سونا

ساده ترین سونا عبارت است از اتاقکی که با چوب روسازی شده و دارای نیمکت یا نیمکت های چوبی برای نشستن باشد. در این اتاقک کوره ای گرم کننده (که به طور معمول دارای المنت های برقی است) قرار دارد و بر روی آن توده ای سنگ که گاه بر روی آن آب آمیخته به مواد خوشبو کننده (بخور اوکالیپتوس) می باشند تا هوای سونا را گرم تر و عمل تنفس را آسان تر سازد. یک سونا خوب باید سه قسمت داشته باشد: رختکن، اتاق شستشو (دوش) تو گرم خانه (سونا).
سونا با بدن تقریبا برهنه انجام می گیرد و افراد به طور معمول نباید جز یک مایو پوشیده باشند. نخستین گام در استفاده از سونا، شستن سر و تن با لیف و صابون است تا بدین وسیله روزنه های پوشت بازتر شود و عمل تعریق و تنفس پوستی آسان تر صورت گیرد آنگاه باید وارد سونا شد. هنگام ورود به سونا شخص خود را در هوای بسیار گرم می یابد که حرارت موجود در آن 95 درجه سانتی گراد و یا نزدیک به 100 و گاه بالاتر است  اما باید دانست که درجه حرارت در قسمت های مختلف اتاق سونا یکسان نیست و تبعا به جهت خاصیت بالا رونده هوای گرم، گرمای کف اتاق کمتر از درجه حرارت در سکوهای بالاتر است. برای هماهنگ کردن تدریجی بدن با حرارت سونا بهتر است که به محض ورود از نشستن در بالاترین سکو خودداری ورزید. چند دقیقه نشستن در سکوی پایین و آنگاه رفتن به سکوی دوم و سرانجام نشستن در سکو آخر بهترین راه انطباق دادن بدن با حرارت سونا و کمک به تعریق بیشتر و بهتر است در این حالت ها گرم شدن بدن تدریجی است.
در بدو ورود به سونا رطوبت سطح پوست به سرعت از بین می رود و احساس گرمای شدیدی دست می دهد اما به محض این که عمل تعریق شروع شود درجه حرارت پایین می آید و فضا قابل تحمل تر می شود. مدت نشستن در چنین سونایی که به سونای خشک شهرت دارد متناسب است با استعداد بدن و تحمل شخص.
به اشخاصی که تازه شروع به استفاده از سونا کرده اند و هنوز بدن آن ها تجربه لازم برای تحمل حرارت بالا را ندارد توصیه می شود که بیش از 5 یا 6 دقیقه در سونا نمانند ولی در جلسات بعدی می توان حداکثر تا 15 دقیقه در سونا نشست.
آخرین مرحله یک سونا کامل، شستشو سر و بدن با آب گرم و کشیدن لیف و صابون به تمام بدن و آبکشی صحیح و همه جانبه و سپس خشک کردن با حوله پاکیزه است. بازگشت بدن به حرارت طبیعی معمولا از نیم ساعت تا یک ساعت پس از سونا به طول می انجامد که این مدت باید همراه با نرمش باشد.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

ارسال شده در 28 اردیبهشت 1395 توسط دکتر سلام با موضوع ورزش و سلامتی

پیشنهاد سردبیر

  • مروری بر انواع روش های متفرقه جلوگیری از بارداری
  • برای اینکه سرشانه های حجیم داشته باشید توصیه های برندون کوری را بخوانید
  • با معلم و درس همگام باشید،از کلاس جلوتر باشید
  • چیدمان و دکوراسیون اتاق خواب
  • از این فاکتور اضافه وزن غافل نشوید
  • پیشگیری شیمیایی از سرطان – روش‌هایی در داروشناسی و سم‌شناسی
  • معرفی برخی خوراکی های درمان کننده خانگی
  • نکته مهم و پیشگیری کننده از کاهش وزن
  • شریک زندگی چه رابطه جنسی را دوست دارد
  • اختلال روانی ناشی از بی خوابی
  • نشانه شاخص افسردگی
  • دانستنی های جالب در زمینه کرم ضد آفتاب
  • کنترل بهداشتی ماهی
  • چربی خون بر چند نوع است
  • تقویت ذهن و ضمیر نیمه هوشیار
  • محبوبترین ها

  • زنان مهم و دوست داشتنی هستند
  • ریشه های حیوان آزاری از نظر روانشناسان
  • اختلال های مرتبط با اضطراب
  • کسب آرامش در کمترین زمان
  • روانشناسی تمام رفتارهای غیر ارادی در خواب
  • نکاتی در رابطه با بهداشت محیط کار
  • تقویت ذهن با استفاده از موسیقی
  • حس قدرتمندی مردان
  • چندگونگی اندیشه در علم روانشناسی
  • واکنش های احساسی و تغییرات مختلف در بدن
  • مهار خشم با این کارها
  • حضور فرزند نو رسیده در خانه
  • رفتار تهاجمی منفعلانه
  • رنگ مربوط به حروف نام شما
  • سیگاررا چطوری ترک کنیم؟ شیوه ها و قوانین ترک سیگار
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است