image_13950308979384
 افرادی که جدا می شوند از چه کارهایی باید پرهیز کنند تا بتوانند به خود کمک کنند و مانع ایجاد مشکلات روحی و روانی در خود شوند راهنمایی هایی برای این افراد داریم

پایان دادن به هیچ رابطه‌ای آسان نیست. چه شما رابطه‌ای را با خواست قلبی خود ترک کنید و یا مجبور به این کار شوید پس از جدایی دچار اندوهی سخت می‌شوید. احساس شکست، افسردگی، ناتوانی و ناامیدی نسبت به آینده شما را در وضعیتی دشوار قرار می‌‌دهد. با این حال شما باید از این شرایط سخت بیرون بیایید و پیش بروید. کار ساده‌ای نیست اما اصلا غیر ممکن نیست.‏

شروع یک زندگی تازه پس از جدایی

وقتی در لحظات سخت تنهایی قرار می‌گیرید از خودتان می‌پرسید چرا با وجود اینکه زندگی و رابطه خوبی نداشتید اما باز هم اینقدر آزرده و رنجیده‌اید؟ شما از یک رابطه بد بیرون آمده‌اید اما معنای جدایی، از دست دادن است. شما فقط یک آدم را از دست نداده اید، این جدایی همراه با از دست دادن رویاها، خاطرات، عشق و تعهد بوده است. اگر شما یک رابطه را عاشقانه شروع کرده باشید بخاطر از دست رفتن همه شور و هیجان اولیه، امید به آینده و لذت با هم بودن رنج بیشتری می‌کشید هر چند که در طی رابطه متوجه ناسازگاری‌ها بشوید. جدایی با اندوه از دست دادن، اضطراب و ترس از آینده همراه است و این کاملا طبیعی است.‏

ترک یک رابطه سبک زندگی‌تان را عوض می‌کند؛ نقش و مسئولیت‌ها عوض می‌شوند، خانه، دوستان و روابط‌تان تغییر می‌کند و اگر از یک رابطه بیمار فرار کرده باشید افکار و احساسات‌تان هم تغییر می‌کند در عین حال شما آینده‌ را بسیار مبهم و ناشناخته می‌بینید؛ از تنهایی می‌ترسید و نگران از دست رفتن رویاها‌یتان هستید. چه بسا به این نتیجه برسید که ماندن در آن رابطه بدتر از این همه اندوه و ترس و یاس نبود. اما اینطور نیست چون شما می‌توانید از این شرایط تلخ بیرون بیایید. بازیابی پس از جدایی ساده نیست اما این از توان و تحمل یک انسان خارج نیست. تجربه شما، تجربه خیلی از آدم‌های دوربرتان است؛ بیشتر آنان به زندگی بازگشته‌اند و این برای شما هم اتفاق می‌افتد.‏

کاری که باید بکنید

مهم‌ترین کاری که می‌توانید در این شرایط برای خودتان انجام بدهید پذیرش این احساسات متفاوت است. شما گاهی دچار خشم، خستگی و ناامیدی هستید و گاهی هم امیدوار و سرزنده.. ترس شما از آینده قابل فهم است. اینکه نمی‌توانید احساسا‌تتان را مدیریت کنید کاملا فهمیدنی است اما شما باید به خودتان کمی فرصت بدهید. حداقل یک فرصت شش ماهه برای این تغییرات خلقی و روحی در نظر بگیرید. در این دوره به احتمال زیاد شما به اندازه کافی روی کار و فعالیت‌‌تان تمرکز ندارید. در روابط‌تان با دیگران دچار مشکل هستید و به شدت درگیر موضوعات پس از طلاق هستید.‏

اندوه پس از جدایی

جدایی و ترک رابطه عمیقا شما را اندوهگین کرده است. این طبیعی‌ترین واکنش به مساله از دست دادن است. گاهی احساس می‌کنید تحمل این اندازه از اندوه را ندارید.‏

از این می‌ترسید که هرگز از این شرایط خارج نشوید. اما اندوه بخشی از روند شفا و درمان است. اندوه بازدارنده نیست بلکه فرصتی ایجاد می‌کند تا بتوانید از گذشته واقعا عبور کنید. مهم نیست چقدر این احساس در شما قوی است این اندوه بالاخره کمرنگ یا تمام می‌شود.‏

طلب حمایت از دیگران

برای گذر از مرحله اندوه و رهایی از گذشته شما نیاز به کمک دیگران دارید. هرچند که احساس می‌کنید تنها مانده‌اید. اما به انزوا رفتن فقط شرایط را برایتان بدتر می‌کند. سعی نکنید به تنهایی با این مساله کنار بیایید. حرف و نظر مثبت دیگران حتما در بهبود وضعیت‌تان اثر دارد. خانواده و دوستان و کسانی که تجربه مشابهی دارند در بهتر شدن حال روحی‌تان بسیار تاثیرگذارند.‏

وقت‌تان را با کسانی سپری کنید که مثبت، با انرژی و حامی هستند. شما نباید مجلس عزا به پا کنید، بنابراین سراغ افرادی نروید که می‌خواهند در اندوه و غم‌تان شریک باشند و پابه پای شما رنج بکشند. حمایت را از آدم‌هایی بخواهید که شاد و باروحیه هستند، آدم‌های خوش‌بین و امیدوار شما را از بستر اندوه بیرون می‌آورند و به سمت آینده بهتر حرکت می‌دهند.‏

اگر احساس می‌کنید همراهی و هم‌نشینی خانواده یا دوست برای کنار آمدن در این شرایط کافی نیست و اگر به شدت احساس افسردگی می‌کنید، خواب و خوراک‌تان به هم ریخته، بیشتر از شش ماه است که نتوانسته‌اید با وضعیت تازه کنار بیایید و کارایی سابق را ندارید پیش از این که وارد دوره‌های طولانی افسردگی بشوید با یک روانپزشک و روان‌شناس مشورت کنید.‏

مراقبت‌های پس از جدایی

وقتی تغییراتی مهم در زندگی اتفاق می‌افتد مساله مراقبت از خود جدی‌تر و اساسی‌تر است. جدایی از آن تغییراتی است که سلامت روحی و جسمی فرد را به خطر می‌اندارد. برای مراقبت‌های شخصی به این راهکارها دقت کنید:‏

ـ هر روز وقتی را برای پرداختن به خود در نظر بگیرید. یک حمام لذت بخش، پیاده روی در طبیعت، خواندن کتاب، نوشیدن یک چای یا قهوه و پرداختن به وضعیت ظاهر و لباس شما را از وضعیت خمود ناشی از اندوه بیرون می‌آورد.‏

ـ زندگی روزمره و کار را رها نکنید. پرداختن به فعالیت‌های روزانه اگرچه برایتان دشوار است اما این باعث می‌شود کمتر به مساله جدایی فکر کنید و زودتر به زندگی‌تازه جهت بدهید.‏

ـ تصمیم‌های بزرگ و جدی را متوقف کنید. اینکه مجبور باشید باز هم تصمیم‌های دشوار بگیرید شما را بیشتر دچار ترس و اضطراب می‌کند.‏

جدایی برای شما چه داشت؟

اینکه شما تنها شده‌اید به این معنی نیست که این شرایط هرگز تغییر نخواهد کرد. همه چیز پس از ترک یک رابطه بد می‌تواند بهتر شود اما فقط زمانی این اتفاق می‌افتد که شما از این مرحله عبور کنید و از این تجربه برای یک زندگی بهتر بهره ببرید.‏

برای گذر از این مرحله شما باید بفهمید دقیقا چه اتفاقی افتاده و نقش شما در این اتفاق‌ها چه بوده است. این بسیار مهم است که بفهمید رفتار، انتخاب‌ها و روش زندگی شما چه تاثیری در این رابطه داشته است.‏

از خودتان این سوال‌ها را بپرسید:‏

ـ آیا ممکن است بازهم وارد رابطه‌ای شبیه رابطه قبلی بشوید؟

ـ آیا می‌دانید اشتباهات‌تان چه بوده است؟

ـ آیا مسئولیت خودتان را در این جدایی می‌پذیرید؟

شما باید با خودتان کاملا صادق باشید. اگر واقعا می‌خواهید این روند به درستی پیش برود باید اینطور باشید. شما از یک رابطه بیرون آمده‌اید چون این رابطه درست پیش نمی‌رفت و یا بهتر بگوییم ناسالم بود. مهم نیست چه کسی بیشتر باعث تنش و درگیری و بحران بوده است، مهم این است که بتوانید از این تجربه برای یک زندگی بهتر بهره ببرید؛ اشتباهات قبلی را تکرار نکنید، وارد یک رابطه مطمئن شوید و با شعور و آگاهی بیشتری رفتار

کنید.

اگر منصفانه به آنچه گذشته است نگاه کنید احتمال اینکه زندگی بهتری را شروع کنید و یا رابطه بهتری را آغاز کنید بسیار بیشتر است. ‏

ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات

ارسال شده در 8 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • آسیب به سلامت ناخن با برداشتن کوتیکول ناخن
  • کرم پودر برای پوست های زرد، روشن، متوسط و تیره
  • در مورد مکمل ها این چهارده مورد نادرست هستند
  • نکات مهم پیرامون واکسن HPV
  • ویتامین ب و تاثیرات مفید آن بر بدن
  • اسرار طلایی درباره بخور نخورهای آفت دهان
  • دگرگون شدن فضای منزل در فصل پاییز
  • سالاد دونر مرغ رژیمی
  • تاثیر عوامل ژنتیکی روی مسکن های کدئین دار
  • ریست کردن حافظه از خاطره های تلخ
  • روش های درمانی کم تهاجم
  • تماشای بیش از حد تلویزیون و اختلال در عملکرد مغز
  • عواقب منفی استرس شغلی
  • برای اشخاص اکتومورف برنامه حرکتی عضله‌ ساز
  • سیلوستازول از لخته شدن خون جلوگیری می کند
  • محبوبترین ها

  • واکسن آنفلوانزا برای کودکان زیر دو سال مضر است
  • دریافت انواع مکمل ها
  • مصرف مداوم قرص‌هاي مسكن به كليه‌ها آسب مي‌رساند
  • تلفات سالانه داروهای تقلبی
  • تايلند، شرکت هاي دارويي را تهديد کرد
  • در مورد معجزه نیاسین بدانید
  • دارویی جدید برای درمان ام اس
  • استفاده از استاتین ها در درمان سرطان مری
  • داروهایی که بیماری مجاری ادراری را درمان می کنند
  • تبليغات دارو در روزنامه‌ها و نشريات غيرتخصصي پزشکي ممنوع است
  • مدت زمان مصرف داروي ضدپوكي استخوان
  • استفاده از PH براي هدايت مسكن‌ها به محل درد
  • با خوردن این دارو ها چاق می شوید
  • زاندروکس XANDROX چه دارویی است؟
  • قرص‌های ترک اعتیاد می‌تواند اعتیاد فرد را شدیدتر کند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است