index.jpg45

خستگی با چه عواملی پدید می آید چگونه می توانیم با آن مقابله کنیم چه توصیه های درمانی برای این عارضه وجود دارد؟بهتر از چه مواردی پرهیز کنیم

بسیاری از افراد در سراسر جهان از احساس خستگی مداوم رنج می‌برند. این حالت که حتی گاهی پس از خوابیدن و استراحت کافی نیز احساس می‌شود، بویژه در مورد زنان، یک پدیده جهانی است که در میان پنج عامل جهانی نگران کننده درباره سلامت زنان مورد توجه قرار می‌گیرد. با این حال احساس پرانرژی بودن، بسیار ساده تر از چیزی است که ما تصور می‌کنیم.

خواب با کیفیت
بسیاری از زنان به دلیل اینکه هم به مسؤولیت‌های خانه رسیدگی می‌کنند و هم شاغل هستند، فراموش می‌کنند مراقب خودشان نیز باشند. کمبود خواب مناسب سبب می‌شود شما تمام روز احساس خستگی کنید. باید توجه داشت، که این ساعات خواب نیست که به ذهن و جسم شما آرامش می‌دهد، بلکه کیفیت آن است.

برای اینکه با ذهنی آرام به رختخواب بروید، تلویزیون و گوشی همراهتان را سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب خاموش کنید و اتاق خواب تان را تمیز و مرتب نگه دارید. همچنین زمانی را به خودتان اختصاص بدهید و به کارهایی که برایتان آرامش بخش هستند و احساس خوبی به شما می‌دهند، بپردازید؛ زیرا پرانرژی تر عمل خواهید کرد.

رژیم غذایی
یکی از دلایل خستگی، رژیم غذایی و سبک زندگی است. هر بار که احساس خستگی کردید، برای رفع آن سراغ نوشیدن قهوه نروید. شکر و قهوه، با بالا بردن ناگهانی قند خون می‌توانند نتیجه معکوس داشته باشند. در وعده صبحانه، مواد غذایی دارای پروتئین و آهن بالا مصرف کنید. کمبود آهن به دلیل اینکه بر اکسیژن رسانی خون تأثیر می‌گذارد، می‌تواند سبب احساس ضعف شود. سعی کنید، سبزیجات، آب پرتقال و لوبیا را در صبحانه تان بگنجانید. آب پرتقال به دلیل داشتن ویتامین C به جذب بهتر آهن در بدن کمک می‌کند.

آب کافی
آب کافی به بدنتان برسانید حتی اگر آبرسانی به میزان متوسط سبب احساس خستگی و به هم ریختن تمرکز شما شود. بسیاری از زمان‌هایی که احساس گرسنگی می‌کنید، در واقع تشنه هستید. نوشیدن دولیتر آب در روز را امتحان کنید.

ورزش
هیچ جایگزینی برای ورزش و تمرین بدنی وجود ندارد. نسخه مطلوب پزشکان برای رفع خستگی، ورزش است. با ورزش کردن، پر انرژی تر خواهید شد. افرادی که سبک زندگی پشت میزنشینی را تجربه می‌کنند، با 20 دقیقه پیاده روی تند به طور روزانه، خود را پرانرژی تر احساس می‌کنند. یک الگوی ورزشی را به مدت یک ماه پیاده کنید تا شاهد تأثیر آن بر سطح انرژی و کیفیت خوابتان باشید.

تعمق
ثابت شده است که تعمق، تکنیکی برای آرامش ذهن و جسم است. یک توصیه ساده در این زمینه این است که زیاد برای این کار برنامه ریزی نکنید، بلکه صرفاً به آن بپردازید. کار را فقط با پنج دقیقه تعمق در صبح، درست پس از بیدارشدن از خواب شروع کنید و از نتایج آن شگفت زده شوید. جای آرامی را پیدا کنید، راحت باشید، صاف بنشینید و روی تنفس تان تمرکز کنید.

کم خونی
زنان عموماً مشکل کم خونی داشته و سطح هموگلوبین پایینی دارند و این، یکی از دلایل آشکار احساس خستگی آن‌هاست. یک رژیم غذایی غنی از آهن همچون سبزی‌های دارای برگ‌های سبز تیره، سطح PH خون را تنظیم خواهد کرد. در صورت ناکافی بودن، استفاده از مکمل آهن نیز کمک کننده خواهدبود.

کمبود ویتامین D
در سال‌های اخیر، به دلیل تمایل به دور ماندن از نور خورشید و گذراندن بیشتر ساعت‌های روز در منزل، کمبود ویتامین D شیوع بیشتری پیدا کرده است. چاقی نیز از عواملی است که سبب می‌شود ویتامین D کمتر در دسترس بدن قرار بگیرد. کمبود این ویتامین توان بدن را کاهش داده و به خستگی مزمن منجر می‌شود. کمبود پتاسیم نیز یکی دیگر از عوامل احساس خستگی است.

تیروئید
اگر به درستی از تیروئید مراقبت نشود، عموماً در زنان می‌تواند به بروز خستگی منجر شود. کم کاری یا پرکاری تیروئید یکی از عوامل بروز خستگی است. خستگی و تنگی نفس معمولاً هشداری برای مشکلات قلبی هم در نظر گرفته می‌شوند. اگر با انجام کمی تمرین ورزشی، مقدارکمی پیاده روی، بالارفتن از پله ها یا انجام کارهای روزمره به نفس نفس می‌افتید، احتمال مشکلات قلبی را هم در نظربگیرید.

منبع: natural-cure.org

 قدس آنلاین،

ارسال شده در 13 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • نسل جديد قرص‌هاي لاغري در راه است
  • روش مراقبت از غده تیروئید
  • آموزش سفید کردن پوست گردن
  • درصد چاقی در کودکان ایرانی
  • انواع صرع و مشکلات مربوط به آن
  • اهمیت رسیدگی به موقع به مشکلات زناشویی
  • دخترها بیشتر در معرض نارسایی اولیه میترال هستند
  • تغییر رفتار مردان با گردو
  • ایجاد تنوع در ورزش با تردمیل
  • آسیب های خطرناک قرص های پیشگیری از بارداری
  • فهماندن مسائل مالی به بچه
  • اگر به فکر رهایی از ارتروز هستید بخوانید
  • مربای کدو حلوایی و آناناس
  • حمام را برای فرزندتان خواستنی کنید
  • عوامل ایجاد کننده طلاق زودرس
  • محبوبترین ها

  • ویژگی های یک تخت خواب سقفی
  • همه چیز درباره ی اشتهای کاذب
  • 8 کلید طلایی برای درمان بی خوابی
  • دیزاین اتاق خوابتان را اینگونه رقم بزنید
  • راههای جبران کمبود آهن در بدن
  • پرسش و پاسخ هایی برای مردان
  • برای درمان زخم بستر و عفونی پماد تولید شد!
  • نجات استخوان لگن از شکستگی با این حرکات
  • مشکلات قلبی با تلفن همراه
  • عوامل بوجود آورنده درد مزمن
  • باورهای عامیانه و نادرست در رابطه با خواب
  • آموزش تعیین هدف در زندگی
  • اهمیت ماساژ دادن نقاط خاص بدن
  • ام اس و درمانی نوین برای آن
  • دستیابی به نشاط صبحگاهی با این روش ها
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است