5296556

اگر می خواهید فوت و فن مطالعه مفید را بیاموزید توصیه می کنیم از این روش های موثر پیروی کنید تا بهتر و بیشتر از قبل از مطالعه کردن لذت ببرید در ادامه با ما همراه باشید

برای مطالعه مناسب باید قبل از آن استراحت مناسب داشته باشید و نکات زیر را برای افزایش راندمان رعایت کنید.

ابتدا کمی از زمانتان را به یادداشت افکار مزاحم و تفکر در مورد آنها اختصاص دهید. علت اینکه خیلی از این افکار هنگام مطالعه به ذهن خطور می کند این است که فرصت تفکر بر روی آنها نداشته اید و این افکار در ذهن بصورت غیر طبقه بندی و نامنظم باقیمانده اند. یکبار برای همیشه به آنها فکر کنید و آنها را کنار بگذارید.

برنامه مطالعه منظم داشته باشید و پیوسته برنامه درس خواندنتان را تغییر ندهید.

یکی از کارهای بسیار مفید برای افزایش تمرکز، نوشتن هنگام خواندن است، یعنی وقتی دارید موضوعی را می خوانید، کلمات مهم و بخش هایی که احساس می کنید باید به خاطر بسپارید را بنویسید. این نوشته لازم نیست، تمیز و مرتب باشد و یا مثل یک خلاصه نویسی باشد؛ صرفاً نوشتن به خاطر درگیر کردن بخشی از نیمکره ی راست مغز، میزان تمرکزتان را افزایش می دهد.

همان طور که می دانید، هر بخش از مغز انسان، مخصوص انجام فعالیتی خاص است، مثلاً بخشی مربوط به شنوایی، بخشی مربوط به بینایی ، بخشی مربوط به لامسه و… از نظر مساحت، بخشی از مغز که مربوط به شنوایی است، از بقیه ی بخش ها بیش تر است. از این رو، برای افزایش تمرکز، به این صورت عمل کنید. چشمهایتان را ببندید و فقط بشنوید؛ سعی کنید، 3 صدای متفاوت را در اطراف تان تشخیص دهید. گاهی باید چند دقیقه صبر کنید. هیچ ایرادی ندارد، صبور باشید و با این کار، الکتریسیته ی ساکن موجود در اعصاب شنوایی، تخلیه می شوند و وقتی چشمهایتان را باز می کنید و مطالعه را ادامه می دهید، متوجه خواهید شد که میزان تمرکزتان چندین برابر شده است. اگر میزان حواس پرتی تان زیاد است، هیچ اشکالی ندارد که هنگام مطالعه، چندین بار این کار را انجام دهید یعنی به محض احساس حواس پرتی، این تمرین را انجام دهید. (از این تمرین در ورزش یوگا، بسیار استفاده می شود)

اگر هنگام خواندن درس خاصی تمرکز ندارید سعی کنید آن درس را هر روز و در بازه های زمانی کوتاه 30 الی 45  دقیقه ای مطالعه نمائید.

در هنگام مطالعه یا در زمانهای استراحت میان دو تایم مطالعه تلویزیون تماشا نکنید.

یک مداد، یک سیب و یا هر شی دیگر را انتخاب کنید و به آن خیره شوید، سعی کنید فکر خود را روی آن متمرکز کنید، فکر شما مانند یک حیوان گریز پا فرار می کند و پس از چند ثانیه متوجه می شوید که ذهنتان متمرکز نیست. دوباره سعی کنید که فکرتان را بر روی آن جسم متمرکز کنید. این تمرین را هر روز به مدت 2 الی 5 دقیقه انجام دهید. مطمئن باشید پس از مدتی پرش ذهن شما کمتر خواهد شد.

حواست را جمع کن: شیوه ای ساده ولی بسیار موثر است. وقتی حواستان پرت و ذهنتان سرگردان است مرتب به خودتان هشدار دهید که «حواست را جمع کن». ممکن است در ابتدا این عمل را صدها بار در هفته انجام دهید ولی مطمئن باشید که در روزهای آینده قدرت تمرکزتان بیشتر خواهد شد.

در رختخواب مطالعه نکنید. بعبارت دیگر در محلی غیر از مکان استراحتتان مطالعه نمائید.

غذای سنگین و پرحجم میل نکنید.

در محیطی با نور کافی و هوای تازه مطالعه نمائید.

پس از هر 45 دقیقه مطالعه از جای خود بلند شده و کمی استراحت کنید.

مطالعه روزانه را از مباحثی که کمتر به آنها علاقه دارید آغاز کنید.

منبع: تبیان

ارسال شده در 31 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • نحوه پاکیزه کردن سنگ مرمر
  • اندازه کاهش وزن درهمه رژیم های غذایی یکسان است
  • نسخه گیاهی برای تقویت مو و از بین بردن لک های پوست
  • چرا قهوه سبب بی خوابی می شود؟
  • استرس عامل چاقی!
  • بحث کردن افراد مختلف
  • درمان های ساده و طبیعی برای آکنه
  • آموزش تصویری کیک آلمانی تک نفره
  • عواملی که در سلامت مو موثر است
  • صحبتی با مجردها
  • توصیه های رژیمی که به سلامت شما لطمه وارد می کنند
  • تذکر کتبی وزیر بهداشت به رئیس صدا و سیما در خصوص یک تبلیغ
  • سیب زمینی تنوری میان وعده ای سالم و آسان
  • اگر دچار چین و چروک صورت شدیم چطوری آن را بروش آسان باز کنیم
  • خطرات ناشی از لیزر برای زنان باردار
  • محبوبترین ها

  • اطلاعات کامل درمورد برفک واژن و راه های درمانی
  • مقاربت هنگام حاملگی
  • تكنيك هاي بی نظیر برای تخفیف درد زایمان
  • عوارض بارداری که ممکن است با آنها مواجه شوید
  • مشکلات بارداری با لاک ناخن
  • در دوران بارداری چرا تب و لرز می گیریم
  • اهمیت این آزمایشات پس از سقط جنین
  • رنگ موهای شیمیایی و آسیب به مادر و جنین
  • اقدام به بارداری با سابقه بیماری قلبی
  • انتخاب لباس مناسب برای بارداری
  • هر آنچه باید درباره زایمان در خانه دانست
  • نوع جدید قرص های ضدبارداری به بازار آمد
  • چرا در دوران بارداری خون دماغ میشویم؟
  • دوری از این موارد برای فرزند دار شدن
  • همه چیز درباره استاندارد وزن در مادر و جنین
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است