36565

 آیا این گفته واقعیت دارد که با افزایش سن چاق تر خواهیم شد؟چگونه می توانیم مانع این امر شویم چه عواملی در این زمینه نقش دارند؟

بسیاری از افراد با افزایش سن، دچار چاقی می شوند. این وضعیت حاصل عوامل مختلفی از جمله رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی نشسته، عوامل ژنتیکی، عوامل اجتماعی، مصرف داروها و تغییرات هورمونی است.

 اغلب شهروندان پس از ورود به دانشگاه و آغاز یک فعالیت شغلی، زمان نسبتا زیادی را به صورت نشسته می گذرانند؛ به این ترتیب با کاهش فعالیت بدنی، کالری بیشتری به جای تبدیل به انرژی به صورت چربی ذخیره می شود و در نتیجه این رخداد توده عضلانی بدن کاهش می یابد و پس از 30 سالگی در هر دهه از زندگی بین سه تا پنج درصد از توده عضلانی بدن کاسته می شود.

به گزارش ساینس،زندگی مدرن امروزی همواره با استرس زیادی همراه است؛ استرس توانایی بدن را در هضم و جذب موادغذایی کاهش می دهد و عامل پرخوری یا تغذیه نامناسب بسیاری از افراد به شمار می رود.

با افزایش سن، میزان مسئولیت فرد در اجتماع و خانواده افزایش می یابد و در پی آن میزان استرس وی نیز بیشتر می شود؛ این افزایش استرس می تواند آثار مخربی بر سلامت فردی داشته باشد؛ ازجمله این که می تواند موجب چاقی، اختلال در یادگیری و یادآوری، ضعف سیستم دفاعی، فشارخون بالا، کلسترول و بیماری های قلبی شود.

افزایش سن همچنین با تغییرات هورمونی شدیدی همراه است و میزان ترشح بسیاری از هورمون ها از جمله هورمون رشد، استروژن، پروژسترون و دو هورمون تیروئید در سنین بالا، کاهش می یابد؛ بر اساس مطالعات، این کاهش طبیعی هورمون ها از سن 30 سالگی آغاز می شود و تا سن 65 سالگی به میزانی کمتر از حداقل میزان طبیعی در افراد جوان و سالم می رسد.

بسیاری از عوارض سالخوردگی از جمله کاهش توده عضلانی، افزایش چربی شکم، اختلال خواب و افسردگی، در واقع حاصل کاهش هورمون رشد هستند.
برای مقابله با افزایش وزن در اثر پیری، باید میزان فعالیت روزانه خود را افزایش داد، از یک رژیم غذایی سالم با میزان کالری مناسب و مواد معدنی استفاده و به میزان کافی استراحت کرد.
با وجود این که حفظ سلامتی در سنین پیری دشوارتر است، با استفاده از ابزارهای مناسب و تلاش کافی می توان به این هدف مهم دست یافت.

ایرنا

ارسال شده در 28 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • اطفال و دستکاری کردن دماغ
  • این خوراکی های مهم را قبل از زایمان بخورید
  • مواد طبیعی محافظت کننده از پوست دربرابر آفتاب
  • انجمن نفرولوژي داروي سيكلوسپورين را تائيد كرد
  • فشار خون زیاد را با یک لیوان آب طالبی درمان کنید
  • عفونت های مختلف جنسی بانوان
  • چرا پس از معالجه ریشه دندان دچار دندان درد می شویم
  • با خواص شاه تره آشنا شویم
  • چکار کنیم که کم غذا بخوریم
  • دمنوشی موثر برای درمان خلط گلو
  • میان وعده های کمکی برای اطفال
  • فرد سازگار از دیدگاه فروید
  • با این 8 راهکار ذهنتان را برای یادگیری سریع تر و بخاطر آوردن اطلاعات بیشتر پرورش بدهید
  • تاثیر کبد در سلامتی بدن
  • مشکل مخملک در خردسالان
  • محبوبترین ها

  • چگونه فرزندتان را به فعالیت جسمی ترغیب کنید
  • کابوس دیدن اطفال و این پیامدها در بزرگسالی
  • تاثیر شیر مادر روی قوای ذهنی نوزاد
  • انگشت مکیدن و پیشگیری از آسم
  • والدین و دوره پیش دبستانی
  • پرسش و پاسخ ها درباره این مشکل معمول نوزاد
  • درمورد نوزادان این حقیقتهای جالب را بدانید
  • والدین؛ مشوق اصلی کودک به درس خواندن
  • حساسیت غذایی در رده سنی پایین
  • درمان سرفه های خلط دار
  • 5 نکته برای بازگشت به کار پس ازبدنیا آمدن کودک
  • بازی های کامپیوتری و امراض گوناگون آن ها
  • تضمین استحکام استخوان های کودک
  • احتمال افزایش آلرژی در کودکان با مصرف آنتی بیوتیک
  • مرز شب‎ادراری‎
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است