index.jpg5229659

 

 آیا میدانستید مصرف غذاهای دریایی باعث پیشگیری از زوال عقل خواهد شد بهتر است به خاطر حافظه تان هم که شده از منابع غذایی دریایی سرشار از امگا 3 کمک بگیرید

غذاهای دریایی غنی از اسیدهای چرب اُمگا-3 به تقویت حافظه و احیای مجدد سلول های مغزی کمک می کنند.

به گفته محققان مرکز پزشکی دانشگاه راش شیکاگو، مصرف حداقل یک بار در هفته غذاهای دریایی یا سایر غذاهای حاوی اسیدهای چرب اُمگا-۳ از مغز در برابر مشکلات فکری و از بین رفتن حافظه مرتبط با افزایش سن محافظت می کند.

از بین رفتن حافظه و مشکلات فکری ناشی از افزایش سن در شرکت کنندگان تحت مطالعه که کمتر از یک بار در هفته غذای دریایی خورد بودند در مقایسه با افرادی که حداقل یکبار در هفته غذای دریایی مصرف کرده بودند با سرعت بیشتری کاهش یافته بود.

مارتا کلر موریس، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این مطالعه به ما نشان می دهد در حالیکه توانایی های شناختی به طور طبیعی در پی فرایند افزایش سن کاهش می یابند، اما می توان با انجام اقداماتی روند این فرایند را آهسته کرد.»

محققان این مطالعه به طور میانگین به مدت ۵ سال، ۹۱۵ فرد با میانگین سنی ۸۱.۴ سال را مورد مطالعه قرار دادند. در زمان ثبت نام این مطالعه، هیچ یک از افراد دارای علائم زوال عقل نبودند. در طول این مدت، هر فرد هر ساله از لحاظ توانایی های شناختی در پنج ناحیه حافظه ضمنی، حافظه کار، حافظه معنایی، توانایی دیداری-مکانی و سرعت ادراک تحت تست های استاندارد قرار می گرفتند.

گروه تحت مطالعه هر سال پرسشنامه مربوط به تنوع مصرف غذا را پر می کردند. بدین ترتیب محققان می توانستند میزان مصرف غذاهای دریایی گزارش شده توسط هر شرکت کننده را با توجه به تغییر در توانایی های شناختی شان که با تست ها اندازه گیری می شد مقایسه نمایند.

این پرسشنامه شامل چهار نوع غذای دریایی بود: ساندویچ ماهی تن؛ استیک ماهی، کیک ماهی و ساندویچ ماهی؛ ماهی تازه به عنوان وعده اصلی غذایی؛ و میگو، لابستر و خرچنگ.

شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند: گروهی که حداقل هر هفته یکی از غذاهای دریایی مذکور را می خوردند و گروهی که هر هفته کمتر از یکی از غذاهای فوق را می خوردند.

افرادی که غذاهای دریایی بیشتری می خوردند میزان کاهش در حافظه معنایی شان که مربوط به حافظه اطلاعات کلامی است، بسیار کمتر بود. همچنین یافته ها نشان داد روند کاهش در تست سرعت ادراکی شان، یا توانایی مقایسه سریع حروف، اشیاء و الگوها نیز آهسته تر بود.

غذاهای دریایی منبع غذایی مستقیم اسیدچرب اُمگا-۳ هستند که مولفه ساختاری اصلی مغز محسوب می شوند.
مهر،

ارسال شده در 25 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • استفاده از روش های طبیعی برای احساس آرامش
  • حرکات پیشنهادی ورزشی برای بیماران خاص
  • اضطراب خود را با روش های گیاهی درمان کنید
  • معرفی برخی ریمل ها مهم و مناسب
  • مواد غذایی مناسب برای میان وعده
  • بیماری های ناشی از وارد شدن به خانه با کفش
  • مفیدترین میوه پاک کننده معده
  • راهی ساده برای کمک به پایداری حافظه
  • از دیدن فیلم ترسناک بپرهیزید
  • ادرار و دانستنی هایی در مورد آن
  • معرفی کتابی تحت عنوان مدیریت استرس
  • تماشای فیلم های پورنوگرافی و عارضه های آن
  • توصیه های کامل خطاهای پرس سینه و چگونگی اصلاح آنها
  • رفع اضطراب اجتماعی با مهر و محبت
  • پیشگیری از پیدایش بیماری های قلبی- عروقی
  • محبوبترین ها

  • حفاظت استخوان ها در مقابل پوک شدن
  • اسهال در فصل سرما و مقابله با آن
  • سرطان های هولناک برای بانوان
  • فراموشی را با این ها درمان کنید
  • مقابله با نفخ و دل پیچه
  • دانستنی های مهم برای مبتلایان به آسم و آلرژی
  • زیادشدن خونریزی در دوران قاعدگی
  • ام اس و پیشگیری از بروز آن
  • از کجا بدانیم که دچار بیماری پریکاردیت شده ایم
  • خروپف مرگ آور است
  • افراد روزه دار و سوزش در دستگاه گوارش
  • بروز لخته خون و این مشکلات
  • اگر فشار خون دارید شکر مصرف نکنید
  • توصیه های متخصصین در زمینه عفونت های ویروسی
  • معده چرا ورم میکند و چطوری معالجه می شود؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است