image_13950213872855
بی تحرکی عاملی برای ایجاد بیماری های قلبی محسوب می شود سعی کنید پیاده روی را فراموش نکنید و زیاد از حد ننشینید فعالیت داشته باشید و از بی تحرکی خودداری کنید

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، گفت: روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی خصوصا در ابتدای صبح، از بروز بیماری های اعصاب و روان جلوگیری می کند.

دکتر محمدعلی محسنی بندپی در آستانه برگزاری بیست و هفتمین کنگره سالیانه فیزیوتراپی ایران، گفت: سلامت، طول عمر و کیفیت عملکرد هر یک از سیستم های بدن به پویایی و تحرک بیشتر وابسته است از این رو سازمان جهانی بهداشت ١۵٠ دقیقه ورزش و یا فعالیت بدنی در هفته را برای سلامت تمامی گروه های سنی لازم دانسته و حرکت را یکی از شاخص های مهم سلامت ذکر کرده است.

وی افزود: ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته می تواند با مجموع انجام فعالیت در دوره های کوتاه تر، حداقل ۱۰ دقیقه ای حاصل شود. هر چند برای افراد در گروه سنی ۵ تا ۱۷ سال، ۶۰ دقیقه فعالیت ورزشی در روز را توصیه می کنیم که می توان این فعالیت ها را از پیاده روی ساده تا تمرینات تقویتی برای عضلات به نحوی که گروه عضلات اصلی بدن درگیر باشند، شامل شود. مگر اینکه افراد توصیه پزشکی خاصی داشته باشند. البته برای افراد معلول هم با توجه به ظرفیت های ورزشی و محدودیت ها و خطرات سلامتی، نیاز به انطباق وجود دارد.

محسنی بندپی ادامه داد: شواهد قوی حاکی از این واقعیت است که مردان و زنانی که بیشتر به فعالیت های فیزیکی می پردازند در مقایسه با آنهایی که کمتر فعالیت دارند، نرخ پایین تری از مرگ و میر به علل مختلف، بیماری های قلبی – عروقی، فشار خون بالا، سکته مغزی، دیابت نوع ۲ ، سرطان سینه و روده بزرگ و افسردگی را دارند و ریسک کمتری برای شکستگی لگن یا مهره دارند، از آمادگی عضلانی و توانایی های قلبی – تنفسی بیشتر برخوردار بوده و شانس بیشتری برای کنترل وزن خود داشته و از تناسب وزن بهتری برخوردارند و همچنین علاوه بر این برای گروه سنی ۶۵ سال به بالا ریسک کمتری برای افتادن و سقوط و عملکرد شناختی بهتری ایجاد می شود. همچنین خطر ابتلا به محدودیت های عملکردی در این گروه کاهش می یابد.

وی گفت: سازمان جهانی بهداشت (WHO) که سیاستگزار بهداشت و سلامت در دنیاست و خط مشی دولت ها را برای بهبود و ارتقای سلامت در کشورهای مختلف تعیین نماید، کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی را به عنوان متولی اصلی مقوله حرکت و فعالیت فیزیکی بشر، در میان چهار همکار مستقیم خود قرار داده و در ارزیابی سطح سلامت جوامع مختلف، متوسط میزان ورزش و تحرک را از مهمترین فاکتورها بر می شمارد.

محسنی بندپی تاکید کرد: انجمن فیزیوتراپی ایران به هموطنان هشدار می دهد در صورتی که ورزش و تحرک بدنی را در برنامه روزانه خود جای ندهند، علاوه بر ایجاد ضعف و محدودیت دامنه حرکتی گروه های مختلف عضلانی و بروز درد و التهاب و تخریب مفاصل، به شدت در معرض خطر بیماری های قلب و عروق و تنفسی قرار خواهند گرفت.

رئیس بیست و هفتمین کنگره فیزیوتراپی ایران اظهارداشت: روزانه ۳۰ دقیقه تحرک از جمله پیاده روی خصوصا اگر در ابتدای صبح انجام شود از بروز بیماری های اعصاب و روان و مغز و اعصاب نیز جلوگیری می کند.

محسنی بندپی افزود: در تحرک و ورزش های روزانه بالا رفتن تعداد ضربان قلب و تنفس در دقیقه می تواند یکی از معیارهای ارتقای سطح سلامت فرد باشد، اگر چه تحرک باید متناسب با آمادگی جسمانی و وضعیت سیستم عضلانی اسکلتی فرد انجام شده به صورت تدریجی بر میزان شدت و سرعت حرکات افزوده شود، در صورت عدم تناسب تمرین انجام شده با آمادگی جسمانی، ضربات جبران ناپذیری وارد خواهد شد که درمان آنها بسیار زمان بر خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات شایع که در کلینیک ها مشاهده می شود، افرادی هستند که مدت زمان طولانی فاقد هیچ گونه تحرک فیزیکی بوده و بعد به یکباره تصمیم می گیرند، ورزش کنند. این گروه بسیار در معرض آسیب بوده و ما به آنها هشدار می دهیم که ورزش را از یک پیاده روی آرام و یا شنای ملایم روزانه آغاز کرده و به تدریج زمان و شدت و سرعت آن را افزایش دهند. در حرکات تقویتی نیز در صورتی که از وزنه برای تقویت عضلات استفاده می کنند، حتما در هفته های اول از وزنه های کم مانند نیم تا یک کیلو و تعداد تکرار محدود تمرینات شروع کنند تا دچار آسیب نشوند.

محسنی بندپی در پایان خاطر نشان کرد: انجمن فیزیوتراپی ایران نیز هم راستا با کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی، شعار کنگره امسال را «حرکت برای زندگی» انتخاب نموده است، تا هرچه بیشتر توجه هم میهنان عزیز را به این موضوع جلب کند.

کنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران از تاریخ ١۵ لغایت ١٧ اردیبهشت ۹۵ در هتل المپیک تهران برگزار می گردد
سلامت نیوز: بیماری های قلبی و تنفسی در کمین افراد کم تحرک/ پیاده روی کنید

ارسال شده در 15 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع قلب و عروق

پیشنهاد سردبیر

  • افسردگی در بانوان
  • به آرامش رسیدن با بخشیدن
  • کهیر درمانش چیست؟
  • خانمها در والیبال به چه توانایی هایی نیاز دارند؟
  • هر آنچه لازم است درباره دو رحمی بودن زنان بدانید
  • مراقب بیماری های قلبی باشید
  • در سرطان پستان ماهی تا چه حد تاثیر دارد
  • کاربردها و خاصیت درمانی این میوه پاییزی
  • بی تفاوتی نسبت به زندگی مشترک
  • عفونت تنفسی و گوارشی همزمان چه علائمی دارد؟
  • آیا در زمان سرما خوردگی باید ورزش متوقف شود؟
  • آنچه درباره قلیان تا کنون شنیده اید
  • مهم سالم ماندن است نه نوع رژیم!
  • بهترین روش برای خشک کردن موها
  • اطلاعاتی در مورد مصرف انواع ترشیجات
  • محبوبترین ها

  • اصول تغذیه برای پسردار
  • درباره تغذیه درشب قبل از عروسی بیشتر بدانید
  • عواملی که باعث چاقی شکمی در زنان می‌شوند
  • مواد مغذی برای یک صبحانه سالم
  • نگاهی به عملکرد ویتامین ها در بدن شما
  • ترشی ها و خواص آنها را بهتر بشناسیم
  • فست فودهای لذیذ اما همراه با آسم و آلرژی
  • دریافت پروبیوتیک ها از این منابع
  • عادت های غذایی مفید برای کسانی که میخواهند سالم بمانند
  • اگر از ابتلا به آنفولانزا هراسانید ، این خوراکی ها را بخورید
  • با صرف وعده شام سبک در اوایل شب لاغر شوید
  • لاغری فرایندی تدریجی است، عجله نکنید
  • زمان طلایی برای میل این خوراکی روزمره
  • آیا شما هم با اینکه کم غذا می خورید لاغر نمی شوید؟
  • اصول پیروی از یک رژیم غذایی سالم
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است