index

کفش تنها پوشاکی است که به ویژه در عرصه ورزش بیشترین و متنوع ترین مدل ها و تغییرات را به خود اختصاص داده است. کفش نامناسب با ایجاد فشارهای مزمن به پا، می تواند پس از مدتی موجب ایجاد تاول، پنبه و تغییر شکل های ساختاری شود و ضمن ایجاد اختلالات بیومکانیکی، بر تعادل کل بدن تاثیر منفی داشته باشد. در مجموع کفش باید دارای دو عملکرد عمده باشد: گرفتن ضربه و کنترل حرکت.
کفش ورزشی به عنوان بخشی از ابزار ورزشی برخلاف کفش های معمولی باید وظایف زیادی را انجام دهند و علاوه ببر حفظ عمل طبیعی پا باید نسبت به فشارهای مختلف و شدید ورزشی مقاوم باشد.
به طور کلی سه نقش اصلی را می توان برای کفش در نظر گرفت:
1. نقش شکل دهی و ظرافت بخشی: کفش شکل و ظرافت ویژه ای به راه رفتن می دهد به طوری که بدون کفش راه رفتن انسان شکل ناخوشایندی به خود می گیرد.
2. نقش حمایتی و حفاظتی: حمایت از پا مهمترین وظیفه کفش است و بعنوان یک ابزار حفاظتی از مهمترین اهرم حرکتی انسان در مقابل نیروهای واکنشی زمین هنگام راه رفتن، دویدن، پریدن و سایر فعالیت های حرکتی حمایت می کند.
3. نقش ورزشی: این نقش بسیار اختصاصی است و از این رو کفش باید نه فقط با الگوهای حرکتی هر رشته سازگار باشد بلکه باید به اوج اجرا مک و از صدمات ورزشی نیز جلوگیری کند. کفش در ورزش باید پا را از عوامل آسیب رسان خارجی حفظ کند و هیچ گونه تاثیر منفی بر شتاب، دویدن، پریدن، چرخش، سر خوردن و تغییر مسیر
نداشته باشد.
احتمالا بسیاری از عادات نادرست مانند راه رفتن غلط، ایستادن و نشستن غیر اصولی و کفش نامناسب با عوارض و ناهنجاری های مختلف اسکلتی در پایین تنه ارتباط دارد. همچنین پژوهش ها نشان می دهد که برخی دردهای ساق، زانو، کمر یا پیچ خوردگی مکرر مچ پا با کفش های نامناسب ارتباط دارد.
رافه رفتن و فعالیت روزمره شما فشارهای قابل توجهی بر پاهایتان وارد می کند. این فشارها در جریان تمرین ورزشی چندین برابر می شود به اندازه ای که در هنگام دویدن و در زمان تماس پا با زمین فشاری معادل 3 تا 4 برابر وزن بدن به پاها وارد می شود. هنگام انتخاب کفش های ورزشی باید به عوامل متعددی توجه داشت که شامل برنامه تمرینی هدفدار، سطح مورد استفاده، آناتومی پا، آسیب های قبلی و ملاحظات خاص ورزش موردنظر است.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

ارسال شده در 29 اردیبهشت 1395 توسط دکتر سلام با موضوع ورزش و سلامتی

پیشنهاد سردبیر

  • جراحی پلاستیک چه عارضه هایی برجای میگذارد
  • موسیقی و تاثیرات مختلف آن بر بدن
  • علائم برخی بیماریها در چهره
  • زمان استراحت پس از سقط و بارداری
  • عواملی که سلامت روان افراد را به خطر می اندازد
  • افزایش طول عمر با مصرف میوه و سبزی
  • اهمیت مصرف روزانه خیار برای سلامتی
  • 10 فایده شگفت انگیز بذر پیاز
  • راهکارهای تربیتی فرزندان
  • صبح ها خوردن اب یخ را فراموش نکنید
  • انجام کارهایی که باعث بدبختی یا خوشبختی متاهلین می شود
  • بیندی کدو همراه با کوفته – غذای ترکیه
  • عوارض ذغال درمانی دندان ها
  • این حجاج مجهول الهویه
  • پالم فقط در لبنیات ممنوع
  • محبوبترین ها

  • ترکیب تخم مرغ با سبزیجات برای مقابله با التهاب
  • این دانه روغنی رفیق دستگاه گوارش
  • قوی ترین خوراکی برای کاهش وزن
  • دست از خوردن میان وعده های نمکی بردارید
  • نقش مهم میوه و ترکیبات آن نقش بر سلامت انسان
  • ویتامین ها تنظیم کننده واکنشهای حیاتی بدن
  • چرا متخصصان تغذیه خوردن موز را توصیه میکنند؟
  • ناپرهیزی های غذایی تان را با خوردن ناشتایی کاهش دهید
  • خوردن این غذا ها اعتیاد آور است
  • مصرف حلیم برای افطار
  • اگر رژیم تک غذایی انتخاب کردید ، بخوانید
  • افزایش تمرکز و هوش خردسالان با مصرف صبحانه
  • میوه های مفید و میوه های مضر در دوران بارداری
  • غذاهایی که خطر مرگ را کاهش می دهند
  • آموزش دسری که نیرو را زیاد میکند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است