دکتر افشین قرایی
افشین قرایی
کارشناس شنوایی سنجی
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
طراحی لبخند با لومینییرز سرامیکی بدون کوچک‌ترین تراش
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
دندانپزشکی عمومی
کلینیک دیبا
دندانپزشکی دیبا
کلینیک تخصصی
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
هر آنچه شما می‌خواهید
دکتر نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر محمدرضا کاظمی
دکتر محمدرضا کاظمی
فوق‌تخصص درد
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
کلینیک یکتا
کلینیک یکتا
کلینیک تخصصی پوست و مو
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت
نیلوفر داوودپور
دکتر نیلوفر داودپور
ارائه خدمات ترمیمی-زیبایی
دکتر وحید عارفی
دکتر وحید عارفی
متخصص لمینیت و زیبایی

سرد کردن فعال سرد کردن غیر فعال سرد کردن بدن حرکات ورزشی انواع سرد کردن

سرد کردن به حرکات و فعالیت های سبک بعد از تمرین یا مسابقه گفته می شود. انجام حرکات نرمشی مثل چرخاندن دست ها و فعالیت های سبک مثل دوی آهسته، پس از تمرین متوسط یا شدید به منظور کاهش عوارض تمرین توصیه می شود. سرد کردن معمولا 5 تا 10 دقیقه طول می کشد و با هدف برگرداندن وضعیت دستگاه های بدن به وضعیت قبل از تمرین و خارج کردن بدن از شرایط تمرین و آماده کردن بدن برای زندگی عادی انجام می شود.
دو نوع سرد کردن وجود دارد که هر کدام برای ورزشی خاص مناسب است: سرد کردن فعال و غیر فعال.
فرق آن ها در شدت فعالیت است. سرد کردن فعال دارای شدت بیشتر و شامل دوی آهسته و پیوسته است در حالی که سرد کردن غیر فعال دارای شدت کمتر و شامل راه رفتن و حرکات نرمشی درجا است. گاهی اوقات در سرد کردن فعال تمرین اصلی با شدت کمتر ادامه می یابد.
سرد کردن فعال یا غیر فعال با توجه به نوع تمرین انجام می شود. در ورزش هایی که بین 30 ثانیه تا 5 دقیقه طول می کشد مثل دوهای 200 یا 400 متر، انرژی آن ها عمدتا از طریق گلیکولیز بی هوازی تامین می شود. اسید لاکتیک یکی از محصولات گلیکولیز بی هوازی است که افزایش آن عامل خستگی عضله به شمار می رود. به منظور سرد کردن بدن در این گونه ورزش ها از سرد کردن فعال- شامل دوی نرم- استفاده می شود. سرد کردن فعال به صورت انجام دوی نرم و پیوسته سرعت دفع اسید لاکتیک را افزایش می دهد.
در ورزش های کمتر از 10 ثانیه مثل پرش ها و پرتاب ها و ورزش های بیشتر از 5 دقیقه مثل دوهای بیش از 3000 متر که در آن ها اسید لاکتیک به مقدار ناچیزی تولید می شود سرد کردن غیر فعال پیشنهاد می شود. هدف از سرد کردن غیر فعال به کار انداختن تلمبه عضلانی جهت کمک به دستگاه گردش خون است تا سریع تر به وضعیت طبیعی خود
باز گردد.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

5 1000
ارسال شده در 31 اردیبهشت 1395 توسط با موضوع ورزش و سلامتی

ارکید
تلگرام دکتر سلام
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
x