیگار را ترک کنید تا بتوانید با بینی و حلق تان راحت تر نفس بکشید.

حلق تان را ورزش دهید

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تمرین و ورزش دادن روزانه حلق می تواند عضلات دستگاه تنفسی را تقویت کند و در نتیجه وقتی خواب هستید این عضلات راه هوا را مسدود نمی کنند.

ورزش کل بدن هم می تواند عضلات سراسر بدن را تقویت کند که شامل حلق هم می شود، یعنی با تقویت عضلات حلق می توانید راحت تر نفس بکشید. ورزش همچنین با تاثیرات خود روی کاهش وزن، خروپف ناشی از چاقی و اضافه وزن را هم کاهش می دهد.

اگر هیچ کدام از این راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت کمکی به شما نکرد، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا او علت خروپف تان را شناسایی کند و مشکلات جدی تر مانند آپنه خواب را بررسی نماید.

راه حل های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها جراحی است. تا پیدا کردن راه حل مناسب، صبور و پیگیر باشید تا خروپف تان برطرف شده و از سلامت بهتری بهره مند شوید.

ارسال شده در 9 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • کاهش کالری در روزهای آخر هفته
  • اعصاب بهم ریخته و دندان قروچه
  • تست ورزش چه تاثیری بر قلب دارد؟
  • عمر کوتاه با این نوع تزریق
  • آرتروز کمر با این علائم به سراغتان می آید
  • مواد مضر موجود در نوتلا
  • چگونه و در چه سنی باید از کرم دور چشم استفاده کنیم؟
  • در اصطلاح روانشناسی عدم تعادل شیمیایی مغز یعنی چه
  • نگفته ها در مورد بیماری دیابت
  • برای امراض قلبی و ریوی پکیج زیان آور است
  • به روش محب اهری با سرطان بجنگیم
  • راهکارهای رفع ترس در خردسالان
  • با مصرف چربی های مضر به سرطان پستان دچار می شوید
  • 8 غذا که با سرما خوردگی وآنفولانزا مبارزه می کنند
  • عوارض افزایش ویتامین سی در بدن سگ
  • محبوبترین ها

  • آموزش ایست به سگ
  • همه چیز درباره بیماری چشم گیلاسی
  • اطلاعات کامل درباره عقیم سازی سگ و گربه
  • با وجود این موارد در منزل؛ جان گربه در خطر است!
  • نژادهای مختلف سگ گارد
  • در مراقبت از دست و پای سگ، کوشا باشید
  • هوای بارانی و سگ های خانگی
  • اصول مراقبت از توله سگ ها
  • ناپدید شدن ناگهانی حیوانات خانگی
  • تاثیر آب و هوا برای انتخاب غذای سگ
  • مراقبت بیشتر از سگ
  • حفظ و نگهداری از توله سگ در خانه
  • چگونه ریزش آب دهان سگ را کنترل و قطع کنیم؟
  • مسابقات گریت دین و قوانین آن
  • بهداشت دهان و دندان سگ و نکاتی که از آن بی خبرید!
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است