هضم غذا هضم بهتر مواد غذایی کمک به معده رطوبت معده دباغی کردن معده خوردن غذای سنگین خوردن آب بین غذا خوب نجویدن غذا حمام رفتن با معده خالی

 هضم بهتر مواد غذایی چگونه صورت میپذیرد با چه روش های درمانی طبیعی می توانیم به بهبود عملکرد سیستم گوارشی خود کمک کنیم توصیه های موثری در این زمینه برایتان داریم

 رعایت نکات کوچک و ساده تفاوت های بزرگی را روی فرایند هضم مواد غذایی ایجاد کرده و به شما برای پیشگیری از عوارض ناشی از هضم بد مانند نفخ یا سوزش سر دل کمک می کند.

در اینجا چند راهکار و استراتژی موثر و البته آسان برای کمک به هضم بهتر مواد غذایی معرفی شده است:

مصرف غذاهای گیاهی حاوی فیبر: این غذاها علاوه بر این که به شما در کاهش وزن کمک می کنند، احساس پری ایجاد کرده و مانع زیاده خوری می شوند. سبزیجات، میوه ها، آجیل و دانه ها، غلات کامل، لوبیا و عدس سرشار از فیبر هستند. تنها نکته ای که باید رعایت کنید این است که مصرف آنها را به آرامی شروع کنید و همراه با آنها آب زیاد بنوشید. آب بهترین دوست فیبر است و مانع بروز دل درد و ایجاد نفخ می شود.

مصرف غذاهای آبدار: غذاهای مایع مانند سوپ می تواند به تسهیل فرایند هضم کمک کند. اگر مایل به مصرف این غذاها نیستید، می توانید چای گیاهی یا یک برش لیمو را همراه با غذا امتحان کنید و از مصرف کافئین نیز دوری کنید. مصرف نوشابه های گازدار نیز منجر به افزایش اسید معده و ایجاد سوزش سر دل می شود.

انتخاب مقادیر کمتر غذا: مقادیر کم غذایی در وعده های بیشتر را انتخاب کنید. غذا را به آرامی بجوید تا کار دستگاه گوارش تان برای هضم کمی آسانتر شود.

فعالیت بدنی: ورزش حاوی لیستی بلند بالا از منافع طولانی مدت است ضمن این که به فرایند هضم غذا نیز کمک می کند. فقط کافیست این نکته را رعایت کنید که ورزش در برخی افراد منجر به بروز سوء هاضمه می شود بنابراین زمان بندی انجام فعالیت بدنی را در نظر بگیرید و تمرینات خود را یا قبل از وعده های غذایی و یا یک ساعت بعد از غذا انجام دهید.

مصرف پروبیوتیک ها: پروبیوتیک ها یا باکتری های خوب در بسیاری از ماست ها و غذاهای تخمیری وجود دارند و به هضم غذا کمک می کنند. شما می توانید مکمل های پروبیوتیک را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

پرهیز از غذاهای چرب: این غذاها تمایل بیشتری برای باقی ماندن در دستگاه گوارش دارند و فرایند هضم را دشوار می کنند. در عوض مصرف گوشت بدون چربی و ماهی تاثیر کاملا معکوس بر فرایند هضم دارد.

توجه به انتخاب های غذایی: در برخی افراد غذاها تاثیرات مختلفی دارند و باعث سوزش سر دل و ناراحتی معده می شوند. بنابراین لیست این غذاها را هر کسی باید به یاد داشته باشد. برخی از افراد باید از مصرف غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی، یا میوه های خانواده مرکبات اجتناب کنند. در برخی دیگر لزوم اجتناب از گندم، پیاز، محصولات لبنی و یا پنیر ضروری است. مواد غذایی تند نیز علت شایع سوزش سر دل هستند. سیگار نیز می تواند فرایند هضم را دچار اختلال کند.

اجتناب از استرس: استرس بر تمام بدن از جمله دستگاه گوارش تاثیر می گذارد. برای رهایی از این عارضه از مشاوره کمک بگیرید و یا در کلاس های مدیریت استرس شرکت کنید.

منبع:www.webmd.com

آوای سلامت

 

5 1000
ارسال شده در 13 اردیبهشت 1395 توسط با موضوع تغذیه | 354 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • چرا باید تا جایی که ممکن است از خوردن آنتی بیوتیک بپرهیزیم
  • آشنایی با روشهای آب کردن چربی شکم
  • نشانه های بیماری زرد زخم و راه های تشخیصی
  • سالاد کلم قمری و هویج
  • تناسب‌اندام و رژیمهای اشخاص معروف
  • گزینش لباس با توجه به فرم بدن
  • کودک هندی و این بیماری نادر
  • عفونت های دستگاه ادراری در بزرگسالان
  • محبوبترین ها

  • جوان سازی پوست با این ویتامین فوق العاده
  • مقابله با سفیدی مو در زنان
  • شناخت علت خشکی دهان
  • نکته مهم در ارتباط با آمپول كِفلين
  • بواسطه ژنها آستانه درد تعیین می شود
  • توصیه هایی برای سردی معده و ترش کردن
  • ایا کمبود خواب به کلیه آسیب می رساند؟
  • پیشنهادات مهم پزشکی به مردان
  • رپورتاژ

  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • بهترین راه حل برای افراد پرمشغله جهت تناسب اندام
  • استفاده از لوازم آرایشی در بارداری
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • بهترین و کم هزینه ترین گزینه لیپوماتیک
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما