سونا

ساده ترین سونا عبارت است از اتاقکی که با چوب روسازی شده و دارای نیمکت یا نیمکت های چوبی برای نشستن باشد. در این اتاقک کوره ای گرم کننده (که به طور معمول دارای المنت های برقی است) قرار دارد و بر روی آن توده ای سنگ که گاه بر روی آن آب آمیخته به مواد خوشبو کننده (بخور اوکالیپتوس) می باشند تا هوای سونا را گرم تر و عمل تنفس را آسان تر سازد. یک سونا خوب باید سه قسمت داشته باشد: رختکن، اتاق شستشو (دوش) تو گرم خانه (سونا).
سونا با بدن تقریبا برهنه انجام می گیرد و افراد به طور معمول نباید جز یک مایو پوشیده باشند. نخستین گام در استفاده از سونا، شستن سر و تن با لیف و صابون است تا بدین وسیله روزنه های پوشت بازتر شود و عمل تعریق و تنفس پوستی آسان تر صورت گیرد آنگاه باید وارد سونا شد. هنگام ورود به سونا شخص خود را در هوای بسیار گرم می یابد که حرارت موجود در آن 95 درجه سانتی گراد و یا نزدیک به 100 و گاه بالاتر است  اما باید دانست که درجه حرارت در قسمت های مختلف اتاق سونا یکسان نیست و تبعا به جهت خاصیت بالا رونده هوای گرم، گرمای کف اتاق کمتر از درجه حرارت در سکوهای بالاتر است. برای هماهنگ کردن تدریجی بدن با حرارت سونا بهتر است که به محض ورود از نشستن در بالاترین سکو خودداری ورزید. چند دقیقه نشستن در سکوی پایین و آنگاه رفتن به سکوی دوم و سرانجام نشستن در سکو آخر بهترین راه انطباق دادن بدن با حرارت سونا و کمک به تعریق بیشتر و بهتر است در این حالت ها گرم شدن بدن تدریجی است.
در بدو ورود به سونا رطوبت سطح پوست به سرعت از بین می رود و احساس گرمای شدیدی دست می دهد اما به محض این که عمل تعریق شروع شود درجه حرارت پایین می آید و فضا قابل تحمل تر می شود. مدت نشستن در چنین سونایی که به سونای خشک شهرت دارد متناسب است با استعداد بدن و تحمل شخص.
به اشخاصی که تازه شروع به استفاده از سونا کرده اند و هنوز بدن آن ها تجربه لازم برای تحمل حرارت بالا را ندارد توصیه می شود که بیش از 5 یا 6 دقیقه در سونا نمانند ولی در جلسات بعدی می توان حداکثر تا 15 دقیقه در سونا نشست.
آخرین مرحله یک سونا کامل، شستشو سر و بدن با آب گرم و کشیدن لیف و صابون به تمام بدن و آبکشی صحیح و همه جانبه و سپس خشک کردن با حوله پاکیزه است. بازگشت بدن به حرارت طبیعی معمولا از نیم ساعت تا یک ساعت پس از سونا به طول می انجامد که این مدت باید همراه با نرمش باشد.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

ارسال شده در 28 اردیبهشت 1395 توسط دکتر سلام با موضوع ورزش و سلامتی

پیشنهاد سردبیر

  • کیک خیس بیسکویتی
  • سلامت و نشاط دوقلوهای به هم چسبیده پس از جدایی
  • اهمیت مصرف کیوی برای بدن
  • میزان خطر داشتن سرطان پروستات
  • توده های حجیم چربی مانعی بزرگ برای لاغری
  • 9 علائم حمله آسم
  • 9 فایده حمام روزانه
  • چرا نباید گوشت را به صورت کبابی بخوریم
  • اگر دچار بزرگی کبد شدیم چکارکنیم
  • زردآلو به روایت تصویر
  • تهدید آلزایمر برای سالخوردگان تنها
  • ویروس زیکا و این آسیب ها
  • همه چیز درباره کلیه های چاپی
  • تنها راه درمان کبد چرب، تغییر سبک زندگیست
  • عصبانی شدن به طرز ساخت متدهای پزشکی در رسانه ملی
  • محبوبترین ها

  • هرگز داروی چاقی نخرید
  • هنگام سرماخوردگی چای ننوشید
  • این نوع جراحی برای جوانان بهتر است
  • هزینه‌های بالای ناشی از اختلالات اسکلتی عضلانی
  • تنوع گونه های گیاه دارویی در ایران
  • میکروب زدایی مبلمان منزل با این کارها
  • موی سفیدتان را بحالت اول برگردانید
  • افراد با مزاج‌ سرد حتما بدانند
  • خانواده کیارستمی از بیمارستان جم شکایت کردند
  • بهینه سازی و تقویت قوای مغزی با این کارها
  • نرم افزاری که قابلیت پردازش تصاویر سی تی و آنژیوگرافی دارد
  • پیامدهای مخرب نور آبی وسایل هوشمند
  • سنگ کلیه کوچک نگران کننده نیست
  • زمان مشاهده رعد و برق این کارها را انجام دهید
  • راضی نیستم سینه‌زنم «قلیانی» باشد
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است