861115_968

 

خوابیدن با شکم پر از قدیم الایام منع شده است و عقیده براین اساس بوده که شام خوردن باعث افزایش وزن و چاقی افراد می شود آیا این امر صحت دارد یا خیر؟

همه ما شنیده‌ایم که خوردن غذا در آخر شب مضر است. غذا خوردن در این زمان باعث آشفتگی خواب و افزایش وزن می‌شود. اگر هم مواد غذایی اضافی مثل بستنی، پاپ کورن، چیپس و غیره بخورید اوضاع بدتر می‌شود.

یا شما فقط شام معمولی بدون هیچ گونه مواد غذایی اضافه در آخر شب بخورید باز هم چاق می‌شوید؟

جواب این سئوال مثبت است. کارشناسان در سال‌های اخیر پرده از اطلاعات بسیاری درباره ارتباط بین خواب و چاقی برداشتند و هنوز سوال‌های زیادی بدون جواب مانده است. شواهد زیادی دلالت می‌کنند بر اینکه بدن می‌داند چه ساعتی برای دریافت غذا بیدار شود و چه زمانی به خواب برود و چیزی دریافت نکند. تغذیه بدن در زمان نامناسب باعث برهم خوردن تعادل و توازن بدن می‌شود.

آنزیم‌هایی که در اکسیداسیون اسیدهای چرب درگیرند، شبانه روزی عمل می‌کنند. این آنزیم‌ها می‌دانند چه زمانی باید گلوکز را متابولیزه کنند. پس زمانی که در وقت غیر معمول مثلاً ۱۱:۳۰ شب غذا می‌خورید، در این زمان که باید بر روی خواب تمرکز کنید- اعضای سوخت و سازی بدن مثل کبد فعال می‌شوند اما چون کاملاً آماده فعالیت نبوده و نمی‌توانند با مقدار زیاد مواد غذایی که وارد بدن شده است برخورد کنند، پس به صورت ناقص و ناکارآمد عمل می‌کنند. این فرایند باعث ایجاد مشکلاتی در سطح انسولین و قند خون شده و بدن را به سمت ذخیره چربی سوق می‌دهد.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که به دلایل مختلف زندگی یا شغلی دیر شام می‌خورند یا افرادی که سندروم خوردن شبانه (فردی که دچار سندروم خوردن شبانه است حدود ۲۵ درصد از وعده غذایی را بعد از شام مصرف می‌کند) دارند نسبت به افرادی که از روی برنامه زمانی منظم شام مصرف می‌کنند، محیط دور کمر و BMI بالاتری دارند.

همچنین بر اساس نتیجه مقاله‌ای که در مجله بین المللی چاقی منتشر شد، زنانی که دیر شام می‌خورند، نسبت به زنانی که زود شام می‌خورند، کربوهیدرات را با سرعت پایین سوخت و ساز کرده، تحمل گلوکز بالاتری دارند و در زمان استراحت کالری کمتری می‌سوزانند.

راه حل چیست؟

برای آغاز از خوردن‌های دیر وقت شبانه پرهیز کنید. انتخاب‌های شبانه معمولاً از غذاهای ناسالم هستند -انواع اسنک‌ها، کلوچه و شیرینی‌جات- اما حتی اگر این انتخاب‌ها سالم هم باشند، مصرف غذا در آخرین وقت شب باعث بروز مشکلاتی در سیستم سوخت و سازی بدن می‌شود. پس ۲ ساعت  قبل از زمان خواب غذا مصرف نکنید.

اما برای برخی روزها که ناچاراً مصرف شام به تعویق می‌افتد، مثلاً بخاطر تعطیلات، کار یا سفر باید وعده آخر روز را سبک انتخاب کنید. بسیاری از مردم گرایش به مصرف صبحانه و نهار سبک و شام سنگین دارند اما تعادل در وعده‌های غذایی و صرف صبحانه و نهار کامل و شام سبک به کاهش و ثبات وزن کمک خواهد کرد.

وب‌سایت مجله علم ورزش :

ارسال شده در 2 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • عوارض جانبی تهیه عکس از جنین
  • درباره انواع روشهای کمک باروری چه میدانید
  • توصیه های تغذیه برای خانم های جوان
  • خواص بادام هندی و عکس هایی از آن
  • مشکلات جسمی و روحی در سالمندی
  • انتخاب شریک زندگی با این نکات روانشناسی
  • آموزش تهیه چند نوشیدنی ضد حساسیت بهاری
  • شیوه درست کردن شیر نوتلا
  • اعتیاد به الکل و مصائب آن
  • افراد خسیس ام اس می گیرند!
  • جراحی واژینوپلاستی چیست؟
  • این عادات غذایی منجر به بروز بیماری می شود
  • اطلاعات کامل درباره کوچک بودن سینه خانمها
  • با آلوده شدن هوا دیابت میگیرید!
  • تاثیر استرس و افسردگی بر سندروم متابولیک
  • محبوبترین ها

  • عدم تحمل به گلوکز با شیرین کننده های مصنوعی
  • معاینه دوره ای پروستات از راه مقعد توسط انگشت
  • زمان و لباس مناسب خواب نوزاد در فصل سرما
  • این تست ده ثانیه ای سلامت موهای شما را تشخیص می دهد
  • سرطان پوست، شایع ترین سرطان در بین مردان ایرانی
  • حفاظت از مفصل زانو
  • هر آنچه در مورد میگرن باید بدانید
  • برنج نپخته نخورید
  • درمان برای کم شدن میزان قند خون
  • حشرات انسان خوار
  • چه علتی می تواند می تواند موجب رویش موهای زائد شود؟
  • کلیه سالم داشتن با در پیش گرفتن این توصیه ها
  • صدمات جسمی ناشی از استعمال سیگار راچگونه کاهش دهیم
  • از این ماهی های خطرناک و سمی دوری کنید
  • نشانه های کمبود پروتئین
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است