ویتامین ها و ورزش ویتامین ث مواد معدنی و ورزش منبع ویتامین ب پروتئین و ورزش

در دو دهه گذشته به ورزشکاران اینگونه توصیه می شد که:
«غذای حاوی پروتئین اضافی مصرف کنید. در روزهای قبل از مسابقه کم غذا بخورید. از نوشابه و نوشیدنی های سرد در طول مسابقه استفاده نککنید. در زمان تعریق بیش از اندازه از قرص نمک استفاده کنید و در روزهای پس از مساویتابقه کمتر از حالت عادی غذا مصرف کنید».
اما امروزه ثابت شده است که این توصیه ها بیش از آنکه سودمند باشد برای ورزشکاران زیان آور است. لذا در این فصل سعی می شود تا با بررسی مسایل بهداشتی مرتبط با تغذبیه به ورزشکاران کمک شود تا بازدهی بهتری در حین تمرین و مسابقه داشته باشند.
ویتامین ها: شامل غلات، دانه های روغنی، میوه و سبزی جات، حبوبات، محتوی ویتامین های گروه B و ویتامین C و فولات که برای ورزشکار ضروری هستند می باشند.
متاسفانه ویتامین B12 در محصولات گیاهی یافت نمی شود و منبع اصلی آن غذاها با منشا حیوانی و گوشت می باشد. به همین خاطر گیاه خواران برای تامین ویتامین B12 باید از محصولاتی که از نظر این ویتامین غنی شده اند استفاده کنند مانند انواع سویای غنی شده.
مواد معدنی: استفاده از مقادیر زیاد فیتات و اگزالات (غلات با فیبر بالا، سبزیجات برگ سبز و…) می تواند باعث کاهش میزان برخی از مواد معدنی در بدن شود. روی ماده ای است معدنی، که اغلب در رژیم ورزشکاران زن مطرح است و کمبود آن معمولا در زنان وزشکار مشاهده می شود. از منابع غنی روی می توان به گوشت، حبوبات، محصولات دریایی، غلات سبوس دار و دانه های روغنی اشاره کرد. استفاده ی زیاد از آهن غیر هم، فیبرهای غذایی و اسید فیتیک می تواند جذب روی را کاهش دهد. همچنین مطالعاتی که اخیرا صورت گرفته نشان می دهد محصولاتی که از سویا به دست می آیند نیز می توانند اثرات منفی در جذب روی در بدن داشته باشند.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

5 1000
ارسال شده در 31 اردیبهشت 1395 توسط با موضوع ورزش و سلامتی | 305 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • بروز ضربه مغزی وعلائم آن
  • بد خوابی سبب تشدید بیماری کلیوی می شود
  • اگر استرس دارید، در 7 مرحله آن را مهار کنید
  • از کجا بفهمیم ماهی تازه است؟
  • نکات مراقبتی مهم برای پیوند قلب
  • مکمل های زیبایی تان را بشناسید
  • ارتباط سردرد با بارداری
  • مریضی های زنانه بیشتر است یا مردانه
  • محبوبترین ها

  • مقابله با قوز کمر با روش های موثر
  • شرایط مهم برای تمیز و ضدعفونی کردن زخم
  • چگونه بهترین صابون را انتخاب کنیم
  • شایع ترین سوالات درباره مصرف تخم مرغ
  • بروز مشکلات ناباروری با این وسیله خانگی
  • کمک به افراد گرم مزاج با این توصیه ها
  • اهداف مهم برای سونوگرافی رحمی
  • تاثیرات مختلف لبنیات پرچرب
  • رپورتاژ

  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • مرجع فروش انواع ویلچر, ویلچر برقی, واکر, عصا
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • فروشگاه تجهیزات پزشکی بازار طب
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما