image_13950214901734
 تنفس عمیق و صحیح چه فایده هایی برای بدن ما دارد افراد ورزشکار باید نسبت به تنفس خود اهمیت بیشتری بدهند و با این کار به سلامتی خود کمک بیشتری بکنند

تنفس مساله‌ای است که بیشتر افراد به آن توجهی نمی‌کنند. به هنگام ورزش شدید معمولا تنفس سخت می‌شود و اکسیژن کافی دریافت نمی‌شود.

در ورزش معمولا افراد بیشتر به وضعیت بدن، افزایش قدرت و استقامت فکر می‌کنند و به تنفس توجهی نمی‌کنند.

به گزارش MNT،با این حال تمرین تنفس به صورت روزانه بسیار مهم است. در صورتی که ورزشکاران بر روی تنفس کار کنند و تنفس خود را بهبود بخشند فوایدی از آن کسب خواهند کرد که عبارتند از:

1- کاهش استرس و اضطراب

هنگامی که تحت فشار هستید، سیستم عصبی تحریک می‌شود و تنفس سخت می‌شود. در این شرایط نمی‌توانید تنفس عمیق داشته باشید. بدین ترتیب میزان کورتیزول و آدرنالین افزایش می‌یابد و فشار خون بالا می‌رود. با انجام تنفس درست و عمیق می‌توانید عصب واگوس را فعال کنید. فعال شدن این عصب به ایجاد آرامش کمک می‌کند.

2- بهبود بخشیدن به انرژی و روحیه

یکی از راه‌ها برای بهبود بخشیدن به انرژی و روحیه تمرکز بر تنفس است. با انجام تنفس درست دریافت اکسیژن به اندازه کافی خواهد بود و بدین شکل هورمون‌های پرولاکتین و اوکسیتوسین به مغز می‌رسند. با ترشح این هورمون‌ها تعادل برقرار می‌شود و روحیه بهبود می‌یابد.

3- کاهش درد

تنفس مناسب به کاهش درد کمک می‌کند. سعی کنید بر تنفس تمرکز کنید. با تمرکز دم و بازدم انجام دهید. تنفس عمیق باعث ترشح آندروفین می‌شود. آندروفین مانند مسکن عمل می‌کند.

4- افزایش گنجایش ریه‌ها

با انجام تمرین مداوم تنفس، ریه‌ها گنجایش بیشتری پیدا می‌کنند و توانایی برای انجام ورزش استقامتی افزایش می‌یابد. تمرین تنفس شکمی باعث افزایش کارایی سیستم تنفس می‌شود.

5- آرامش ذهنی

تنفس مناسب می‌تواند به آرامش ذهنی کمک کند. تنفس درست باعث افزایش خودآگاهی و اعتماد به نفس نیز می‌شود.

برای تمرین تنفس در یک مکان راحت بنشینید یا دراز بکشید. چشمان خود را ببندید. یک دست را بر روی سینه و یک دست را روی شکم قرار دهید. بازدم را از دهان انجام دهید و دم را از بینی بگیرید. دم باید 5 ثانیه طول بکشد. به هنگام تنفس باید دستی که بر روی شکم قرار دارد بالاتر از دستی که بر روی سینه است برود. بعد از دم یک لحظه صبر کنید سپس در 5 ثانیه باز هم انجام دهید. به صورت کلی 5 دقیقه دم و بازدم را تکرار کنید و به تدریج این میزان را به 10 دقیقه برسانید.
ایسنا

 

ارسال شده در 14 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • پوسیده شدن دندان با کاشت نگین
  • کاهش هیپوگلایسمی و پمپ انسولین MiniMed 530G
  • فرق رابطه جنسی سالم با رابطه جنسی غیرمتعارف
  • دسر متفاوت فنجانی ترکیه
  • توصیه های درمانی به افراد وسواسی
  • اهمیت پول توجیبی دادن
  • چای کم رنگ دهانشویه ای مفید
  • تحول ترکیبات بدن با روزه داری
  • همه چیز درباره کاشت موی خانمها
  • با پاکورا، سفره را به آتش بکشید
  • درباره دعوای کودکان بر سر اسباب بازی بیشتر بدانیم
  • پاسخ به رایج ترین سوالات درمورد شیر خشک
  • ارزیابی بعضی باورهای رایج در ورزش
  • موفقیت و کلیدهای طلایی واقعی رسیدن به آن
  • تاثیر ازدواج بر روحیه ی زنان و مردان
  • محبوبترین ها

  • حفظ روحیه در محیط کاری با این روش ها
  • تنها شدن و تناسب اندام!
  • دسر انجیر و شیر بدون شکر
  • بعضی افراد با علائم آلزایمر هنوز هم از لحاظ حافظه قوی هستند
  • شناسایی خواستگاران ریاکار
  • جلب رضایت اطرافیان
  • خودشیفته ها و منزوی شدن
  • تحقیقات روی مغز برای رفع مشکلات روانی
  • تولد اولین فرزند و مشاجرات والدین
  • قوانین ذهنی مختص موفقیت
  • شکست در عشق و پیامدهای آن
  • بیشترین آمار طلاق متعلق به منطقه ی شمال تهران است!
  • اثرگذاری رنگها بر افسردگی
  • با چند ترفند ساده، خلاقانه عصبی شوید!
  • کند و کاوی در مورد مهمترین دلایل خیانت
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است