image_13950229662620

برخی تمرینات ساده ورزشی هم می توانند بیشترین تاثیرات را بر کاهش وزنتان بگذارند بهتر است به ان ها عمل کنید سعی کنید به این نوع فعالیت های ورزشی ساده روی بیاورید

اگرچه درمان‌های زیادی مانند ماساژ یا کرم‌های برطرف‌کننده سلولیت، برای رفع سلولیت ارائه شده‌اند اما متاسفانه بسیاری از این روش‌ها به اندازه‌ای که ادعا می‌کنند، موثر نیستند. البته با ورزش می‌توان تا حدودی سلولیت را برطرف کرد. تمرین‌های زیر را به طور روزانه انجام بدهید و تاثیرش را مشاهده کنید.

 سلولیت، اصطلاحی است که برای مشخص کردن توده‌هایی از چربی که معمولا در باسن، ران و نواحی تحتانی بدن متمرکز است، استفاده می‌شود. این تجمع چربی معمولا به صورت فرورفتگی‌هایی زیر پوست نواحی خاصی از بدن مانند بین زانو و استخوان مفصل ران و بین ران و کفل ظاهر می‌شود. روند تشکیل سلولیت به این صورت است که سلول‌های چربی در کیسه‌هایی که بین رشته‌های لایه‌های مختلف بافت پیوندی پوست نگه داشته می‌شوند، جمع می‌شوند. این رشته‌ها قابل‌گسترش نیستند بنابراین به‌ویژه هنگامی که وزن بالا می‌رود یا پوست فشرده می‌شود، گلبول‌های چربی از شکل طبیعی خود خارج و به داخل فشرده می‌شوند و توده‌های پرتقالی‌شکلی از چربی را تشکیل می‌دهند. اگرچه تئوری‌هایی مطرح می‌شوند که تاکید دارند عواملی از قبیل قابلیت ارتجاعی ضعیف پوست و ورزش نکردن در ایجاد سلولیت تاثیر داشته باشند ولی این نظریه‌ها به اثبات نرسیده است. گرچه سلولیت یک عارضه بالینی جدی محسوب نمی‌شود اما می‌تواند ظاهر نامطلوبی ایجاد کند. همین ظاهر نامطلوب زمینه ارائه درمان‌های متفاوت را فراهم می‌کند. اگرچه درمان‌های زیادی مانند ماساژ یا کرم‌های برطرف‌کننده سلولیت، برای رفع سلولیت ارائه شده‌اند اما متاسفانه بسیاری از این روش‌ها به اندازه‌ای که ادعا می‌کنند، موثر نیستند. البته با ورزش می‌توان تا حدودی سلولیت را برطرف کرد. تمرین‌های زیر را به طور روزانه انجام بدهید و تاثیرش را مشاهده کنید.

up_a8504135c2a07814c63c7dc7d9ac91e2
حرکت اول
مشابه تصویر زانو پای چپ را روی زمین بگذارید و حدود 20 سانتی‌متر جلوتر از آن، کف پای راست را قرار دهید. 2 دست را در راستای شانه روی زمین بگذارید و پای راست را به آرامی عقب ببرید و 2 ثانیه مکث و حرکت را تکرار کنید. تمرین را 15 مرتبه انجام دهید و 3 دوره برای هر پا تمرین را تکرار کنید.

حرکت دوم
روی زمین به حالت طاقباز با زانوهای خمیده دراز بکشید و دست‌ها را در طرفین بگذارید. پای راست را به صورت عمود بالا بیاورید. به آرامی باسن را از سطح زمین جدا کنید و تا حدی بالا بیاورید که ستون فقرات خم نشود. 3 ثانیه وضعیت را حفظ کنید و باسن را به آرامی تا سطح زمین پایین بیاورید (لگن نباید به زمین برخورد کند) و تمرین را تکرار کنید. تمرین را 3 دوره و هر دوره 10 مرتبه برای هر پا انجام دهید. در طول حرکت باید توجه داشته باشید شانه، لگن، زانو و مچ پا در یک راستا باشند و لگن حرکت ‌کند.

حرکت سوم
همانند تصویر بنشینید و 30 ثانیه این وضعیت را حفظ کنید. تمرین را 4 مرتبه تکرار کنید. استراحت بین هر مرتبه باید دستکم 15 ثانیه باشد.

حرکت چهارم
طوری بایستید که پاهایتان به اندازه عرض شانه‌هایتان از هم فاصله داشته باشد. انگشتان پاهایتان رو به جلو باشند. به آرامی پایین بروید. توجه داشته باشید زانوها از پنجه پا جلوتر نروند. دوباره به آرامی به حالت اولیه برگردید. تمرین را 3 مرتبه و 10 بار تکرار انجام دهید. استراحت بین هر مرتبه تمرین 20 تا 30 ثانیه باشد.

حرکت پنجم
در حالت ایستاده، پاها را جفت کنید. دست‌ها کنار بدن قرار گیرد. سپس دست‌ها را از طرفین به سمت بالا ببرید و در همین حال پاها را نیز باز و سپس آنها را جمع کنید و دست‌ها را نیز به حالت اولیه برگردانید. سپس حرکت را بدون مکث و به صورت پیاپی 15مرتبه تکرار کنید.

*عضو انجمن آسیب‌شناسی‌ ورزشی و حرکات اصلاحی دانشگاه تهران

هفته نامه سلامت

 

ارسال شده در 29 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع ورزش و سلامتی

پیشنهاد سردبیر

  • توصیه روانشناسان ؛تخمه کدو
  • اختلالات پوست و مو در زمستان
  • افراد چاق مراقب ابتلا به بیماری های ریوی باشند
  • درباره نوروپاتی فشاری چه میدانید؟
  • چاقی و اضافه وزن با مصرف ترشیجات و شوریجات
  • برای عدم تمایل جنسی خانمها چه دلایل پزشکی وجود دارد؟
  • تورم و درد در بیضه سمت راست، سفتی و سردی بیضه
  • برای پیشگیری از ابتلا به دیابت چای را فراموش نکنید
  • فیزیوتراپی بواسطه اسپیرومتری انگیزشی
  • آیا نیازی به دومین فرزند داریم یا نه؟
  • نکاتی در مورد مواد غذایی و نگهدارنده های آنها
  • مهمترین رده سنی مسمومیت در اطفال
  • چگونه از پیدایش استرس در کودک پیشگیری کنیم
  • گوش دادن به حرف های همسر
  • افراد دیابتی مراقب پوستشان باشید
  • محبوبترین ها

  • چرا برخی از داروهای دیابت باعث افزایش وزن می شوند
  • نوعی خوردنی که درمانگر دیابت است
  • با یک تکنولوژی پوشیدنی نوروپاتی اتونومیک دیابتی زود تشخیص داده می شود
  • دیابتی ها و تمرینات ورزشی مهم
  • تست دیابت
  • در میان زنان دیابتی احتمال کم انجام ماموگرافی
  • چند چیزی که گوش هایتان سعی می کنند بیان کنند
  • برای دیابت نوع 2 چه داروهایی تجویز می شود
  • پرخوری دوره‌ای ریسک بیماری دیابت را زیاد میکند
  • مراقب دیابت در محیط کاری باشید
  • برای تشخیص و کنترل بر دیابت دو شیوه جدید ابداع شد
  • در افراد دیابتی تنگی خفیف عروق کرونر با مرگ ار تباط دارد
  • خطر هیپوگلیسمی شدید با بیومارکرهای خونی پیش بینی می شود
  • مفید ترین ناشتایی برای مبتلایان به دیابت
  • پوست خشک همراه با دیابت
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است