نفخ درد شکم تهوع و بازگشت اسید به مری باد شکم اسهال

نفخ شکم با چه عواملی پدید می آید می خواهیم مهمترین عوامل ایجادکننده نفخ در شکم را بشناسیم و برخی مواد غذایی ایجادکنند نفخ را به شما معرفی کنیم

یک شکم باد کرده، فقط در طول عادت ماهیانه گریبان خانم‌ها را نمی‌گیرد. گاهی اوقات مواد غذایی که می‌خوریم، می‌توانند باعث آن احساس پری و گازدار بودن شوند. در اینجا لیستی از مواد غذایی که ممکن است باعث نفخ شکمتان شوند را بیان می‌کنیم. شاید بخواهید در مورد محدود کردن یا اجتناب از آنها فکر کنید.

محصولات لبنی

عدم تحمل لاکتوز، می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. اما در هر صورت، گاز معده معمولا یک علامت شایع آن است. محدود کردن مقدار شیر، پنیر، ماست و بستنی که می‌خورید را امتحان کنید، و ببینید که آیا مفید واقع می‌شود یا نه. اگر چنین است، مجبور نیستید مواد لبنی را بطور کامل کنار بگذارید. شیر بدون لاکتوز بنوشید یا برای کمک کردن به بدنتان برای هضم محصولات لبنی، قرص‌های لاکتایید مصرف کنید.

سیب و گلابی

هر یک از این میوه‌ها حدود ۵ گرم فیبر دارند، بنابراین یک منبع عالی از فیبر محلول هستند. اما آنها می‌توانند برای معده‌های حساس، ایجاد مشکل کنند! اما بطور کامل از آنها اجتناب نکنید. خوردن نصف یا یک چهارم از این میوه‌ها یا پوست کندن آنها قبل از خوردن به شما امکان خواهد داد که بدون تحمل عوارض منفی این میوه‌ها، از طعم و فواید آنها لذت ببرید.

لوبیا

این گیاه جادویی حاوی الیگوساکارید است، یک نوع قند که بطور معمول توسط بدن‌های ما قابل هضم نمی‌باشد. هنگامیکه این قند به روده‌ی بزرگ شما می‌رسد، باکتری‌ها بطور کامل آنرا مصرف می‌کنند، و گازی هم که تولید می‌شود محصول جانبی ناخوشایند این پروسه خواهد بود. برای آنکه به بدنتان کمک کنید از آنها استفاده کند، مقدار کمی لوبیا را به همراه غلات سبوس دار که براحتی هضم می‌شوند، مانند برنج یا کوینولا بخورید.

بروکلی، کلم و مارچوبه

از این سبزیجات بسیار مغذی، اغلب به دلیل گاز بدبویی که تولید می‌کنند، اجتناب می‌شود! دلیل آنکه این سبزیجات باعث ایجاد گاز می‌شوند، به علت رافینوز است. این قند، بصورت هضم نشده حرکت می‌کند تا به روده‌ی بزرگ برسد که در آنجا توسط باکتری‌های تولید کننده‌ی متان، تخمیر می‌شود. متاسفانه، شما برای کاهش گازی که آنها تولید می‌کنند، نمی‌توانید هیچ کاری انجام دهید. اما خوردن آنها در حد اعتدال و با سایر مواد غذایی باید به جلوگیری از نفح شکم پس از خوردن آنها کمک کند.

غذاهای چرب

چربی، روند هضم را کند می‌سازد و به غذا، زمان بیشتری برای تخمیر می‌دهد. همچنین احساس پری را افزایش می‌دهد.

غذاهای شور

سدیم به خودی خود ممکن است باعث ایجاد گاز نشود، اما قطعا باعث احتباس آب می‌گردد. برای آنکه مطمئن شوید از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز تجاوز نمی‌کنید، مقدار نمکی که به غذا اضافه می‌کنید را کاهش دهید و برچسب مواد غذایی را بخوانید.

آدامس و آبنبات سفت

هنگامیکه شما این‌ها را می‌جوید یا می‌مکید، در نهایت به دفعات بیشتری عمل بلع را انجام می‌دهید. این یعنی شما احتمالا هوای بیشتری فرو می‌برید. همچنین، آدامس‌ها و آبنبات‌های حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند به مشکلات دستگاه گوارشی نیز منجر شوند.

نوشیدنی‌های گازدار

نوشیدنی‌های پر گاز مانند نوشابه و آبجو هم، دی اکسید کربن آزاد می‌کنند که می‌تواند به معنی نفخ باشد.

وب‌سایت تناسب اندام

ارسال شده در 19 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • چطور از التهاب های فصلی رها شویم؟بخش دوم
  • سوء مصرف آنتي بيوتيك‌ها باعث افزايش مقاومت بيماران و شيوع عفونتهاي بيمارستاني مي‌شود
  • اعتیاد در خردسالان
  • سیب زمینی ادویه دار در فر
  • به هنگام مریض شدن بدانید چه می خورید
  • برای گرفتن فشارتان این وقت مناسب تر است!
  • تصاویر دستگاه انکوباتور نوزاد
  • تغذیه در زمان بیماری
  • تضمین سلامت قلب با مواد پروتئینی
  • آشنایی با بیماری واریس و چگونگی جلوگیری از آن
  • صحبت هایی پیرامون گوش درد
  • آمار خودکشی های ناشی از افسردگی
  • فقر اطفال و آسیب های مغزی آنان
  • پیامدهای استفاده از لنزهای زیبایی
  • خوردن یک برش پیتزا با بدن شما چه می کند
  • محبوبترین ها

  • چک لیستی از خاصیت میگو
  • اسهال و کارکرد روده
  • تاثیر گرمایی فلفل
  • قابل توجه خانمهای باردار گیاهخوار
  • غذا می تواند ضریب هوشی افراد را بالا ببرد
  • مصرف مکمل های غذایی در ورزشکاران
  • افزایش فشار خون و از کار انداختن سیستم ایمنی بدن با نمک
  • با رژیم های نادرست غذایی آشنا شوید
  • رژیم غذایی همراه با سفارشهایی که باید به آن عمل کرد!!
  • نظر متخصصین تغذیه درباره روزه داری در تابستان
  • با کدام ویتامین ها گودی و تیرگی زیر چشم از بین می رود؟
  • سیب زمینی شیرین: کربوهیدرات خوب!
  • مکمل ویتامین D و افزایش کلسترول در نوجوانان
  • اطلاعات کامل درباره معجزه گیاه آلوورا
  • مصرف این 6 ماده خوراکی سبب تقویت حافظه می شود
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است