48879

چه مواد غذایی در بروز التهاب در بدن تاثیرگذارند و باعث بروز آن می شوند چه توصیه ها و پرهیزهای غذایی در این زمینه باید در نظر بگیریم

التهاب واکنش طبیعی بدن به جراحت و عفونت است. زمانی که واکنش التهابی بدن شدید و طولانی باشد، به التهاب مزمن تبدیل می شود. التهاب مزمن احتمال بروز دیابت و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

مطالعات اخیر محققان دانشگاه منچستر نشان می دهد واکنش های التهابی بدن با مصرف ترکیباتی به نام پلی فنول مرتبط است. پلی فنول یک ترکیب گیاهای است که از بدن در برابر پاتوژن های مضر (عوامل بیماری زا) محافظت می کند.

به گزارش ساینس،این مطالعه با تمرکز بر ارتباط بین پلی فنول و یک نشانگر التهاب به نام سیتوکین، نشان می دهد که ترشح سیتوکین بستگی به میزان مصرف میوه و سبزیجات دارد. این مطالعه نشان می دهد هرچه میزان مصرف میوه ها و سبزیجاتی مانند پیاز، انگور قرمز، زردچوبه، چای سبز و انواع توت بیشتر باشد، التهاب کمتری در بدن دیده می شود.
مواد غذایی حاوی پلی فنول بر اساس نشریه اروپایی علوم تغذیه عبارتند از :
-پونه و نعنای خشک
-پودر کاکائو
-کرفس
-شکلات سیاه
-تخم کتان
-فندق
-رزماری
-آویشن خشک
-زغال اخته
-زیتون سیاه
-آرد سویا
-سرکه
-هویج
-انگور
-گلابی
-شیرسویا
-شلیل
-سیب زمینی
-بادام
-مارچوبه
-سیب
-چای سیاه و سبز
-اسفناج
-موسیر
-پیاز
معمولا بیماری های التهابی مزمن با داروهای گلوکوکورتیکوئید که یک خانواده از هورمون های استروییدی هستند درمان می شوند که عوارض جانبی جدی دارند.
اضافه وزن، ضعف سیستم استخوانی، دیابت، افزایش فشار خون، تحریکات پوستی، آکنه، قاعدگی نامنظم، خستگی مزمن و افسردگی از شایع ترین عوارض جانبی این دارو ها محسوب می شوند.
مطالعات دیگر صورت گرفته توسط محققان مرکز تحقیقاتی کلیولند آمریکا تحقیقات نشان می دهد که سبزیجات حاوی لیکوپن و کاروتنوئیدهای دیگر باعث کاهش التهاب در بدن می شوند و در صورت مصرف منظم آنها، دیگر نیازی به استفاده از داروهای استروییدی نیست.
لیکوپن به رنگدانه های کاروتنویید قرمز رنگ موجود در سبزیجات و فرنگی جات گفته می شود. گوجه فرنگی حاوی بیشترین مقدار لیکوپن است. انواع توت ها، فلفل، هویج و اسفناج نیز حاوی کاروتنویید هستند و از بروز التهاب جلوگیری می کنند.
در ادامه تحقیقات آمده است که زردچوبه، زنجبیل و بذر کتان نیز در سرکوب التهاب بدن موثر هستند.
آرتریت روماتویید یکی از شایع ترین بیماری های مرتبط با التهاب است. میزان التهاب با افزایش سن بیشتر در بدن دیده می شود. انواع آجیل و غلات سبوس دار نیز دارای خواص ضد التهابی هستند.نتایج این تحقیقات در نشریه British Journal of Nutrition منتشر شده است.

ایرنا

 

ارسال شده در 30 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • بيماران پيوند اعضا از مصرف داروهاي مهار سيستم ايمني بدن بي‌نياز مي‌شوند
  • درباره مکمل های بدنسازی
  • آیا استفاده از لیزر برای درمان گلوکوم مفید است؟
  • تصاویری از دستگاه گالوانیک
  • پوست نامرئی، جدیدترین راه برای رفع چین و چروک
  • کالری موجود در شکلات تلخ
  • عکس های دیدنی از زالو درمانی
  • از هلو چه می دانید؟
  • چگونه جای مناسب برای مطالعه پیدا کنیم
  • اظهارات غیر علمی درباره عوارض داروی ایرانی “ساندیمون”
  • رژیم های خودسرانه و غیر استاندارد
  • مغز در ساعات مختلف روز
  • کاهش قابلیت در مقابل واکنشهای آلرژیک
  • گرفتن فشار خون و آمادگی های قبل از آن
  • چگونه از کرم پودر، برای زیبایی بیشتر استفاده کنیم
  • محبوبترین ها

  • آموزش یک حالت دهنده خانگی مغذی مخصوص مو
  • جوانی و زیبایی چهره را با این اشتباهات از بین نبرید
  • آب برنج و هزار و یک فایده
  • مراقبت از پوست در برابر چروکیده شدن
  • چاره های طبیعی برای شل شدن پوست
  • استرس را بخاطر زیبایی پوستتان از خود دور کنید
  • دانسته هایی درباره مراقبت از پوست اسکی بازان
  • در منزل با این تکنیک ها صورت خود را اصلاح کنید
  • چگونه با داروهای گیاهی چین و چروک پوست را از بین ببریم؟
  • افراط در زمینه جراحی زیبایی
  • برای پیشگیری از پیری پوست نان خوردنتان را کم کنید !
  • سیاه ماندن حوالی چشم
  • ترفندهای موثر برای آرایش
  • برای زیبایی پوست بهترین ماسکها کدامند
  • اصلاح و نظافت با تیغ
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است