812372_193

با رعایت و پیروی از این 14 اصول می توانید جوان بمانید و به طول عمرتان بیافزایید توصیه های ما را در این زمینه بخوانید و به آن ها عمل کنید

 به‌نظر می‌رسد این روزها جلوگیری از پیری زودرس و افزایش طول عمر به یکی از دغدغه‌های مهم افراد تبدیل شده است. از صنعت تولید محصولات ضدپیری گرفته تا دانشمندانی که در آزمایشگاه‌ها مشغول فعالیت هستند، همه به‌دنبال فهمیدن رموز زندگی سالم و طولانی‌اند.

اخیرا محققان با آزمایش‌هایی که روی نمونه خون یک زن ۱۱۵‌ساله انجام دادند، دریافتند که فعالیت بدنی روزانه و سبک باعث می‌‌شود که در زمان پیری کمتر دچار ناتوانی شوید و در‌نتیجه زندگی سالم و طولانی‌تری خواهید داشت.  همه ما به‌دنبال عمر طولانی و سلامت هستیم؛ اگر شما هم به‌دنبال راهی برای طولانی‌تر شدن عمرتان هستید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به این مطلب بیندازید. در این مطلب نکاتی را یادآور می‌شویم که دانستن آنها به شما کمک می‌کند سالم‌تر باشید و عمر طولانی‌تری داشته باشید.

استرس را کنترل کنید

اجتناب از استرس برای اکثر مردم عملی نیست، اما روش‌های موثری برای کنترل آن وجود دارد. یوگا، مدیتیشن یا تنفس عمیق را امتحان کنید؛ حتی چند دقیقه در روز هم می‌توانند تاثیر خود را بگذارند.

خواب را در اولویت قرار دهید

داشتن خواب کافی با کیفیت خوب می‌تواند خطر ابتلا به چاقی، دیابت، بیماری قلبی و اختلالات خلق‌و‌خو را پایین بیاورد. خواب کافی به بهبود سریع‌تر پس از بیماری هم کمک خواهد کرد.

از DNA‌تان محافظت کنید

با افزایش سن، انتهای کروموزوم‌ها که تولومر نام دارد، کوتاه‌تر می‌شود. این مسئله افراد را نسبت به بیماری آسیب‌پذیرتر می‌کند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند تغییرات جزئی در زندگی باعث تقویت آنزیمی می‌شود که  طول عمر تولومر را افزایش می‌دهد. برای محافظت از DNA مفیدترین کار سبک زندگی سالم است. میوه و سبزیجات فراوان بخورید، ورزش کنید، سیگار و دخانیات را کنار بگذارید و از برخورد با اشعه‌های خطرناک و مواد شیمیایی دوری کنید. شاید مجبور باشید کارتان را  عوض کنید.

وظیفه‌شناس باشید

مطالعات محققان نشان می‌دهد کسانی که وظیفه‌شناس هستند، عمر طولانی‌تری دارند. افراد وظیفه‌شناس تلاش بیشتری برای محافظت از سلامت‌شان انجام می‌دهند و انتخاب‌هایی می‌کنند که منجر به ارتباط‌های قوی‌تر و حرفه‌های بهتری می‌شود. همین ارتباطات قوی و رضایت شغلی باعث می‌شود عمر طولانی‌تری را تجربه کنید.

دوستان‌تان را عاقلانه انتخاب کنید

از قدیم گفته‌اند منش دوست روی دوست اثر می‌گذارد. عادات دوستان‌تان به شما هم منتقل می‌شود، پس به‌دنبال دوستانی با سبک زندگی سالم باشید. اگر دوستی دارید که چاق است، احتمال چاق شدن شما هم افزایش می‌یابد. کشیدن سیگار عادت دیگری است که از طریق ارتباط‌های اجتماعی گسترش می‌یابد.

سیگار را ترک کنید

ترک سیگار می‌تواند طول عمر شما را افزایش دهد؛ بر‌اساس یافته‌های یک مطالعه بریتانیایی، ترک سیگار در 30سالگی می‌تواند طول عمر را یک دهه افزایش دهد. ترک این عادت در 40، 50 یا 60‌سالگی، امید به زندگی را به‌ترتیب 9، 6 یا 3سال بالا می‌برد.

خواب بعدازظهر را دریابید

خواب بعدازظهر در بسیاری از کشورها امری رایج است. شواهد علمی نشان می‌دهند که چرت زدن باعث طولانی شدن عمر می‌شود. براساس یافته‌های یک مطالعه جدید، آنهایی که به‌طور منظم چرت می‌زنند، در مقایسه با افرادی که گهگاه چرت می‌زنند، 37درصد احتمال کمتری دارد که بر اثر بیماری قلبی بمیرند.

ازدواج کنید

افراد متاهل بیشتر از همتایان مجرد خود عمر می‌کنند. این اختلاف به حمایت اجتماعی و اقتصادی که ازدواج فراهم می‌کند، نسبت داده می‌شود. با توجه به اینکه ازدواج بیشترین فایده را دارد ولی افرادی که مطلقه یا بیوه هستند در مقایسه با افرادی که هرگز ازدواج نکرده‌اند، میزان مرگ و میر پایین‌تری دارند.

رژیم مدیترانه‌ای را تجربه کنید

برنامه غذایی مدیترانه‌ای سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل، روغن‌زیتون و ماهی است. مطالعات محققان بر فواید چشمگیر این رژیم غذایی صحه می‌گذارد. این برنامه غذایی احتمال بروز سندروم متابولیک، ترکیبی از چاقی، قند‌خون بالا، فشار خون بالا و عوامل دیگر که احتمال خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را افزایش می‌دهند، به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

از ژاپنی‌ها یاد بگیرید

ساکنان اوکیناوای ژاپن زمانی، طولانی‌ترین امید به زندگی را در جهان داشتند. محققان این امر را به برنامه غذایی سنتی منطقه نسبت می‌دهند که سرشار از سبزیجات سبز و زرد و کالری کم است.

لاغر شوید

کاهش وزن می‌تواند شما را در برابر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سایر عوارض کاهنده عمر محافظت کند. چربی شکم مضر است، پس  بر سوزاندن چربی این ناحیه تمرکز کنید. مطالعات محققان نشان می‌دهد خوردن فیبر بیشتر و ورزش منظم، روش‌های موثری برای کاهش چربی دور شکم هستند.

دوستی سالم

عادات دوستان‌تان به شما هم منتقل می‌شود، پس به‌دنبال دوستانی با سبک زندگی سالم باشید. اگر دوستی دارید که چاق است، احتمال چاق شدن شما هم افزایش می‌یابد. کشیدن سیگار عادت دیگری است که از طریق ارتباط‌های اجتماعی
گسترش می‌یابد

بخشنده باشید

رها شدن از کینه و بغض فواید شگفت‌آوری در سلامت افراد دارد. خشم مزمن با کاهش کارکرد ریه، بیماری قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های دیگر مرتبط است. بخشش، اضطراب را کاهش می‌دهد، فشار خون را پایین می‌آورد و باعث می‌شود راحت‌تر نفس بکشید. بخشنده بودن همیشه به معنای کمک مادی به دیگران نیست. گاهی اوقات با گذشتن از اشتباهات دیگران می توانید به طول عمر خود کمک کنید.

به امور معنوی بپردازید

افرادی که در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند بیشتر از افرادی که هرگز در این مسائل شرکت نمی‌کنند، عمر می‌کنند. مطالعه افراد بالای 65سالی که بیش از یک بار در هفته در مراسم مذهبی شرکت می‌کردند، نشان داده که این افراد نسبت به همتایان‌شان که در مراسم مذهبی شرکت نکرده‌اند، از سیستم ایمنی قوی‌تری برخوردارند.

از وسایل ایمنی استفاده کنید

تصادفات رانندگی رتبه پنجم شایع‌ترین علل مرگ و میر را در ایالات متحده و علت اصلی مرگ افراد سنین یک تا 24‌سال را تشکیل می‌دهد. استفاده از وسایل ایمنی روشی ساده برای بالا بردن احتمال عمری طولانی است. بستن کمربند ایمنی در تصادفات، خطر مرگ یا صدمه جدی را تا 50درصد کاهش می‌دهد.

مجله سیب سبز:

ارسال شده در 20 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • آمیبیازیس چه بیماری است؟ نحوه درمان آن چیست؟
  • تقویت هوش و آی کیو
  • حساسیت به بدلیجات به چه علتی بوجود می آید؟
  • هر آنچه لازم است درباره بیماری پوستی کراتوزیس‌ پیلاریس‌ بدانیم
  • مراقبت های دهان و دندان برای سالمندان
  • آیا علائم تومور بینی و سینوس را میدانید؟
  • ماشین زده شدن اطفال
  • بدون نیاز به دارو افسردگی تان را رفع کنید
  • بدن انسان چه موقع درخواست کمک میکند؟
  • خوشبو شدن ماشین لباسشویی
  • به کمک “لیزر”مینای دندان هم درمان می شود
  • زیاده روی خانواده ها در امر فرزند سالاری
  • رسیدگی به روحیات فرزند
  • آزار جنسی توسط همسر
  • راه حل مناسب برای نگهداری توان باروری
  • محبوبترین ها

  • نکات ضروری که باید برای رابطه جنسی بعد از زایمان دانست
  • بروز خونریزی هنگام مقاربت
  • نکاتی مهم و ضروری در رابطه با بهداشت جنسی نوجوانان
  • چه زمانی باید برای درمان نازائی اقدام کنیم
  • اهمیت برخورد خانواده در مقابل بلوغ دختران
  • از جمله فواید مقاربت برای یک زن باردار
  • نازا شدن با این عوامل
  • ارتباط سردرد با قاعدگی ماهانه
  • زمانبندی مناسب برای رابطه جنسی
  • بلوغ زودرس و این رفتارها
  • اهمیت کیفیت مرحله ارگاسم برای بانوان
  • رابطه زناشویی پس از بچه دارشدن
  • دلیل اصلی بزرگ بودن بینی آقایان نسبت به خانمها
  • ریشه علاقه به فیلم های پورن
  • ناباروری: عاداتی که تعداد اسپرم را کاهش میدهد
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است