861653_592

اگر صبحانه میل نکنیم چه اتفاقاتی در بدنمان خواهد افتاد با چه مشکلاتی مواجه خواهیم شد در صورت مصرف نکردن صبحانه چه عوارضی سلامتی ما را تهدید میکند

 صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روز است و قرن‌هاست شمار بسیاری از مادران در سراسر دنیا فرزندان‌شان را به خوردن صبحانه تشویق می‌کنند. تحقیقاتی که در سال های اخیر انجام شده است، تأثیرات منفی حذف کردن این وعده مهم را نشان می‌دهد. افزایش وزن، ناهماهنگی در ترشح هورمون‌ها، ضعف حافظه و خلق و خوی بد فقط تعدادی از عوارض آن هستند که در طول زمان مشکلات جدی ایجاد خواهند کرد. با ما همراه شوید تا بیشتر با عوارض حذف وعده صبحانه آشنا شوید.

چاقی

چاقی و عوارض جانبی آن مثل دیابت، ناباروری و حمله قلبی از مهم‌ترین مشکلاتی است که امروزه تعداد بسیاری از انسان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.حذف کردن صبحانه نه تنها چاقی و افزایش وزن را به دنبال دارد، بلکه کاهش وزن را بسیار سخت‌تر کرده و  باعث می‌شود در ادامه‌ی روز احساس گرسنگی کاذب داشته باشید و نیاز بیشتری به تغذیه پیدا کنید.

تحقیقات نشان داده است، اگر در زمان مناسب به اندازه‌ی کافی صبحانه میل کنید در ادامه‌ی روز پرخوری نخواهید کرد، زیرا صبحانه اولین وعده بعد از بیدار شدن از خواب است، بنابراین حذف صبحانه زمان گرسنگی از شب گذشته را افزایش می‌دهد، میزان قند خون پایین آمده و ترشح انسولین با مشکل مواجه می‌شود، زمانی که انسولین زیاد شود اسید‌های چرب بیشتری ذخیره بدن خواهد شد. در نتیجه احساس خستگی در نیمه روز به سراغ شما خواهد آمد.

خوردن صبحانه مناسب سطح انرژی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و در طول روز سرحال هستید. ولی عادات بد غذایی، روی آوردن به فست فودها و مواد فاقد ارزش غذایی، پایین آمدن راندمان کاری و فعالیت ذهنی از دیگر عوارض نخوردن صبحانه است.

بی نظمی در قاعدگی خانم‌ها

تحقیقات ثابت کرده‌اند خانم‌هایی که صبحانه را از وعده غذایی خود حذف کرده‌اند بیشتر دچار بی نظمی در قاعدگی می‌شوند. در نتیجه چند روز قبل از خونریزی احساس گرسنگی و ضعف شدیدی دارند. همچنین دردهای شکمی بیشتر و شدت خونریزی مشکلات دیگری برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد. خوردن صبحانه ابتلا به یبوست را نیز کاهش خواهد داد.

کاهش گیرایی

بسیار از مدارس در سراسر جهان صبح‌ها زودتر باز می‌شوند تا اگر دانش آموزان به هر دلیلی صبحانه نخورده‌اند در مدرسه صبحانه بخورند. با حذف صبحانه قدرت گیرایی و تیزهوشی دانش آموزان کاهش می‌یابد و توانایی آن‌ها برای حل مسائل کم می‌شود.

برای اینکه کودکان در سنین مدرسه، اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند، باید شام را در ساعات ابتدای شب صرف کرده و تا حد امکان کودکان در ساعت معین و ترجیحاً زود بخوابند. برای صبحانه از فرنی (آرد برنج یا آرد گندم سبوس‌دار همراه با شیر و شکر)، شیر برنج، حلیم و عدسی که اغلب مورد علاقه کودکان این سنین هستند و از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردارند، نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان، کره و مربا، نان و کره و خرما، همراه با یک لیوان شیر و فرآورده‌های غلات مثل شیرین گندمک همراه با شیر را نیز می‌توان استفاده کرد.

عوارض جسمانی

نخوردن وعده صبحانه خطر ابتلا به هیپوگلیسمی یا قند خون پایین را افزایش می‌دهد. این بیماری می‌تواند علائم جسمی مانند لرزش، سرگیجه، ضعف، سردرد، احساس سوزن سوزن شدن و سریع شدن ضربان قلب را به دنبال داشته باشد.

احساس گرسنگی کاذب

اگر صبحانه کافی و مناسب نخورید مغز اعلام گرسنگی می‌کند در نتیجه احساس خستگی زود هنگام  نیز به شما دست می‌دهد و  برای سیر شدن هر ماده غذایی نامناسب را مصرف خواهید کرد. این گرسنگی معمولاً ادامه پیدا خواهد کرد و چون بدن با ضعف روبرو شده است دیرتر احساس سیری می‌کنید. پس عادات غذایی و شکل زندگی خود و خانوادمان را تغییر دهیم تا گرفتار بیماری‌ها نشویم.

وب‌سایت مجله علم ورزش

ارسال شده در 2 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • سرانجام روابط مجازی
  • ور رفتن به جوش صورت و ایجاد مشکل در آن
  • اهمیت گلدان داشتن در منزل
  • میان وعده های جالب و مغذی برای اطفال
  • باورهای نادرست در مورد رژیم غذایی بیماران MS
  • چگونه با نوشیدن سرکه چربی را کاهش دهیم
  • کوکی با چاشنی مختلف
  • در مصرف کاکائو زیاده روی کنید تا سالم بمانید (بخش دوم)
  • چهارکیلو در یک هفته با این روش کم کنید
  • خوراکی های تاثیرگذار روی شروع عادت ماهانه
  • چاق ماندن با این روش های تغذیه ای غلط
  • همه گیر شدن بی رویه آلزایمر
  • علائم عفونت هایپرریاکتیویتی در ریه
  • بررسی رفتارهای حسادت آمیز
  • نکاتی مهم در مورد تغذیه دختران در دوران کودکی
  • محبوبترین ها

  • در کنار هم قرار دادن این مواد غذایی به نفع شماست
  • مواردی برای دریافت کلسیم زیادتر از رژیم غذایی
  • ماهی تیلاپیا و زیانها و فواید آن بر سلامت انسان
  • کارهای مهم اسیدهای چرب ضروری و امگا 3
  • با مصرف لوبیا سفید به طول عمرتان بیفزاید
  • نوع رژیم غذایی خود را به دیگران نگوئید
  • نوشیدن آب سرد و این آسیب ها و عوارض
  • نکاتی مهم درباره میان وعده ها
  • برنج قهوه ای چیست و چگونه تولید می شود
  • ماکارونی را سرد بخورید
  • میان‌وعده‌هایی کم کالری
  • شایعات تغذیه ای: موضوع ورزش و کاهش وزن
  • محافظت از عروق خونی با شکلات تلخ
  • با این غذاها بدنی قوی و مقاوم داشته باشید!
  • اشتهایتان زیاد است؟ از این خوراکی ها بخورید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است