6+9+9++

بالشت شما تاثیرات زیادی در سلامت خوابتان دارد بهتر است قبل از انتاخب و خرید بالشت به این نکات مهم توجه کنید توصیه های ما را در این زمینه بخوانید

خیلی از افراد یا به بالشت زیر سرشان اهمیتی نمی دهند و یا تصور می کنند اگر بالشت نرمی استفاده کنند همه چیز رو به راه می شود و مشکلی پیش نمی آید. در واقع برای اکثر ما داشتن بالشتی نرم لازمه ی خوابی راحت است، غافل از اینکه بالشت خیلی نرم و شل، بالشتی که درست انتخاب و یا به خوبی مراقبت نشده باشد، سلامتی را با مشکل مواجه می کند.

 در این مطلب شما را با عادت ها و رفتارهای نادرستی که در انتخاب و نگهداری بالشت دارید بیشتر آشنا می کنیم.

در تهیه و انتخاب بالشتی مناسب باید سه نکته را در نظر داشت:
– پهنای شانه ها
– وضعیت خوابیدن
– دردهای احتمالی گردن یا کمر

افرادی که عادت دارند به پهلو بخوابند، باید نسبت به ضخامت و بلندی بالشت دقت بیشتری داشته باشند، چون گردن به دلیل وجود شانه ها از تشک فاصله بیشتری می گیرد.

افرادی که از درد یا آرتروز کمر رنج می برند نیز باید با مشورت پزشک از بالشت های طبی استفاده کنند.

افرادی که عادت دارند به پشت بخوابند، می توانند از بالشت های معمولی و کلاسیک استفاده کنند.
توصیه می کنیم برای اینکه بالشت تان تبدیل به لانه ی میکروب ها نشود، حتما از روبالشتی استفاده کنید و آن را به طور مرتب شستشو دهید

افرادی که به شکم می خوابند، باید از بالشت هایی استفاده کنند که تا حدامکان تخت باشد تا کمر دچار خمیدگی و قوس نشود.

یادتان باشد که این وضعیت خوابیدن از نظر پزشکان و متخصصان رد شده است و باعث ایجاد درد می شود.

بنابراین یادتان باشد که انتخاب یک بالشت نرم نمی تواند به تنهایی برای داشتن خوابی راحت و البته ایمن از نظر سلامتی کافی باشد.

روبالشتی تان را نمی شویید

خیلی از افراد به قدری که به شستشوی پرده و ملافه ها اهمیت می دهند، به تمیزی روبالشتی اهمیت نمی دهند، اما یادتان باشد که روبالشتی به طور مرتب در تماس با پوست های مرده، تعریق و بقایای لوازم آرایشی قرار دارد.

البته در مورد مایت ها یا همان موجودات میکروسکوپی متعلق به خانواده ی کنه ها صحبتی نکردیم. این موجودات میکروسکوپی به راحتی تکثیر می شوند و می توانند باعث بروز آلرژی های جدی می شوند.

یادتان باشد که شب ها سر بیشتر عرق می کند. بدن ما هر شب به میزان یک لیتر آب از دست می دهد و تعریق حاصل رو بالشتی را آغشته می کند. در نتیجه لازم است که هر 10 روز یکبار روبالشتی تان را شستشو دهید.

به طور کلی از روبالشتی استفاده نمی کنید

عدم استفاده از روبالشتی و ملافه باعث می شود که بالشت تان زودتر فرسوده و ساییده شود. روبالشتی، بالشت را از رطوبت ناشی از تعریق بدن دور کرده و سدی در برابر مایت ها می سازد. اگر از روبالشتی مناسب استفاده نکنید، فیبرهای پلی استر با تعریق آمیخته می شوند و در نتیجه لک ها و هاله های قهوه ای رنگی روی بالشت نمایان می شود.

توصیه می کنیم برای اینکه بالشت تان تبدیل به لانه ی میکروب ها نشود، حتما از روبالشتی استفاده کنید و آن را به طور مرتب شستشو دهید. فرقی نمی کند که جنس بالشت تان از چیست. سعی کنید هر سه ماه یک بار آن را داخل ماشین لباسشویی بیاندازید.

هر بالشت را بیش از سه سال زیر سرتان نگه می دارید

حتی اگر بالشت تان دارای کیفیت و جنس بسیار مرغوبی باشد، لازم است که هر 3 سال یک بار آن را عوض کنید، چون هر بالشتی در این مدت فرسوده و کهنه می شود. البته می توانید برخی از جنس ها و انواع بالشت ها را بیش از این مدت نگه دارید.

بالشت های تهیه شده از فیبرهای پلی استر بیش از 4 سال و بالشت های تهیه شده از پر بیش از 5 سال قابل استفاده هستند. بالشت های جدید طبی را نیز می توانید بیش از این مدت استفاده کنید.

برای تشخیص فرسوده بودن بالشت دقت کنید بالشت تان به اندازه ی کافی از شانه و گردن تان محافظت کند یا نه. سفت شدن، از بین رفتن بافت درونی بالشت و همچنین گوله گوله شدن آن یا ایجاد لکه های زرد روی پارچه ی آن نشان می دهد که باید بالشت تان را عوض کنید.

با دو بالشت می خوابید

اگر بالشت تان بیش از اندازه صاف است و از یک بالشت دوم برای راحتی بیشتر استفاده می کنید، در اشتباه هستید. این کار روی سلامت پشت و کمرتان تاثیر می گذارد، چون حالتی به بدن تان می دهد که باعث شکسته شدن خط امتدادی گردن تا کمر می شود. در نتیجه بعد از مدتی دچار دردهای گردنی و کمری جدی می شوید.

علاوه بر این بالشت ها درست روی هم قرار نمی گیرند و این مسئله باعث می شود در طول شب چندین بار برای تنظیم آنها از خواب بیدار شوید. در نتیجه خواب تان نیز به هم می ریزد. بالشت دوم برای مطالعه و یا دکور خوب است، اما برای خوابیدن حتما از یک عدد بالشت مناسب استفاده کنید.

استفاده از بالشت های ضد مایت : خوب یا بد؟

افرادی که به مایت ها آلرژی دارند، به دنبال محصولات ضدمایت می گردند که به صورت بالشت یا ملافه های ضدمایت وجود دارد. اما نیازی نیست که همه از این بالشت ها استفاده کنند. استفاده از چنین محصولاتی که در ساخت آنها از روغن های ضروری استفاده می شود، به عنوان مثال برای خانم های باردار و کودکان توصیه نمی شود. بهترین کار این است که به طور مرتب روبالشتی ها را بشویید.

ارسال شده در 13 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • مهمترین راه حل لاغر شدن
  • علاقه کوسه ها به خوردن این جنس بیشتر است!
  • جوان ماندن با مصرف غذاهای چرب !
  • ویتامین آرامش دهنده
  • هر آنچه درمورد اضطراب اجتماعی باید بدانید
  • آموزش مفاهیم فلسفی به کودک
  • مشکل روحی کسانی که خمیازه نمی کشند
  • اختلالات روحی و روانی با احساس درد
  • چگونگی مبتلا شدن به کین باخ
  • سلامتی ریه ها با پیشگیری از اضافه وزن
  • از دستگاه تناسلی تان بعد از زایمان اینگونه مراقبت کنید
  • همه چیز درباره بیماری های دهانه رحم
  • فشار روانی و نازایی
  • برای خانمهای حامله به چه دلیل خوردن موز بسیار توصیه می شود؟
  • آموزش دستشویی به خردسالان
  • محبوبترین ها

  • پاسخ دادن به سوالات +18 اطفال
  • کسانی که در مزرعه بزرگ شده اند نسبت به آلرژی مقاوم اند
  • اخلاق مربی مهد باید اینگونه باشد
  • روشی برای ترجمه کردن گریه کودک
  • مضرات شیر گاو برای کودک زیر یک سال
  • پرسش های کودکان و تکلیف والدین
  • روش هایی برای داشتن تناسب اندام در دوران شیر دهی
  • عدم تغدیه صحیح در کودکی منجر به فشار خون بالا در بزرگسالی می شود
  • پیامدهای خشونت دیدن در دوران طفولیت
  • سرگرمی های مخصوص نوزادان چند ماهه
  • توصیه های مفید برای نامگذاری روی کودک
  • کپی برداری اطفال از پدر و مادر
  • اهمیت آغوش مادر برای فرزند
  • تغذیه دوره ای شیرخواران
  • مراقبت از خردسالان حین بیماری
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است