غذا دادن به اطفال تقویت اشتهای کودکان الگوی صحیح برای تغذیه کودک اشتهای کودکان

بحث و دعوا با کودکان بر سر غذا خوردن مشکل بسیاری از مادران است متخصصین تغذیه چه توصیه هایی به ما در این زمینه می کنند تا این عادت بد غذایی را در فرزندانمان از بین ببریم

 می‌خواهید فرزندتان شادتر و سالم تر غذا بخورد؟ شاید هفته ها با او جنگیده باشید تا بالاخره موفق شده‌اید نوشابه را از رژیم غذایی اش حذف کنید. حتما با خود فکر می کنید کار بزرگی انجام داده اید و آنقدر در این نبرد خسته شده اید که  اصلا دلتان نمی خواهد یک عادت غذایی بد دیگر فرزندتان را قطع کنید. اما به شما توصیه می شود چند قدم کوچک بردارید تا عادت غذایی فرزندتان برای همیشه اصلاح شود. همچنین این راه کارها از اضطراب های هنگام صرف غذا می کاهد.

جمله «یک گاز دیگر بزن» را فراموش کنید

مطمئنا همه شما مادرها هنگام غذا خوردن به فرزندتان گفته اید که یک گاز دیگر بزن یا یک قاشق دیگر بخور. ناراحت نباشید این جمله نسل هاست که سینه به سینه در مادرها گشته و ادامه نیز خواهد داشت. معمولا این جمله به کودتان این احساس را می دهد که نمی دانند چه مقدار غذا برای سیر شدنش کافیست و شاید از شما بپرسد”مامان با چند تا گاز یا قاشق سیر می شوم” با چنین سوالی کاملا روشن است که استراتژی شما در غذا دادن به کودک درست نیست.

به فرزندتان اجازه دهید تا او برای مقدار غذایی که می خورد تصمیم بگیرد. اگر هنگام نهار کم غذا می خورد اصلا اشکالی ندارد باقیمانده غذا را به جای میان وعده در روز به او بدهید . این کار به شما کمک می کند تا فرزندتان هله هوله کمتری بخورد.

سبزیجات را صبح به فرزندتان بدهید

خیلی از بچه ها از شام خوردن طفره می روند. مقدار کمی شام می خورند یا ترجیح می دهند برای شام پاستا یا ساندویچ سرمیز غذا باشد . اگر سبزیجات در بشقاب غذایشان باشد که اصلا به آن لب نمی زنند. بهتر است سبزیجات را در وعده صبحانه وقت نهار یا به عنوان میان وعده به فرزندتان بدهید. در این ساعات از روز بچه ها فشار کمتری از سوی والدین برای غذا خوردن احساس می کنند تا وقت شام. به عنوان مثال می توانید پیش از شام خوردن هویج یا بروکلی به دست فرزندتان بدهید تا گاز بزند. بعد از مدتی این تبدیل به عادت غذایی اش می شود و خود به خود قبل از شام خوردن به سمت یخچال می رود تا سبزیجات بردارد . به این ترتیب اگر سر میز شام هم سبزیجاتش را نخورد خیال شما از این بابت راحت است.

از دسر سوءاستفاده نکنید

صرف دسر نباید وسیله ای برای تنبیه یا تشویق باشد. هرگز به فرزند خود نگویید که اگر همه غذایت را خوردی یک شیرینی به تو می دهم. شیرینی  را همراه غذا سر میز بیاورید تا برای خوردن آن عجله زیادی نداشته باشد و همچنین کم خوردن شیرینی باعث می شود کالری کمتری جذب شود.

فقط یک نوع غذا سر میز باشد

به هیچ عنوان به خودتان زحمت درست کردن چند نوع غذای ساده را ندهید تا اگر فرزندتان یک غذا را دوست نداشت انتخاب دیگری هم داشته باشد. اگر یک غذا سر میز باشد کودک شما انگیزه بیشتری پیدا می کند تا طعم چیزی که دیگران می خورند را بچشد. در این کار درس زندگی نهفته است و آن این است که همیشه سر میز غذایی که شما دوست دارید حاضر نیست البته توصیه می شود غذایی آماده کنید که همه اعضای خانواده دوست داشته باشند.

نی‌نی سایت:

ارسال شده در 23 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع سلامت کودک

پیشنهاد سردبیر

  • چگونه غذای کمکی را برای شیرخوار شروع کنیم
  • میوه هایی که از ورود ویروس به بدنتان جلوگیری می کنند
  • نکات مراقبت از پوست در روز عروسی
  • مقایسه ارزش تغذیه ای ماست بستنی
  • گلبول‌هاي قرمز مصنوعي با قابليت حمل اكسيژن و دارو ساخته شد
  • انجام عمل بینی بدون توجه به زمان آن
  • تاثیرات منفی رژیم های غذایی نادرست
  • همه چیز درباره دارو های هومیوپاتی
  • محبوبترین ها

  • کارکرد صحیح معده باهلیله سیاه
  • امراض نوروزی و شیوه خود درمانی از آنها
  • چگونه می توانیم در خانه روغن دارچین تهیه کنیم
  • راهکار های طب سنتی برای درمان بیماری پوستی
  • انواع املاح و مواد معدنی موجود در آب برنج
  • استفاده روزانه از چای گل‌گاوزبان چه عارضه هایی دارد؟
  • دم کرده زالزالک برای قلب
  • درمان آب آوردن زانو با تخم مرغ
  • رپورتاژ

  • نگاهی به لیزر و کارکرد آن در پوست و زیبایی
  • بهترین و کم هزینه ترین گزینه لیپوماتیک
  • سالن زیبایی و عروس مریم رئوف
  • دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • الو دکتر

    نخ دندان ارکید
    لاغر شو
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است