کم کننده اشتها کم کردن اشتها کاهش وزن پایین آوردن وزن

وقتی کار ذهنیی و فکری انجام میدهید با احساس گرسنگی مواجه خواهید شد برای مهار آن سراغ تنقلات و خوراکی های مختلف خواهید رفت می خواهیم روش های مهار اشتهای کاذب را به شما پیشنهاد دهیم

پژوهشگران می‌گویند انجام ورزش پس از فعالیت‌های ذهنی و فکری می‌تواند اشتهای ناشی از این فعالیت‌ها را به میزان قابل توجهی مهار و مانع بروز احساس گرسنگی شود.

 بی‌دلیل نیست که بسیاری از کارمندان حین کار تنقلات فراوانی مصرف می‌کنند؛ تنقلاتی که اغلب پرکالری و متاسفانه بی‌خاصیتند. علت این عادت مضر آن است که کار فکری و ذهنی به‌میزان قابل توجهی انرژی بدن را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود اشتهای فراوانی به خوردن و تامین این انرژی از دست رفته ایجاد شود.

به گزارش تایم، مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که یکی از راه‌های مناسب برای جلوگیری از هله‌هوله‌خواریِ ناخواسته انجام منظم ورزش است. این یافته ممکن است با برداشت معمول ما از آثار ورزش سازگار نباشد، اما پژوهش حاضر می‌گوید که ورزش درواقع سبب می‌شود افراد کمتر احساس گرسنگی کنند. دلیل احتمالی این مسئله از دید این پژوهشگران آن است که ورزش می‌تواند هورمون‌هایی را که سبب بروز گرسنگی می‌شوند بهتر تنظیم کند. در این مطالعه که اخیرا در نشریه «پزشکی و علم در ورزش و تمرین»‌ منتشر شده پژوهشگران دریافته‌اند افرادی که پس از انجام فعالیت‌های ذهنی و فکری، از جمله کارهای اداری یا بانکی، ورزش می‌کنند در مقایسه با کسانی که کار فکری و ذهنی می‌کنند اما تحرکی ندارند کالری کمتری به بدن خود می‌رسانند.

در این مطالعه، پژوهشگران ۳۸ دانشجو را به‌طور تصادفی انتخاب کردند و از آنها خواستند که پس از اتمام یکی از امتحان‌هایشان یا ۱۵ دقیقه استراحت کنند یا ۱۵ دقیقه را روی تردمیل به ورزش سنگین بپردازند. پس از اتمام این ۱۵ دقیقه از این دانشجویان خواسته شد که ۳۵ دقیقه را در گوشه‌ای آرام و ساکن سپری کنند. و در نهایت به آنها گفتند که می‌توانند هر مقدار پیتزا که بخواهند بخورند.

پژوهشگران دریافتند دانشجویانی که پس از امتحان، یعنی کار فکری سنگین، استراحت کرده بودند به طور میانگین معادل ۱۰۰ کالری بیشتر غذا خورده بودند. برعکس، دانشجویانی که پس از کار فکری، یعنی امتحان، ورزش کرده بودند غذای اضافه نخوردند و کالری بیشتری به بدن‌شان نرساندند، هرچند حین فعالیت ورزشی پس از امتحان انرژی بیشتری سوزانده بودند. دکتر ویلیام نومیر، سرپرست گروه پژوهش از دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، می‌گوید: «ورزش این قابلیت را دارد که دسترسی بدن به ذخیره غذایی‌اش را افزایش دهد و از این طریق به مغز پیغام خواهد داد که منابع کافی انرژی در اختیار داریم و نیازی نیست که برای تامین انرژی چیزی بخوریم.»

پژوهش‌های بیشتری لازم است تا دریابیم که چرا ورزش می‌تواند چنین اثر مطلوبی داشته باشد، با این حال نومیر می‌گوید که احتمالا این خاصیت باید ناشی از اثراتی باشد که ورزش بر برخی هورمون‌های بدن می‌گذارد؛ هورمون‌هایی که سبب افزایش گرسنگی می‌شوند. این فرضیه می‌تواند این مساله را نیز توضیح دهد که چرا افراد بلافاصله پس از ورزش میل به خوردن غذا ندارند.

پژوهش حاضر مهر تایید دیگری است بر مطالعات گوناگونی که در این زمینه صورت پذیرفته، اما با این حال این پژوهش به ما نمی‌گوید که نقش ورزش در این میان تا چه اندازه برجسته است و مهمتر اینکه چه میزان ورزش می‌تواند بهترین نتیجه را درپی داشته باشد.

سلامت آنلاین

ارسال شده در 26 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • شناخت بیشتر در رابطه با آزواسپرمی
  • آیا تست های HIV صحیح هستند؟
  • رمانتیک شدن زنان با این خوراکی
  • با نوشیدن آب سالم کودکان سالمی داشته باشید
  • رضایت از میزان اعتبار حوزه بهداشت در لایحه بودجه ۹۶
  • نکاتی مهم برای جلوگیری از اعتیاد فرزندان
  • شناخت بهتر کربوهیدرات , پروتئین و چربی ها
  • طبخ ماکارونی به روشی جدید
  • پیشگیری از دردکمر با علت عضلانی
  • آیا غذا خوردن پیش از خواب باعث چاقی می شود؟
  • ورزش ناجی افراد افسرده
  • اطفال و قدرت انتخاب
  • اتوبوس ایدز در سه نقطه تهران مستقر می شود
  • فاکتورهای ارثی بودن بزرگی قلب
  • آشنایی با معنا و مفهوم تمرین ورزشی
  • محبوبترین ها

  • 4 ورزش آسان که گردش خون را تنظیم میکنند
  • اثر واقعی فعالیت بدنی روی کنترل وزن
  • حرکات ورزشی برای درمان منیسک
  • برای کات و تفکیک عضلات بدنسازان چه برنامه ای دارند
  • آیا طول عمر واقعا می تواند به همین سادگی باشد؟
  • ضد التهاب بودن ورزش،درست یا غلط؟
  • آب چه تاثیری بر سلامت ورزشکار دارد
  • تاثیرات مفید حرکات ورزشی کوتاه مدت
  • برنامه منظم فعالیت بدن
  • با 30 دقیقه ورزش سلامت مغز خود را تضمین کنید
  • جذب مایعات و تمرین ورزشی
  • رژیم غذایی برای کسانی که نیاز به پروتئین بیشتر دارند
  • کارکرد ورزش در هنگام آلودگی هوا 3
  • تاباتا؛چه نوع تمرینی است؟
  • آیا ورزش برای کسانی که که لاغر هستند خطرناک است؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است