blood-pressure_625x350_81449059374
برای کنترل فشار خونتان بهتر است از برخی مواد غذایی کمک بگیرید و اجازه ندهید فشار خونتان بالا برود و بدنتان با اختلالات ناشی از ان مواجه شود

فشار خون بالا که به قاتل خاموش نیز معروف است، یک مشکل جدی سلامتی همراه با آسیب دیدن رگ های خونی است که می تواند به بسیاری از شرایط پزشکی دیگر از جمله بیماری های قلبی، بیماری های کلیوی، سکته مغزی و … نیز دامن بزند.
،رژیم غذایی نقش بزرگی در کنترل فشار خون و داشتن فشار خون طبیعی ایفا می کند. توصیه های غذایی برای کاهش فشار خون، تاکید بر کاهش مصرف چربی و سدیم و پرهیز از الکل دارد.

بسیاری از دستورالعمل ها نیز بر پایه تمرکز بر غذاهای حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیوم است. البته علاوه بر این، منابع کم چرب و با پروتئین بالا، غلات کامل و مقادیر زیادی میوه و سیزی را نیز باید در نظر گرفت:

سبزیجات: غذاهای غنی از پتاسیم به کلیه ها اجازه می دهد مقادیر بیشتری سدیم را از طریق ادرار دفع کنند و همین روند باعث کاهش فشار خون می شود. سبزیجات برگ دار مانند کاهو، کلم پیچ، شغلم و اسفناج سرشار از پتاسیم است. برای انتخاب این سبزیجات، نوع تازه آنها را در نظر بگیرید چون نوع یخ زده و کنسروی شان، باز هم حاوی مقادیری سدیم است.

انواع توت: این میوه ها به ویژه زغال اخته سرشار از فلاونوئیدها هستند که نشان داده شده مصرف آنها به داشتن فشار خون پایین کمک می کند. میوه های خانواده توت را می توان در وعده صبحانه همراه با غلات کامل مصرف کرد.

سیب زمینی: غنی از پتاسیم و منیزیوم است؛ یعنی دو ماده معدنی که به کاهش فشار خون کمک می کنند. سیب زمینی همچنین سرشار از فیبر است که و برای داشتن یک رژیم غذایی سالم ضروری است.

چغندر: محققان در میان افراد دارای فشار خون بالایی که آب چغندر نوشیدند، شاهد پیشرفت های خوبی در کاهش فشار خون بودند. نیترات موجود در آب چغندر این تاثیر را روی فشار خون دارد.

شیر: بسیاری از رژیم های غذایی سالم، تاکید بر استفاده از غذاهای غنی از کلسیم برای کاهش فشار خون دارند. یک گزینه می تواند شیر یا ماست کم چرب باشد. مصرف روزانه کلسیم باید 1000 تا 1200 میلی گرم باشد یعنی چیزی حدود 2 تا 3 لیوان شیر. سایر منابع کلسیم عبارتند از پنیر و خانواده کلم.

بلغور جو: دارای فیبر بسیار بالا بوده و کم چرب و کم سدیم است. مصرف بلغور جو دو سر در پایین آوردن فشار خون موثر بوده، احتمال سکته های قلبی و مغزی را کاهش داده و در بهبود کارآیی قلب بسیار مفید است. مصرف بلغور جو در وعده صبحانه یک راه عالی برای داشتن انرژی در تمام طول روز است.

موز: طبق توصیه ها، افراد بزرگسال باید حداقل 4700 میلی گرم در روز پتاسیم مصرف کنند و دریافت سدیم هم نباید بیشتر از 2300 میلی گرم در روز باشد. بنابراین مصرف مواد غنی از پتاسیم یعنی میوه هایی مانند موز، زردآلو، پرتقال، انجیر، گریپ فروت، هلو، انگور و آلو نقش مهمی در کنترل پرفشاری خون می تواند داشته باشد.
منبع:www.eatingwell.com
آوای سلامت

ارسال شده در 27 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • آشنایی با پوکایوکه یا همان خطا ناپذیر سازی
  • توصیه های مختلف در مورد شیر مادر
  • آیا خوردن انبه برای بیماران دیابتی خوب است؟
  • تناسب اندام به صورت معمولی و خدادادی
  • تعریف اصطلاح پرکاربرد انعطاف پذیری
  • مزایای دریافت سلنیوم
  • آموزش تصویری ورزش سرشانه مختص خانمها
  • دلیل تنگ شدن کاروتید چیست؟
  • درمان جوش با محصولات طبیعی
  • پوست چرب ها بخوانند
  • ارتباط افسردگی در خانمها و دلبستگی ناایمن
  • چطوری موبایل تبدیل به یک حسگر مادون قرمز میشود
  • کاهش شانس بارداری با این خطاها
  • عوارض داروهای ضد بارداری در دیابتی ها
  • کشف فوايد جانبي داروهاي ضد کلسترول
  • محبوبترین ها

  • تاثیر عوامل ژنتیکی روی مسکن های کدئین دار
  • استفاده از پنی سیلین و این آلرژی ها
  • عوارض سوء مصرف داروي ترامادول خطرناک‌تر از ترياک است
  • آنتي بيوتيك ها در صدر داروهاي پر فروش كشور
  • موارد استعمال داروی کتوتیفن
  • استفاده جدید از داروی کنترل فشارخون در درمان عوارض قلبی ناشی از دیابت نوع دو
  • مسموميت با اکس پادزهري ندارد
  • در سال 87، 28 تن داروي اعتياد‌آور ترامادول در كشور مصرف شد
  • تاثیرات مخرب داروهای جنسی بر بدن
  • داروهای زمستانی که برای سلامتی مضر هستند
  • پژوهشگران ايراني موفق به توليد صنعتي «متادون» شدند
  • پودرهاي سفيدكننده‌ ميناي دندان را ضعيف مي‌كند
  • قرص سیرو لیموس با استفاده از فناوری نانو در تبریز تولید شد
  • آیا از عوارض قرص ریسپریدون خبر دارید؟
  • از این نوع قرص ها پرهیز کنید!
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است