طبخ سبزیجات سبزیجات خشک و پلاسیده سبزی جات رفته خرد کردن سبزیجات . سبزیجات بخارپز انواع سبزیجات آماده سازی سبزیجات

برای طبخ سبزیجات مختلف از چه روش هایی بهتر است کمک بگیریم چه کارهایی لازم است انجام دهیم تا بتوانیم ویتامین ها و املاح معدنی آن ها را در حین پخت از بین نبریم

روش درست پخت سبزیجات می تواند در حفظ مواد مغذی موجود در آن نقش زیادی ایفا کند.

چه از دوستداران سبزیجات باشید یا نه، مساله مورد توافق این است که انواع سبزیجات مفید بوده و در صورت تهیه با روشهای مشخص، مواد مغذی آن نیز حفظ می شود.

پژوهشها حاکی است روش پخت سبزیجات، جذب عناصر مغذی آن در بدن را آسان می کند.

الن ماجی متخصص امورتغذیه می گوید: پختن سبزیجات درافزایش برخی مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و آهن نقش زیادی دارد.
این پژوهشها حاکی است خوردن اسفناج وهویج پخته به افزایش میزان ماده بتاکاروتن آنتی اکسیدان در خون منجر شده و پس از آن به ویتامین آ تبدیل می شود.

روش های صحیح پختن سبزیجات شامل موارد زیر است:

بخارپزی سبزیجات

بخارپزی سبزیجات باید در مدت زمان کوتاه و درجه حرارت پایین با استفاده از روغن کم انجام شود. از این رو بخارپز کردن یکی از بهترین روشها برای پختن بیشتر انواع سبزیجات به ویژه بروکلی است.

پختن سبزیجات در مایکروویو

پختن سبزیجات در مایکروویو به آب زیادی نیاز ندارد، و علاوه بر پختن سریع سبزیجات به حفظ مواد غذایی آن کمک می کند.

سرخ کردن سبزیجات

سرخ کردن سریع سبزیجات در مقدار کمی روغن زیتون روش خوبی برای پختن بسیاری از انواع سبزیجات است، زیرا طعم و بوی خوبی به غذا می دهد. روغن زیتون همچنین قدرت جذب مواد مغذی نباتی مانند فنلها و کاروتنونیدها را افزایش می دهد.

پختن سبزیجات در فرگاز

قرار دادن سبزیجات در فرگاز روش درست دیگری برای پختن سبزیجات است به ویژه اگر مقدار کمی روغن زیتون نیز برای آن استفاده شود ، زیرا بدن انسان مواد غذایی را با وجود روغن خیلی بهتر جذب می کند.

کباب پز کردن سبزیجات

کباب پز کردن سبزیجات با کباب پز آتشی، طعم لذیذی بدان داده و مواد غذایی موجود در آن را حفظ می کند و بهترین روش پختن برای گیاهان مارچوبه، لوبیای سبز، کرفس، بروکلی و پیاز است.

آب پز کردن سبزیجات

آب پز کردن سبزیجات آخرین روش پخت است، زیرا سبزیجات فایده خود را در آب جوش از دست می دهد اما هویج استثناست زیرا با آب پز شدن میزان بتاکاروتن آن افزایش می یابد.

سبزیجات را در آب نخیسانید

برای حفظ ویتامینها ومواد معدنی محلول در سبزیجات، از خیساندن آن در آب بپرهیزید سبزیجات را پیش ازبرش بشویید واز خیساندن آن بپرهیزید زیرا موجب از بین رفتن مواد غذایی اساسی آن مانند ویتامین سی می شود.

پختن سبزیجات بدون برش

پختن سبزیجات بدون برش آنها موجب حفظ ویتامینها و مواد معدنی محلول درآن می شود، به همین دلیل در صورت امکان از خرد کردن آن پرهیز کنید.

پایگاه خبری شبکه العالم،

5 1000
ارسال شده در 20 اردیبهشت 1395 توسط با موضوع آشپزی رژیمی و سالم

پیشنهاد سردبیر

  • با این علائم به ابتلا به ام اس در خود مشکوک شوید
  • با رعایت این راهکارها به کاهش وزن خود سرعت بخشید
  • لوزالمعده – کارکرد، مشکلات و بیماری
  • از زمین بلند میشم سرگیجه میگیرم،چرا؟
  • بادكردن ماهيچه ها
  • خوراک بلغور و اسفناج
  • بهترین راهکار برای جلوگیری از دیابت نوع دوم
  • ورزش هایی برای تناسب اندام خانم ها
  • محبوبترین ها

  • چطوری دربچه ها برای ورزش انگیزه بوجود آوریم
  • افزایش عملکرد بدن با برخی ترفندهای موثر
  • فواید افزایش تدریجی دمای بدن
  • فعالیت های ورزشی مناسب در سال جدید
  • صبحانه کامل چه تاثیراتی بر عملکرد ورزشکار دارد؟
  • المپیک نوین چگونه بوجود امد؟
  • تاثیر فعالیت بدنی روی ترکیب بدن
  • فیگور گیری را اینگونه یاد بگیرید
  • رپورتاژ

  • چشمانی زیبا و گیرا با پپتیدها!
  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • مرجع فروش انواع ویلچر, ویلچر برقی, واکر, عصا
  • شامپوهای ضد ریزش و رویش مجدد مو حاوی کافئین
  • دکتر دندانپزشک امینی عضو انجمن ایمپلنتولوژی آمریکا
  • الو دکتر

    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما