؛
مراقبت از استخوان لبنیات قوی شدن استخوان قرص های کلسیم سلامت استخوان ها پیری و شکستگی استخوان ها پوکی استخوان
تفسیر آزمایش کلسیم چگونه صورت میگیرد تخمین میزان کلسیم موجود در بدن برای ما چه فایده هایی دارد سطح نرمال کلسیم در بدن چه میزان باید باشد

 کلسیم یکی از مواد معدنی مهم برای بقای انسان است و در بسیاری مواد غذایی وجود دارد. کلسیم نقش مهمی را در انقباض ماهیچه‌ها، خون‌رسانی، استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها، تنظیم آنزیم‌ها، آرامش اعصاب، انتشار هورمون‌ها، تنظیم ضربان قلب و عملکرد مغز ایفا می‌کند.
میزان طبیعی کلسیم در بدن از 8.6 تا 10.6 میلی‌گرم در دسی‌لیتر است. اگر سطح کلسیم در خون بیشتر از حد طبیعی باشد به این معنا است که کلسیم اضافی در بدن از طریق ادرار، مدفوع و تعرق دفع نشده است. بیماری سرطان به خصوص سرطان سینه و مشکلات ریوی می تواند عامل بالا بودن سطح کلسیم خون باشد.
علاوه بر آزمایش خون، تکرر ادرار شدید، تهوع، سرگیجه، افزایش ناگهانی اشتها، عطش و درد استخوان نشان از اختلال در سطح این ماده در بدن است. کمبود کلسیم در بدن منجر به شکستگی مکرر استخوان‌ها، کاهش استحکام دندان‌ها، سنگ کلیه و پوکی استخوان می‌شود.
گفته می‌شود که سطح کلسیم نسبت به سایر مواد معدنی در بدن بیشتر است. وجود کلسیم در بدن سبب شگل گرفتن استخوان‌ها و حفظ استحکام آن‌ها می‌شود. در صورت پایین بودن سطح این ماده معدنی در بدن، مصرف مکمل‌های کلسیم  همچون لاکتات کلسیم، سیترات کلسیم و کربنات کلسیم ممکن است اولین تجویز پزشک باشد.
کمبود کلسیم بر اثر پرخوری، کم‌تحرکی، استعمال دخانیات، مصرف بیش از حد کافئین، افزایش چشمگیر سایر مواد معدنی همچون منیزیم در بدن، اختلالات هورمونی، ابتلا به بیماری دفع کلسیم، اثرات جانبی برخی داروها، شیمی درمانی، سرطان، بیماری گوارشی، گرفتگی عضلات، نارسایی کلیه، التهاب روده، اتهاب لوزوالمعده، کمبود ویتامین D  و کبود فسفات در بدن بوجود می‌آید.
وجود کلسیم کافی در بدن از بیماری چاقی پیشگیری می‌کند و سبب افزایش طول عمر، کیفیت خواب، جذب آهن، تنظیم ضربان قلب و تسهیل انعقاد مناسب خون می‌شود. جذب کلسیم در بدن به کمک ویتامین D  انجام می‌شود؛ در نتیجه مصرف این ویتامین و قرارگیری مناسب و مجهز در مقابل نور خورشید نیز توصیه می‌شود.
مواد غذایی همچون شیر، لوبیا، خشکبار، پنیر، ماست، ماهی، انجیر، کشمش، خرما، جعفری، اسفناج، خانواده کلم‌ها، غلات غنی‌شده و شیر سویا سرشار از کلسیم هستند و مصرف آن‌ها توصیه می‌شود.
این توضیحات فقط به عنوان یک راهنمای اولیه ارائه می‌شوند تا شما با مکانیسم عمل مواد شیمیایی حمل‌شده در خون بیشتر آشنا شوید. هر گونه تفسیر دقیق نیاز به تداخل و دقت پزشک مورد نظر دارد و برای جزئیات بیشتر حتما باید به پزشک مراجعه شود.
منبع: Medical News Today
Medical Daily

ارسال شده در 15 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • به سوال کودکان درباره چگونه به دنیا آمدنش چه پاسخی دهیم
  • کلاژن سازی آسان در خانه
  • انگور، میوه‌ای مفید برای تقویت معده و دستگاه عصبی
  • آموزش درمان خانگی عرق سوزی پا
  • پوره فلفل قرمز برای زمستان
  • ارتباط نارسایی کلیه با مرگ و میر مبتلایان
  • کشف اندام جدیدی در سیستم گوارشی
  • گزینه های خوراکی مفید و مضر برای دیابتی ها
  • محبوبترین ها

  • بررسی ترکیبات مضر نودل
  • باکتری های مقصر در افزایش اشتها
  • طبق رژیم دکتر اوز در یک ماه لاغر شوید
  • اثرات منفی فست فودها روی بدن خردسالان
  • مقابله با رفتارهای تغذیه ای اشتباه
  • همه چیز درمورد فواید باورنکردنی تخم مرغ
  • معرفی روغن های سالم و بی خطر برای سلامتی
  • درست غذا بخورید، پر مو نشوید!
  • رپورتاژ

  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • چشمانی زیبا و گیرا با پپتیدها!
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • کلینیک سیب سرخ -گونه‌گذاری،فرم‌دهی چانه، برجسته‌سازی لب
  • الو دکتر

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است