843500_376 اثرگذاری خواب کافی روی بدن

خواب منظم و به اندازه چه تاثیراتی روی سلامتی ما دارد علت تاکید پزشکان در این زمینه چیست خواب مناسب در چه زمینه هایی اثرگذار و دخیل دارد

 بسیاری از متخصصان خواب بر این باورند که تقریبا همه مردم به حداقل ۷ ساعت و نیم خواب نیاز دارند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. این معیاری خوب برای متوسط افراد است.

تحقیقات به وضوح نشان داده است که خواب کافی به انجام بهتر فعالیت های ذهنی کمک می کند. در اینجا شش مزیت خواب کافی شبانه بیشتر معرفی شده است:

پیشگیری از سرماخوردگی

طبق مطالعات، اگر شما جزو افرادی باشید که در شبانه روز کمتر از ۵ ساعت خواب دریافت می کنید، بیشتر دچار عفونت هایی مانند سرماخوردگی می شوید. و این در حالی است که خواب کافی سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با این بیماری ها تقویت می کند.

بهبود فعالیت بدنی

همانطور که بارها گفته شده، ورزش منظم و فعالیت بدنی شما را در تجربه خواب خوب شبانه کمک می کند. در مقابل تحقیقات نشان داده است که محرومیت از خواب انجام فعالیت های بدنی را دشوار می کند و شما در این شرایط سراغ ورزش های با شدت کمتر و زمان کوتاه تر خواهید رفت.

تنظیم هورمون های مرتبط با اشتها: بدن شما تحت تاثیر هورمون های گرسنگی و احساس سیری است؛ گرلین، لپتین و انسولین. زمانی که شما دچار محرومیت از خواب هستید، هومون های گرسنگی در بدن افزایش می یابد و هورمون لپتین که هورمون عدم اشتها است، کاهش می یابد در نتیجه شما بیشتر سراغ مواد غذایی با کالری بالا و نشاسته ای می روید.

جلوگیری از میگرن: در میان عوامل شناسایی شده به عنوان آغازگر میگرن، کم خوابی، محرومیت از خواب و خستگی شناخته شده است. در عوض تجربه ۸ ساعت خواب خوب شبانه کاملا اثر معکوس دارد. به شرط این که هنگامی که در بستر هستید، موزیک گوش ندهید، ۴ ساعت قبل از خواب پیزی نخورید و ۲ ساعت قبل از خواب چیزی ننوشید، ضمن این که سر ساعت معین به رختخواب بروید.

کنترل قند خون

بر طبق نتایج تحقیقات خواب کمتر از ۶ ساعت در بیشتر شب ها، احتمال افزایش قند خون را ۳ برابر می کند. به اعتقاد محققان هلندی، حتی یک شب بی خوابی نیز منجر به ایجاد تداخلاتی در توانایی بدن انسان برای استفاده از انسولین و در نتیجه تنظیم گلوکز می شود.

مبارزه با چاقی

تحقیقات زیادی ارتباط بین چاقی و خواب ناکافی را در کودکان و بزرگسالان نشان داده اند و این احتمالا به عوامل زیادی مرتبط است. یک نظریه بر این است که اگر شما کم بخوابید، کمتر به سراغ ورزش می روید و غذاهای با حجم و کالری بالا را انتخاب می کنید. احتمال دیگر این است که محرومیت از خواب باعث کاهش سوخت و ساز بدن و میل شدید به غذا می شود.

شروع یک برنامه منظم خواب، اضافه کردن ورزش به برنامه های روزانه، کاهش مصرف کافئین در بعد از ظهر، اجتناب از الکل و سیگار، و در صورت نیاز مراجعه به متخصص اختلالات خواب، می تواند در صورتی که مبتلا به محرومیت از خواب هستید، مفید باشد.

 خبرگزاری مهر

 

ارسال شده در 9 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • اصلی ترین عامل سرطان معده را بهتر بشناسید
  • هشدار در خصوص مصرف خودسرانه تركيبات گياهي براي كاهش وزن‌
  • آیا واقعاً لازم است در مورد خوردن بیش از حد میوه، نگران باشید
  • برای بالا بردن روحیه و انگیزه در ورزش بدنسازی این موارد را بدانید
  • اگر هنگام تماشای تلوزیون غذا میخورید ، بخوانید
  • ویتامینها و مواد معدنی برای رشد کودک
  • با تومور سارکوم یوئینگ آشنا شوید
  • نوشابه های رژیمی با بدن شما چه میکند
  • چند توصیه از متخصصین زیبایی در مورد حمام کردن
  • چه زمان و با چه مشکلاتی پیش دکتر برویم
  • چرا سوسیس و کالباس ضرر دارد
  • آیا افسردگی همان غم زدگی است؟
  • سوپ گوجه فرنگی و گندم
  • شادی و خوشحالی در زندگی
  • خوراکی های مفید و مضر برای سم زدایی کلیه ها
  • محبوبترین ها

  • با شیر موز به اندام دلخواهتان برسید
  • مهم ترین فاکتورهای غذایی برای خانم ها
  • تهیه صبحانه با سبزیجات
  • بهترین “شیوه پخت گوشت” را بشناسید
  • کالری منفی در چه غذاهایی وجود دارد؟
  • خانم هایی که با کمبود آهن مواجه اند ، بخوانند
  • واقعیت هایی در مورد آب نارگیل
  • پیتزا با بدن انسان چیکار میکند ؟
  • خوردن گردو به این دلایل
  • هرگز رژیم لاغری دیگران را نگیرید
  • انتخاب مناسب ترین رژیم غذایی برای هر فرد
  • برای جلوگیری از سرطان سوسیس را با کاهو مصرف کنید
  • منع مصرف لبنیات و راه حل های تغذیه ای
  • نسخه غذایی برای درمان فشار خون بالا
  • سرکه، دوست یا دشمن سلامتی؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است